Følg os på

Øresund

Greater Copenhagen-brandet bruges primært i Danmark mens Øresundsmetroen omtales mest i Sverige

Publiseret

 

Der er store geografiske forskelle på, hvordan de forskellige brands relateret til steder omkring Øresund anvendes, bemærker professor Jesper Falkheimer. Foto: Bättre affärer-dagens livestream.

Mere end ni ud af ti personer, der nævner stedbrandet Greater Copenhagen, er i Danmark, mens Øresundsmetroen hovedsageligt diskuteres på den svenske side af Øresund. Udtrykkene Øresundsregionen og HH-tunnelen anvendes derimod hyppigere i både Danmark og Sverige. Det er nogle af konklusionerne i en ny grænseregional analyse, der for nylig blev præsenteret på Bättre affärer-dagen i Helsingborg.

Af de forskellige regionale stedbrands, der indgår i analysen, er Greater Copenhagen det mest anvendte, idet det tegner sig for næsten halvdelen af alle omtaler – men da stort set kun på den danske side af Øresund.
– Greater Copenhagen helt dansk som koncept. Over 90 procent af de drøftelser, hvor Greater Copenhagen nævnes, finder sted i Danmark. Det er ikke slået igennem på den svenske side, sagde Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation ved Lunds Universitet, da han præsenterede den nye AI-baserede analyse Crossborder Insight, som er udviklet af det skånske konsulentfirma Navet i samarbejde med det britiske Quilt.ai. Analysen er baseret på ca. 2.000 stillingsannoncer og cirka en million online-søgninger mellem november 2018 og april 2021.

Øresundsbron og Øresundsregionen har derimod en ret jævn fordeling af brugen. Her har vi begreber, der synes at eksistere på begge sider, fortsatte Jesper Falkheimer. Øresundsregionen tegner sig for mellem 20 og 25 procent af alle omtaler af de stedbrands, der indgår i analysen, med 33 procent i Sverige og 67 procent i Danmark.

Hvad angår planerne for nye faste forbindelser over Øresund, viser analysen, at Øresundsmetroen er det brand, der er steget mest i antallet af omtaler, mens HH-forbindelsen har mistet opmærksomhed. En væsentlig forskel er, at mens HH-tunnelen har en næsten ligelig fordeling af omtaler i Danmark og Sverige, er 78 procent af omtalerne af Øresundsmetroen i Sverige.

– Øresundsmetroen bliver næsten kun diskuteret i Sverige, konstaterer Jesper Falkheimer.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark19 timer ago

Europas eneste beredskabsministre drøftede dansk-svensk beredskab

ALLINGE. Torsten Schack Pedersen (Venstre) er Danmarks første minister for samfundssikkerhed og beredskab. Det er det samme ansvarsområde, som Sveriges...

Danmark2 dage ago

40.000 løbere indtager Øresundsbron – sådan påvirkes trafikken

Når 40.000 løbere på søndag starter på ruten fra Øresundsparken i Tårnby til Sibbars-området i Malmø, forventes der at blive...

Okategoriserade3 dage ago

Den svenske regering vil leje fængselspladser i Estland

Sverige vil leje op til 600 fængselspladser i Estland for at lette byrden for det svenske fængselsvæsen. For at aftalen...

Danmark1 uge ago

Den svenske regering forbereder dansk-svensk undersøgelse af ny fast forbindelse over Øresund

Den svenske regering har givet en undersøger til opgave at klarlægge, hvordan en bilateral udredning om en ny forbindelse over...

Danmark1 uge ago

København undersøger otte mulige nye metrolinjer, heriblandt en Øresundsmetro til Malmø

Efter en screening foretaget af Metroselskabet har et politisk flertal i København besluttet, at otte mulige nye metrolinjer skal undersøges...

Infrastruktur1 uge ago

Ny rapport: sådan skal Arlanda Lufthavns konkurrenceevne styrkes

Mens Kastrup Lufthavn vinder terræn i Norden, ser det anderledes ud for Stockholms lufthavn Arlanda, som har tabt passagerer de...

Sverige1 uge ago

Færre børn betyder, at Malmø sænker befolkningsprognosen

For nogle år siden talte man om den kommende halvmillionby Malmø. Nu konstaterer Sydsvenskan, at ”Malmøs babymangel fortsætter – langt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.