Følg os på

Infrastruktur

Hurtigere højhastighedsbane betaler sig i længden

Publiseret

 

Det snabba höghastighetsspåret i betong är dyrare att bygga än den traditionella banvallen med spår för tåg som kör i upp till 250 kilometer i timmen. Foto: Magnus/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Billigere vedligeholdelse af spor, hvor tog kører med op til 320 kilometer i timen, og en tidsgevinst, der lokker flere rejsende til. Disse to faktorer, som præsenteres i en svensk regeringsrapport fra Trafikverket, betyder, at det bedre kan betale sig at vælge det hurtigere højhastighedstog frem for det langsommere tog, der kører 250 kilometer i timen. Det skriver Sydsvenskan.

Det snabba höghastighetsspåret i betong är dyrare att bygga än den traditionella banvallen med spår för tåg som kör i upp till 250 kilometer i timmen. Men eftersom driften av betongbanan är billigare blir de totala kostnaderna på 20 år desamma – och därefter är alltså betongbanan billigare, enligt rapporten från Trafikverket.

Den har tagits fram inför den stora infrastrukturproposition som regeringen ska presentera i april-maj och innehåller också beräkningar av hur resandeintäkterna skulle se ut för de båda alternativen. Med tåg i max 320 kilometer i timmen förväntas antalet årliga resor mellan Malmö och Stockholm öka med 102 000, och med tåg i max 250 kilometer i timmen med 77 000, skriver Sydsvenskan. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 uge ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund1 uge ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark1 uge ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.