Infrastruktur
30-årsperspektiv i ny udredning om Øresundsregionens togtrafik

En række forskellige scenarier for, hvordan togtrafikken i Øresundsregionen kan se ud i 2050. Sådan ser den undersøgelsesopgave, som konsulentfirmaet Sweco har modtaget fra Interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” ud.
Scenarierne omfatter blandt andet yderligere faste forbindelser på tværs af Sundet. Den undersøgelsesopgave, som Sweco har modtaget om regionens jernbanetrafik frem til 2050, omfatter jernbanetrafik, både passager- og godstog.
– Fundamentet er at kortlægge infrastrukturbehovet og hvad der kræves med hensyn til kapacitet til at få den udvikling, vi ønsker i regionen. Arbejdet er dels baseret på de infrastrukturprojekter, der er blevet besluttet nu og dels om, hvad der er undervejs, for eksempel Femern Bælt-forbindelsen. Længere perspektiver med en ny svensk højhastighedstog og Øresundsforbindelser er også inkluderet, siger Bengt Nilsson, projektleder for ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen”, til News Øresund.
Øvrige dele, der prioriteres i Interreg-projektet fremadrettet, er adgang til Københavns Lufthavn i Kastrup, fragtstrømmene over Sundet og det hvor der er flaskehalse i trafikken.
Det overordnede mål er at udvikle en fælles plan for regionen, inden projektet slutter om et par år.
– Vores arbejde vil resultere i en systemplan for Greater Copenhagen med et fælles viljefokus. Sådan vil vi have det, og vi tror på at fremtiden vil udvikle sig så vi brug for denne infrastruktur, siger Bengt Nilsson.
Hovedpartner af Interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” er Region Skåne, og de øvrige parter er Malmø, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Helsingborg, Kristianstad Kommune, Københavns Kommune, Helsingør Kommune, Aalborg Universitet og Lunds Universitet. Projektet startede for cirka et år siden og løber over tre år. (News Øresund – Jenny Andersson)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø