Danmark
Sverige har den sikreste trafik i EU – Danmark er nummer fire


Danmark og Sverige ligger i top fem i trafiksikkerhed i EU. Det skyldes blandt andet satsninger på motorveje og rundkørsler, forklarer eksperter. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Sverige er det land i EU, som har færrest dræbte i trafikken, viser en ny opgørelse fra EU-kommissionen. Danmark snupper en fjerdeplads, og på bunden af listen finder man lande som Rumænien og Bulgarien.
Det sikreste land i EU, når det gælder trafiksikkerhed, er Sverige. I løbet af 2017 mistede 25 personer livet pr. en million indbyggere i den svenske trafik. Det er en forbedring sammenlignet med 2016, hvor tallet lå på 27, hvilket svarer til seks procent færre dødsfald.
I Danmark var der i løbet af 2017 32 personer, som mistede livet i trafikken pr. en million indbyggere. Det betyder, at Danmark er det fjerdesikreste land, hvad angår trafiksikkerhed, kun overgået af Sverige, Storbritannien og Holland. Forrige år lå tallet på 37, hvilket svarer til 13 procent færre trafikrelaterede dødsfald.
Den positive trafikudvikling i Danmark skal forstås som et resultat af en målrettet indsats om at forbedre den danske trafik, som begyndte i 90’erne, og som sidenhen er blevet opdateret med nye målsætninger i 2013, forklarer Jesper Sølund, dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik.
– Færdselssikkerhedskommissionen lavede en handlingsplan i 90’erne om at halvere antallet af dræbte og skadede i trafikken over 12 år. Handlingsplanen havde i alt 32 tiltag, 16 statslige og 16 kommunale. Et af tiltagene var for eksempel at man skal have højtsiddende baglygter på biler, siger Jesper Sølund til News Øresund.
I 2013 opdaterede man handlingsplanen, så målsætningen i stedet lød på, “at antallet af dræbte i 2020 ikke må overstige 120”. Det mål har man forsøgt at efterleve ved blandt andet at satse på flere motorveje, flere rundkørsler, bedre trafikanter og sikrere biler, forklarer Jesper Sølund:
– Der forekommer ofte ulykker i vejkryds, og det har derfor været vigtigt at bygge flere rundkørsler. Også på landeveje kører folk ofte galt, hvorfor man i høj grad har satset på en udbygning af motorvejsnettet. På den måde kan man kanalisere landevejstrafikken til motorvejene, som alt andet lige er sikrere, siger han.
Derudover er det lykkedes at påvirke danske trafikanter til at være mere opmærksomme i trafikken og til at benytte sikkerhedsselen mere. I 90’erne var det cirka 80 procent, som brugte selen, mens det i dag er cirka 96 procent, som benytter den, siger Jesper Sølund til News Øresund og tilføjer:
– Vi kører også generelt langsommere, samtidig med at vi har reduceret antallet af spritbilister. Det skyldes blandt andet, at politiet har ført meget mere målrettede kontroller af bilisterne, hvilket har givet indtrykket af, at det faktisk betyder noget, at man overholder trafikreglerne, siger han.
Hvad angår Sveriges trafiksikkerhed, er en del af forklaringen på deres førsteplads, at man meget tidligt, ligesom i Danmark, formulerede en handlingsplan for trafiksikkerhed. For over 20 år siden formulerede Sverige nemlig en målsætning om en “nulvision”, hvilket betyder, at man sigter efter at bringe antallet af døde i trafikken ned til nul.
Det har man blandt andet gjort ved at satse på såkaldte 2+1 veje, flere rundkørsler, sikrere køretøjer samt at trafikanter generelt er blevet bedre til at anvende sikkerhedssele og autostole til børn, siger Lars Ekman, ekspert på svensk trafiksikkerhed ved Trafikverket.
De konkrete tiltag i Danmark og Sverige minder en del om hinanden, hvilket skyldes, at de Nordiske lande har et tæt samarbejde, hvad angår forbedringer af trafiksikkerheden – Norge ville højst sandsynligt også toppe listen, hvis de altså indgik i opgørelsen, vurderer Jesper Sølund. Han tilføjer, at hvor Danmark lærte meget af Sverige med hensyn til biltrafikken, har Sverige meget at lære af Danmark med hensyn til cykeltrafikken. Danmark har nemlig en cykeltrafik i verdensklasse, siger han.
(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur11 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet