Infrastruktur
Nu starter byggeriet af fire spor mellem Malmø og Lund


Spadestikket var i form af håndaftryk i en betonplade som senere skal pryde en af de gangtunneler der skal bygges langs strækningen. Foto: News Øresund
I dag var Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i Skåne for at indvie byggeriet af den nye firsporede jernbane fra Arlöv straks udenfor Malmø og næsten hele vejen til Lund. De fire spor forventes at være færdige i 2024 og så vil yderligere 200 tog per døgn kunne trafikere strækningen.
Der var mange samlet ved stationen i Åkarp, mellem Lund og Malmø, fredag morgen da det første spadestik for sporbyggerier skulle tages af infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) og en børnehavne. Spadestikket var i form af håndaftryk i en betonplade som senere skal pryde en af de gangtunneler der skal bygges langs strækningen.
– Det her er en meget vigtig satsning, som ikke bare påvirker Skåne men hele den sydlige stambane. Jeg som bor i Växjö for eksempel får lettere ved at komme til Malmø og Københavns Lufthavn, sagde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), til News Øresund inden han gik for at trykke hånden ned i betonmassen.
Han understregede også at satsningen kommer at indebære mange nye job fremover, da firesporsbyggeriet og de øvrige planlagte infrastruktursatsninger ifølge Trafikverket kommer til at skabe 235 000 job de næste elleve år.
Også Henrik Fritzon (S), Region Skånes regionrådsformand var glad for at byggeriet endelig er i gang.
– I dag er en stor dag for Skåne. Kapaciteten bliver øget for både gods- og fjerntrafik, men fremfor alt for vores regionale rejsende som tager til jobbet hver dag. Det har jo været svært at få det her til at ske og at udbygge jernbanen i et urbant miljø som dette er jo kompliceret og naturligvis har både kommuner og beboere synspunkter om det, sagde han til News Øresund.
Derimod tilbagestår en endelig beslutning om den tre kilometer lange strækning fra Flackarp til Lund. For at den skal kunne bygges i samme proces som de otte kilometer, som startes nu, skal jernbaneplanen godkendes i april 2020 – hvilket kan blive forsinket hvis planen møder modstand i form af anker. Men Jens-Peter Eisenschmidt, projektleder for firesporsbyggeriet for Trafikverket, tror at det nok skal lykkes.
– Min ambition er at vi bygger fire spor hele vejen. Det er en del af mit program og jeg forsøger at få det på plads, så vi kan gøre det samtidig, og dermed spare både tid og penge. Men hvis vi ikke gør det nu, så kommer det til at ske i en kommende etape, siger han til News Øresund.

Henrik Fritzon (S), Region Skånes regionrådsformand var glad for at byggeriet endelig er i gang. Foto: News Øresund
Bliver de sidste tre kilometer ind til Lunds station ikke færdige i takt med de øvrige spor, vil det første og fremmest lede til kapacitetsproblemer ved eventuelle togforstyrrelser. (News Øresund – Sofi Eriksson)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur12 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet