Energi
Gazprom stopper for gasleverancen til Danmarks største energiselskab

Det russisk selskab Gazprom Export har onsdag morgen stoppet gasleverancen til det danske statsejede og børsnoterede energiselskab Ørsted. Det oplyser Ørsted i en pressemeddelelse.
Gazprom har krævet, at Ørsted og andre europæiske energiselskaber betaler for gas i rubler i stedet for euro, men det afviser Danmark største energiselskab og andre energiselskaber i fx Polen, Bulgarien og Finland med reference til Ruslands krig i Ukraine, hvorefter Gazprom også har stoppet gasleverancerne til de lande. Derimod vælger energiselskaber i fx Italien, Tyskland og Frankrig fortsat at betale i rubler, skriver Børsen.
Ørsted mener ikke, at de er forpligtet i kontrakten til at betale i rubler og forventer, at gasforsyningen til Danmark kan blive dækket fra andre leverandører på det europæiske gasmarked. Der er ikke en direkte gasrørledning fra Rusland til Danmark. Energistyrelsen vurderer heller ikke, at Gazproms stop for gasleverance til Ørsted umiddelbart får betydning for forsyningssikkerheden i Danmark (News Øresund).
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge