Infrastruktur
Transportminister Benny Engelbrecht siger nej til det nuværende forslag om en HH-forbindelse

Transportminister Benny Engelbrecht (S) mener, at forslaget om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg i den statslige undersøgelse, der blev præsenteret i januar, er urealistisk og involverer mange trafikudfordringer. Det siger han i et interview med Sjællands Nyheder. Handlingen overrasker svenske kollege Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, som i et interview med SVT siger, at begge lande skal stå bag forbindelsen for at det kan blive en realitet.
– Det tager to at lave et fælles projekt, siger Tomas Eneroth.
I januar blev den strategiske analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg præsenteret, hvor en tunnel til vejtrafik og en til persontogtrafik blev undersøgt. Men ifølge Benny Engelbrecht er forslaget ikke relevant at gennemføre.
– Det er ikke det mest realistiske projekt i verden. Det har været interessant at få belyst, men det her er ikke noget, vi trykker go til, siger han til Sjællands Nyheder, og pointerer, at den strategiske analyse af vej- og togforbindelse over sundet blev gennemført efter svensk ønske,
Transportministeren mener, at forbindelsen vil føre til nedsat punktlighed for togtrafikken på Kystlinjen mellem Helsingør og København, at interessen for Nordsjælland for at bygge en ny vejtransportkorridor er lille, og at projektet er for dyrt at gennemføre. Den strategiske analyse produceret af Vejdirektoratet og svenske Trafikverket viste, at en kombineret vej- og jernbaneforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør ikke vil være selvfinansieret, men kræver 14 milliarder danske kroner i ekstra finansiering.
Benny Engelbrecht mener ikke, at døren til en HH-forbindelse skal lukkes, men at det nuværende forslag ikke er aktuelt at gennemføre.
– Det er en strategisk analyse, og dermed er det også tidligt i processen. Jeg vil ikke dømme forbindelsen ude, men jeg siger, at det forslag, der findes nu, ikke er realistisk at gennemføre, siger han til Sjællands Nyheder.
Transportministeriet skriver i en kommentar til News Øresund, at forhandlinger om nye infrastrukturinvesteringer snart vil begynde, og at de ikke har noget mere at tilføje i øjeblikket.
I et interview med SVT siger den svenske infrastrukturminister Tomas Eneroth, at han ønsker en fortsat dialog med den danske side om en forbindelse og hvordan den kan finansieres.
– Øresundsregionen er den stærkest voksende region, fuldt integreret med et fælles arbejdsmarked. Så har vi brug for bedre forbindelser, ikke mindst med jernbane. Hvis der også er en åbning for diskussion om godstrafik, ville det være meget velkommen, siger Tomas Eneroth.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Politik12 måneder ago
Skjult kamera afslører, at Sverigedemokraterna nedgør andre partier anonymt