Følg os på

Turisme/kultur

Blandet billede af coronasommeren i Helsingborg og Helsingør

Publiseret

 

Rejserestriktioner og en delvis lukket grænse ledte til markant færre turister og besøgende i det nordlige Øresund. Men i løbet af sommeren har turismen, trafikken og handlen i det nordlige Øresund har delvist hentet sig. I Helsingør har de små og mellemstore turistvirksomheder og cityhandlen klaret sig ganske godt takket være lokal turisme, mens de større turistattraktioner har haft det sværere. I Helsingborg har de danske og lokale turister og dagsrejsende hjulpet handlen og turistbranchen i gang igen, men samlet set anses pandemien have haft en negativ effekt.

Mellem den 14. marts og 3. september 2020 var der fuld grænsekontrol på den danske side af Øresund. Her ved færgelejet i Helsingør. Foto: News Øresund

Under coronakrisen gik rejserne med færge i det nordlige Øresund markant ned. Sundsbusserne stoppede trafikken fra 14. marts til den 7. juli, da den danske grænse var delvist lukket. Under den resterende del af sommeren har de, ifølge presseansvarlig Geir Jansen, haft omkring 60 procent af sine passagerer. Nu sejler Sundsbusserne stort set efter sæsongens sejlplan og weekendturene fra Helsingborg til København genoptages i efteråret med fredagsøl-koncept og Tivoli-rabat. Ifølge Kristian Durhuus, adm. direktør for ForSea, mistede rederiet omkring 80 procent af trafikvolumen i foråret, og det var hovedsagligt fritidstrafiken mens fragt og pendlertrafik lå nærmere normalniveaet. Nu er trafikken steget igen, men stadig mangler cirka 30 procent af trafikvolumen.

– Det er turisterne vi har mistet. Turister direkte mellem Sverige og Danmark, men også transittrafik mellem Sverige/Norge og Europa. Men det er begyndt at lysne lidt, siger Kristian Durhuus, adm. direktør for ForSea til News Øresund.

I Helsingør har man mærket at der har været færre svenske turister, men Annette Sørensen, direktør for VisitNordsjælland, anser at Nordsjælland overorndet set har klaret sig ganske godt.

Lokale besøgende har gjort at sommeren i Helsingør er gået ganske pænt, mener VisitNordsjælland, selvom de har mærket at der har været få svenske turister. Foto: News Øresund

– Det er gået ganske pænt. Danskerne er blevet hjemme og vi har haft mange danske gæster, både overnattende og endagsrejsende. Og så har sommerhusejerne jo brugt deres sommerhuse meget, og de har handlet og spist her, siger hun til News Øresund.

Samtidigt påpeger hun, at der er stor forskel på de forskellige virksomheder. De små- og mellemstore turistvirksomheder har klaret sig ganske godt, mens det har været mere anstrengende for de store turistattraktioner, så som Kronborg, eftersom de plejer at have flere udenlandske turister.

Der er ligeledes stor forskel på hvordan hoteller, camping og vandrehjem har klaret sig, alt efter om de ligger ved kysten eller i byerne, hvor kystturismen har klaret sig bedst.

På den svenske side er der også store forskelle på, hvordan det ændrede rejsemønster har påvirket. Helena Wennerström, salgs-og markedschef i Helsingborgs stad, fortæller til News Øresund, at handlen, særligt i bykernen, tabte meget i foråret, men at den i løbet af sommeren har vundet en del tilbage via lokale og danske besøgende. Også shopping centret Väla Centrum har haft mange besøgende under sommeren, hvilket også hængte sammen med julivejret, som ikke var så strandvenligt.

Endnu er alle tal for sommeren på hoteller og turistattraktioner ikke klare, men Helena Wennerström fremhæver et eksempel. Sofiero slot havde cirka dobbelt så mange besøgende i sommer som sidste år, og det var primært besøgende fra Skandinavien og nærområdet.

– Jeg tror ligeså at hvis du spørger Hotel Skansen, Söderåsen og flere andre steder, så har de haft mange danske besøgende, men generelt tror jeg ikke at overnatningerne er nået samme niveau som sidste år, siger hun.

– Så hvis man ser på helheden, så har pandemien haft en negativ effekt på vores destination, selvom den i løbet af sommeren har vundet en del tilbage.

I Nordsjælland er Annette Sørensen, til trods for at sommeren er gået okay, lidt urolig for hvad coronakrisen fremover kommer til at betyde for de svenske turister såvel som samarbejdet på tværs af Øresund.

– Jeg kan godt være lidt nervøs for hvordan hele coronasituationen og de forskellige måder hvorpå vi i Danmark og Sverige har håndteret det, kan påvirke lysten til at rejse over sundet fremover. Så der har en kommunikationsopgave, så svenskerne igen får lyst til at besøge Nordsjælland, siger hun.

(News Øresund – Thea Wiborg)

 

Fakta om overnatningsstatistik januar-juli
Under perioden januari-juli, som är senaste månaden med aktuell statistik, var antalet av gästnätter i Helsingborg 38 procent lägre än under samma period förra året. De danska gästnätter minskade med 48 procent. I Nordsjælland var gästnätterna, exklusive feriehusövernattningar, 33 procent färre under januari-juli jämfört med samma period förra året. De svenska gästnätterna var 70 procent färre.

Källa: SCB/Tillväxtverket, bearbetat av Tourism in Skåne samt Danmarks Statistik

 

Fakta om grænselukningen
Mellan den 14 mars och den 10 juli hade Danmark delvist stängt gränsen mot Sverige, bland annat för turister. Reglerna för vilka som kunde ta sig över danska gränsen ändrades flera gångar i takt med smittspridningsläget. När Danmark införde en regional lösning för bedömning av smittspridning uppstod det förvirring vid gränsen i Helsingör. Lördagen den 27 juni släppte Helsingørs Politi först fritt in personer bosatta i Skåne, någon timme senare endast skåningar som fyllt i intyg att de skulle coronatesta sig för att vid lunchtid endast släppa in skåningar som hade färskt covid-19 test som var negativt. Anledningen var att även Danmark öppnat för regionala lösningar så hade Skåne fortsatt för högt smittläge och den informationen från Rikspolitiets verkar inte nått Helsingör. Sedan 11 juli kan alla skåningar åka in i Danmark och sedan 14 augusti är det öppet för alla svenskar att komma in i Danmark. Den 3 september återgick Danmark till att ha stickprovskontroller vid samtliga gränsövergångar, likt före coronapandemin.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik4 dage ago

Danmarks nye vækstminister: Enormt potentiale på den anden side af Øresund

Allinge. Den danske regering vil have større fokus på samarbejdet med landets naboer, både syd og øst for Danmark ifølge...

Danmark5 dage ago

Danmarksdemokraternes formand: Ældre har for lidt selvbestemmelse

Allinge. Ældrepolitikken i Danmark handler for lidt om mennesker og for meget om systemer, struktur og økonomi. Det var Danmarksdemokraternes...

Øresund2 uger ago

Internationale jobsøgende ser muligheder i Øresund-regionen – men der er stadig grænsehindringer

International Citizen Day i Lund samlede arbejdsgivere, den offentlige sektor og jobsøgende samme sted. Arrangementet var specifikt for det internationale...

Politik2 uger ago

Danmarks nye regering får debut på Folkemødet

Den langtrukne regeringsdannelse har gjort det svært for arrangører på Folkemødet – som i Sverige modsvarer til Almedalsveckan – at...

Øresund3 uger ago

Greater Copenhagen er den mest folkerige af de nordeuropæiske storbyregioner

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen, der kan fejre 10 års jubilæum, ermed sine 4,6 millioner indbyggere den mest folkerige...

Øresund3 uger ago

Greater Copenhagens direktør valgt ind i Øresundsinstituttets bestyrelse

På Øresundsinstituttets årsmøde torsdag blev fem nye medlemmer valgt til bestyrelsen: Jan Juul Christensen, Greater Copenhagens managing director, Ulrika Hallengren,...

Erhverv3 uger ago

Copenhagen Malmö Port henter ny administrerende direktør fra det dansk-svenske rederi Molslinjen

Den 1. juni tiltræder Kristian Durhuus som ny administrerende direktør for havneselskabet Copenhagen Malmö Port (CMP). Han er i dag...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.