Følg os på

Ejendomme

”Det er snart tid til at tænke på næste profilbyggeri”

Publiseret

 

Efter to år som fuldtidspolitiker har hun allerede fået sin anden toppost. Märta Stenevi er aktuel som ny kommunalråd for byudvikling og service i Malmø. Det vigtigste spørgsmål på agendaen er boligbyggeriet, men også at få byen til at tage næste skridt i udviklingen og være attraktiv for internationale firmaer. I den sammenhæng er arkitektur og profilbyggerier ikke uden betydning, mener hun.

marta_stenevi_20160826_webb

Foto: News Øresund

– Det er tid til at tænke på næste profilbyggeri i Malmø. Det synes jeg havde været interessant. Malmö Live har været færdig i et år. Det handler om at finde en balance mellem byggeprojekter som giver mange lejligheder til en god pris, men samtidigt engang imellem unde os selv muligheden for at stille høje krav til gestaltning i visse projekter, så vi får en dynamik, siger Märta Stenevi og fortsætter:
– Engang imellem kritiseres det at vi har gennemført store projekter som Malmö Live og hvorfor vi ikke har bygget flere boliger i stedet. Men det er vigtigt for byens attraktivitet at have den type af flagskibsprojekter.
Øresundsbron har været vigtig for opbygningen af byens brand og for at sætte Malmø på kortet ligesom Turning Torso og hele Västra hamnen, mener hun. Malmøs forvandling fra industriby til vidensby fremhæves ofte som et vellykket eksempel. Hvad er næste skridt i den udvikling?
– Jag tror det er at tiltrække flere internationale virksomheder. At få store hovedkontorer til at vælge Malmøsiden af Øresund og ikke kun København. Derefter er næste skridt også at være et nyt omdrejningspunkt for turistindustrien i Skåne. Der er fuld tryk på turistindustrien i Skåne og der er mulighed for at at udnytte det. Projekter som Malmö Live medfører salg af omkringliggende tjenester og giver job i servicesektoren. På de to ben vil man kunne komme langt og stimulere det lokale erhvervsliv, siger hun.

Märta Stenevi er nyt kommunalråd i Malmø med ansvar for byudvikling og service. Hendes forgænger og partikollega, Karolina Skog, er ny svensk miljøminister. Lige inden sommerferien blev Märta Stenevi valgt til sin nye post, og hun nåede at arbejde en uge inden det var tid til at deltage på Almedalsveckan og derefter feriestart. Da vi mødes en varm augustdag på hendes kontor, på syvende etage af rådhuset, er den nye opgave derfor kun for alvor lige gået i gang.

| Læs dette interview i pdf |

Boligmanglen og byggeriet står øverst på agendaen. Märta Stenevi vil ændre debatten væk fra primært at fokusere på om det er muligt at bygge billigere. Hendes argument er at det er svært at bygge så det bliver billigere end lejen i den ældre boligmasse. For Malmøs vedkommende er det heller ikke adgangen til byggegrunde, sagsbehandlingstiden i planlægningsprocessen eller reglerne i byggesektoren som primært står i vejen for at yderligere øge byggeriet, mener hun.
– Udfordringen i at kunne øge byggetakten yderligere ligger delvist på nationalt niveau. Dels at få gang i flytningerne og at få større efterspørgsel på nybyggede boliger i de ressourcestærke grupper. Det kan for eksempel handle om på sigt at udfase rentefradragene, eller at starte med at sænke dem, og hvordan man ser på beskatningen af kapitalgevinster på salg af boliger. Der er behov for at genoptage de boligpolitiske samtaler for at blive enige om de her spørgsmål. Det er en vigtig opgave for Riksdagen at få landet den diskussion. At det er for dyrt at flytte fra en villa kan vi ikke som kommune ændre, det er ikke vores regler og værktøjer som styrer den situation.
– Den anden ende af skalaen handler om efterspørgsel på de billigere boliger blandt de ressourcesvage. Der behøves en diskussion med de private udlejere om kravene som stilles for at få en lejekontrakt. Er der en måde at nærme sig spørgsmålet på, så flere kan være egnede til at få egen bolig? Det ville gøre at man fik yderligere gang i byggeriet.

martastenevi_20160826_webb

Foto: News Øresund

Malmøs unge befolkning og høje arbejdsløshed indebærer udfordringer for byens boligmarked. Malmø adskiller sig desuden fra Stockholm og Göteborg ved at millionprogram-områderne findes inde i byen, og de mere velbeslåede områder ligger i de omkringliggende kommuner. Märta Stenevi vender ofte tilbage til begrebet bevægelighed om at sammenbygge byen. Som eksempel tager hun en sporvognslinje til Lindängen og Lorensborgsgatan, der deler Hyllie-Djupadal og Kroksbäck-Holma. Temalegepladserne, Hylliebadet og sundpromenaden i Västra hamnen er vellykkede eksempler, som hun fremhæver, hvor mennesker blev lokket til dele af byen hvor de normalt ikke kom.
– Der findes gode eksempler på hvordan man kan gøre, men det er nødvendigt at vi skaber flere.

Der er ledig grunde at bygge på centralt i Malmø, blandt andet i Nyhamnen og Sorgenfri. For Märta Stenevi er det vigtigt at Malmø fortsætter med at være en kommune hvor alt er tæt på og at byen vokser gennem fortætning. Men der er prioriteringer som kan være svære.
– Hvordan skal vi bruge de bedst placerede grunde? Skal vi prioritere pendlingen ind til byen så den bliver effektiv eller boliger som gavner pendlingen ud af byen? Vi arbejder meget med at få virksomheder ind i stueetagen når der bygges nyt, for at få en blanding og bevægelse, så vi ikke har hele kvarterer der er døde om aftenen.
En anden udfordring er at få en blanding af aktører der bygger i Malmø.
– Vi har en situation som generelt er domineret af de store aktører. Vi forsøger at få flere små ind, blandt andet gennem byggekonkurrencer og gennem en aktiv dialog med alle typer af aktører, for at forstå hvad der kræves for at de skal kunne konkurrere. Det er i længden godt for alle, alle markeder har godt af at der er en livskraftig konkurrence.

Som regionråd var Märta Stenevi formand for personaleudvalget, hvilket kan anses som langt fra byudviklingsområdet, men hun var også næstformand i regionstyrelsen og arbejdede på den måde med regionale udviklingsspørgsmål. Den politiske karriere er gået hurtigt og det at skifte spor, fra erhvervslivet til politikken, gav ikke helt sig selv.
– Da jeg blev regionråd og skulle begynde at arbejde fuld tid med med politikken, fik jeg en del kommentarer fra bekendte og kolleger: hvordan vil du holde det ud? Du som altid har så travlt, hvordan vil du holde den langsomme proces ud. Jeg troede at det ville være frustrerende, men det er egentlig ikke så anderledes. Store beslutninger, i hvilken som helst organisation, er langsomme processer. Beslutningsgangen er ikke så anderledes, det er mere når man begynder at kommunikere det man vil gøre der adskiller sig, siger hun og fortsætter:
En større overraskelse var nok at kommunallovgivningen er så begrænsende som den er, når det gælder investeringer. Vi har et budgetprincip på et år som gør det svært at investere i organisationsforandringer og aktiviteter som ikke får effekt før længere fremme.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Månedens interview: Real Estate
Hvem:
Märta Stenevi (MP)
Aktuel: Ny kommunalråd for byudvikling og service i Malmö stad
Baggrund: Regionråd og formand i personalenævnet samt første vice formand i regionstyrelsen i Region Skåne, har inden da blandt andet arbejdet som marketingchef hos Bokus og senere IMP Nordic

Märta Stenevis favoritpladser i Øresundsregionen:

sibbarp1. Sibbarp, Malmö.
”Jeg elsker havet og på strækningen mellem småbådshavnen og Sibbarp findes så mange forskellige muligheder. Havbad, strande, aktiviteter for børnene og promenadestrækninger.”

kullaberg2. Kullaberg, nordvestlige Skåne.
”Når man taler om Skåne havner man gerne på Österlen og det er fantastisk, men mit hjerte slår lidt ekstra for Kullaberg.”

stroget_kbh3. Københavns centrum.
”Der er noget specielt ved at hoppe af toget og lande i det miljø. At have adgang til begge dele, bo i vores kompakte og nære by og alligevel have en storby så tæt på.”

(Foto: News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden1 dag ago

En fælles nordisk debatredaktion blev drøftet af chefredaktører fra Danmark, Sverige, Norge og Finland

En nordisk debatredaktion, hvor fælles emner kan diskuteres. Det var et forslag, der blev taget op af svenske Dagens Nyheters...

Sverige1 dag ago

Stigende antal eksplosioner i Sydsverige ifølge ny politirapport

På trods af færre eksplosioner på landsplan er antallet steget i Sydsverige ifølge en ny årsrapport om eksplosioner i Sverige...

Danmark1 dag ago

Efter Sveriges militære forstærkning på Gotland foretages en lignende dansk investering på Bornholm

Bornholm og Gotland er strategiske for Danmarks, Sveriges og NATO’s forsvar af Østersøen, og i 2018 genskabte Sverige et regiment...

Norden1 dag ago

Finland investerer milliarder i at fravælge russisk sporvidde og tilpasse jernbanen til europæisk standard

I Finland har jernbanen en sporvidde på 1.524 millimeter, det samme som i Rusland. Nu har Finland besluttet gradvist at...

Sverige1 dag ago

Den svenske grænsekontrol forlænges igen

Sverige vil fortsætte med kontrol ved de indre grænser i yderligere seks måneder. Når den nye tilladelse udløber, vil Sverige...

Energi1 dag ago

Vedvarende elproduktion i Sverige trues af nye regler

I marts blev der gennemført en reform af det svenske elnet, som har skabt uventet høje gebyrer for el-producenterne. Vedvarende...

Interviews2 dage ago

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.