Følg os på

Øresund

Greater Copenhagen-brandet bruges primært i Danmark mens Øresundsmetroen omtales mest i Sverige

Publiseret

 

Der er store geografiske forskelle på, hvordan de forskellige brands relateret til steder omkring Øresund anvendes, bemærker professor Jesper Falkheimer. Foto: Bättre affärer-dagens livestream.

Mere end ni ud af ti personer, der nævner stedbrandet Greater Copenhagen, er i Danmark, mens Øresundsmetroen hovedsageligt diskuteres på den svenske side af Øresund. Udtrykkene Øresundsregionen og HH-tunnelen anvendes derimod hyppigere i både Danmark og Sverige. Det er nogle af konklusionerne i en ny grænseregional analyse, der for nylig blev præsenteret på Bättre affärer-dagen i Helsingborg.

Af de forskellige regionale stedbrands, der indgår i analysen, er Greater Copenhagen det mest anvendte, idet det tegner sig for næsten halvdelen af alle omtaler – men da stort set kun på den danske side af Øresund.
– Greater Copenhagen helt dansk som koncept. Over 90 procent af de drøftelser, hvor Greater Copenhagen nævnes, finder sted i Danmark. Det er ikke slået igennem på den svenske side, sagde Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation ved Lunds Universitet, da han præsenterede den nye AI-baserede analyse Crossborder Insight, som er udviklet af det skånske konsulentfirma Navet i samarbejde med det britiske Quilt.ai. Analysen er baseret på ca. 2.000 stillingsannoncer og cirka en million online-søgninger mellem november 2018 og april 2021.

Øresundsbron og Øresundsregionen har derimod en ret jævn fordeling af brugen. Her har vi begreber, der synes at eksistere på begge sider, fortsatte Jesper Falkheimer. Øresundsregionen tegner sig for mellem 20 og 25 procent af alle omtaler af de stedbrands, der indgår i analysen, med 33 procent i Sverige og 67 procent i Danmark.

Hvad angår planerne for nye faste forbindelser over Øresund, viser analysen, at Øresundsmetroen er det brand, der er steget mest i antallet af omtaler, mens HH-forbindelsen har mistet opmærksomhed. En væsentlig forskel er, at mens HH-tunnelen har en næsten ligelig fordeling af omtaler i Danmark og Sverige, er 78 procent af omtalerne af Øresundsmetroen i Sverige.

– Øresundsmetroen bliver næsten kun diskuteret i Sverige, konstaterer Jesper Falkheimer.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark4 dage ago

Ny passagerrekord for Københavns Lufthavn i april – vokser hurtigere end Arlanda

Københavns Lufthavn i Kastrup styrker sin position som Nordens største lufthavn. I april fløj knap 2,7 millioner flypassagerer via København. Det...

Interviews4 dage ago

Pendlerserie: “En øjenåbner at se, hvordan et andet arbejdsmarked fungerer – vi er ofte lidt skråsikre i Sverige”

LUND. Den 21-årige studerende Malcolm Siljehag Alencar fra Lunds Tekniska Högskola (LTH) kombinerer sine studier med arbejde. Lige nu arbejder...

Øresund4 dage ago

Integrationen på tværs af Øresund er på rekordniveau, når broen fylder 25 år

Integrationen på tværs af Øresund er igen steget siden pandemien og er nu på nyt rekordniveau. Det viser jubilæumsudgaven af...

Danmark5 dage ago

Fokus på rekorder og sikkerhedspolitiske spørgsmål ved Øresund Talks 2025 i Operaen

Øresundsbrons 25-års jubilæum i år blev markeret ved Øresunds Talks 2025 i Operaen på Holmen i København i denne uge....

Okategoriserade3 uger ago

News Øresund tager en pause i ferien

News Øresund holder pause i de korte uger over påske og 1. maj. Vi er tilbage med nyheder om Øresundsregionen...

Erhverv1 måned ago

Øresundsbroens 25-års jubilæum i fokus, da svensk CEO-netværk mødtes i København

Da det sydsvenske CEO-netværk Friends of Executive samlede 170 personer i en af de store sale på Hotel D’Angleterre i...

Danmark1 måned ago

Arla Foods fusionerer med tysk mejerikoncern

I denne uge blev det annonceret, at mejerikoncernen Arla Foods slår sig sammen med sin tyske pendant, DMK Group, og...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.