Samfund
Den svenske regering ønsker at genindføre ID-kontrol fra den 8. april

På grund af den forventede tilstrømning af flygtninge fra Ukraine ønsker den svenske regering fra den 8. april at indføre ID-kontrol af rejsende i tog, busser og skibe, inden de begynder deres rejse til Sverige. Et forslag til en ny midlertidig lov er nu blevet sendt i høring. “Jeg har fuld forståelse for, at dette vil være til gene for alle dem, der pendler over Øresund,” siger Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) til Dagens Nyheter. De ID-kontroller, der blev gennemført mellem januar 2016 og maj 2017, medførte store forsinkelser i togtrafikken og færre togafgange på tværs af Øresund.
I forbindelse med flygtningekrisen i 2015 blev der i næsten halvandet år foretaget ID-kontrol af rejsende til Sverige. Med flygtningestrømmen fra Ukraine ønsker den svenske regering nu at genindføre ID-kontrol.
– Vi tror, at ID-kontrol vil gøre vores modtagelse mere sikker, siger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) til DN.
Ifølge Tomas Eneroth handler kontrollen om at gøre det lettere for myndighederne at vide, hvem der kommer til Sverige for at sikre en god modtagelse og forebygge kriminalitet som menneskehandel.
– Ved at have ID-kontrol kan vi holde noget af den kriminalitet væk, som nogle gange passerer igennem, når vi har store flygtningeankomster, siger han.
Ifølge en pressemeddelelse fra Infrastrukturdepartementet er der tale om en tidsbegrænset lovgivning fra den 8. april, som gør det muligt at indføre ID-kontrol i seks måneder ad gangen, hvis forslaget godkendes i Riksdagen. Rejser fra eller via Norge foreslås at være fritaget. Tomas Eneroth siger til DN, at han “håber, at operatørerne vil finde fleksible løsninger, så der er så lidt påvirkning som muligt”.
I lovforslaget foreslås det også, at selve forordningen om ID-kontrol skal gælde fra den 8. april og seks måneder frem. Det betyder i al sin enkelthed, at regeringen ønsker, at ID-kontrollen Ifølge Lars Falksveden, kansliråd i Infrastrukturdepartementets transportenhed, indeholder forslaget om ID-kontrol lignende bestemmelser, som var i kraft fra 4. januar 2016 til 4. maj 2017. (News Øresund)
Fakta: ID-kontrol i 2016-2017 forårsagede store forsinkelser i togtrafikken på tværs af Øresund
Der var tidligere ID-kontrol for passagerer, der rejste fra Danmark og Tyskland til Sverige i perioden 4. januar 2016 til 4. maj 2017. ID-kontrollen, eller transportøransvaret, som det formelt hed, betød, at bl.a. DSB og ForSea var forpligtet til at kontrollere, at alle passagerer havde gyldigt pas eller ID-kort til indrejse i Sverige, inden togene og færgerne forlod Danmark. Passagererne skulle derefter vise deres pas/ID-dokumenter igen ved den midlertidige svenske grænsekontrol, som stadig foretages.
Analyse: ny hverdag for pendlere over Øresund – konsekvenserne af indførslen af ID- og grænsekontrol mellen Danmark og Sverige, del 1. Analyse skrevet af Karin Winter, ph.d.-studerende ved IUrbana och Regionala studier vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, KTH, i samarbejde med Øresundsinstituttet, der viser, at ID- og grænsekontrollen havde en negativ indvirkning på Øresundspendlere fra Øresund og deres familier i form af længere rejsetider og forsinkelser. juni 2016.
Det fælles arbejdsmarked i Greater Copenhagen krymper – konsekvenserne af indførslen af ID- och grænsekontrol mellem Danmark og Sverige, del 2. Den er skrevet af Øresundsinstituttets analytikere og ser på, hvordan det fælles dansk-svenske arbejdsmarked påvirkes af længere rejsetider mv. Den øgede rejsetid mellem København H og Malmø C som følge af ID- og grænsekontrol betød, at 322.000 færre danske arbejdspladser var tilgængelige inden for en time for svenske Øresundspendlere. juli 2016
Opdragsanalyse for Nordisk Ministerråd: ID- og grænsekontroller i Norden – Effekter af ID- och grænsekontroller i et nordiskt perspektiv. Rapporten fokuserer på kontrollens konsekvenser for mobiliteten, de rejsende og økonomien i de nordiske grænseregioner. juni 2016
Evaluering af effekter af forordning omanvendelse på visse former for identitetskontrol. Øresundsinstituttet har udført det faktuelle analysearbejde, der danner grundlag for Länsstyrelsen i Skånes svar på en svensk regeringsopgave om at evaluere, hvordan den indførte ID-kontrol har påvirket arbejdspladser, handel og turisme i länet samt rejsetider i Øresundsregionen. September 2016.
ID- og grænsekontroller i Norden II. Analysen viser, at kontrollerne generelt fungerer relativt gnidningsløst og ikke forstyrrer trafikken, med undtagelse af togtrafikken over Øresundsbroen, hvor både tilgængelighed og rejsetid er blevet væsentligt forringet. Det er også i Øresundsregionen, at omkostningerne til ID-kontrol for transportvirksomhederne er størst. Rapporten er udarbejdet af Øresundsinstituttet på vegne af Nordisk Ministerråd. oktober 2016
-
Infrastruktur12 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Øresund12 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år
-
Forskning12 måneder ago
Nordisk rapport: Ingen klar sammenhæng mellem valutapolitik og vækstudsving
-
Miljø12 måneder ago
Naturvårdsverket, den svenske forvaltningsmyndighed inden for miljøområdet: Sverige vil ikke nå hverken nationale klimamål eller EU-mål med de nuværende politiske beslutninger
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad