Følg os på

Infrastruktur

Den næste generation af Øresundstog skal kunne klare højere hastigheder end i dag

Publiseret

 

Dagens Øresundstog har en maksimal hastighed på 180 km/t. Når regionerne i det sydlige Sverige udreder den næste generation af Øresundstog, er ambitionen at reducere rejsetiderne, og dermed skal den maksimale hastighed øges til 200 km/t eller måske endda 250 km/t for at kunne betjene en ny svensk stambane.

Regionsamverkan Sydsverige, som er et samarbejde mellem seks län, udreder i øjeblikket fremtidig togtrafik i Sydsverige. I foråret forventes der at blive besluttet en handlingsplan på området, og udformningen af den næste generation af Øresundstog er et af de spørgsmål, der undersøges.

– Hastighed er et vigtigt udredningsområde, og at Øresundstogene har brug for en højere hastighed er noget, der står klart. Hvis vi ser på Västkustbanan, er der ambitioner om at sænke rejsetiden på hele strækningen til to timer for den kommercielle persontogstrafik, og hvis det sker, skal Øresundstogene køre mindst 200 km/t. En udredning er i gang om nye stambaner, og det er ikke afklaret, hvilke krav der gælder for trafikeringen af ​​dem. Det skal være tydeligere i de krav, der gælder for nye stambaner for at tage den slags beslutninger, siger Daniel Modiggård, chefstrateg for Hallandstrafiken, til News Øresund.

Udredningsarbejdet inkluderer også spørgsmålet om at udvide Øresundstogene

– Det er sådan noget, vi ser på. Vi ser behov for flere kapacitetskrævende tog på dele af sektionerne i Øresundssystemet. Om det er længere eller højere tog, så langt er vi ikke kommet, siger Daniel Modiggård.

Udredningsarbejdet er fokuseret på 2040, men tiltag kan også blive relevante inden da.

– Sådan afvikles den næste generation af tog, der skal afklares. Behovet vil sandsynligvis opstå tidligere baseret på, at de ældste tog er 30 år, når vi når 2030, siger han.

I en strategisk plan for Øresundstogens fremtid har Öresundståg AB ladet Sweco beregne, hvordan øgede hastigheder kan påvirke rejsetiden. Med øgede hastigheder på 200 km/t eller 250 km/t skønnes det, at rejsetiden kan reduceres med op til 35 minutter på strækningen Malmø-Göteborg, op til 45 minutter mellem Malmø og Kalmar og op til 50 minutter mellem Malmø og Karlskrona.

Regionsamverkan Sydsverige består af Region Blekinge, Region Halland, Region Jönköpings län, Region Kalmar län, Region Kronoborg og Region Skåne. I samarbejde blev der sidste år produceret et positionspapir for infrastruktur, som danner grundlaget for den nuværende udredning.

Skånetrafiken kører i øjeblikket udbud på nye højkapacitetstærke tog, der skal køre strækningen Helsingborg-Lund-Malmø-København i et nyt togsystem kaldet Tågsystem 3, som vil være et supplement til de eksisterende togsystemer, Øresundstog og Pågatåg.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur5 timer ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed9 timer ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik9 timer ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur9 timer ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv1 dag ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed1 dag ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund1 dag ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.