Danmark
Banedanmark erkender togfejl


En aflysning af Øresundstoget mandag får Banedanmark til at erkende fejl. En handlingsplan skal rette op på svag kommunikation og sætte fokus på reservetoget i Malmø. Foto: News Øresund – Johan Wessman.
Øresundstog burde ikke have fået køreforbud over broen trods driftsaftale. Det var for at beskytte Kystbanen mod forsinkelser, lyder forklaringen. Skånetrafiken advarer mod anarki, hvis aftale ikke overholdes.
Banedanmark erkender, at deres beslutning mandag om at give køreforbud til et tog på vej mod København var forkert. Det sker efter et togstop nord for Malmø gav store forsinkelser mod Danmark. Et enkelt tog kom dog frem til Øresundsbroen, men blev afvist af Banedanmark, der ikke ville have toget ind i Danmark.
”En af de ting vil skulle have gjort bedre i går, var at lade det ene tog køre over broen,” siger Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark til News Øresund.
Toget med planmæssig afgang fra Malmø klokken 10.13 blev standet i Hyllie kort før broen, hvor passagererne blev sendt videre til Danmark med togbusser.
I går var der usikkerhed om årsagen til aflysningen. Mens DSB ifølge Metroxpress oplyste fejlen var et togstop nord for Malmø lød forklaringen i Sverige på ”kapacitetsmangel i Danmark”.
Nu forklarer Banedanmark, at beslutningen om at give toget køreforbud skyldes frygt for, at det ville have skabt yderligere forsinkelser på Kystbanen nordpå fra Københavns Hovedbanegård.
”I går mente vi, at vi ikke kunne få toget over, fordi det ellers ville stå og fylde et sted på sporet i Danmark,” siger Jens Jørgen Hansen.
Handlingsplan aftalt
Gårsdagens køreforbud giver kritik fra den svenske side af togsamarbejdet. Forretningsområdechef for tog hos Skånetrafiken, Magnus Andersson påpeger, at Banedanmark burde have fulgt den driftsplan, der træder i kraft ved forsinkelser. Ifølge den skal et forsinket tog, der kommer frem til Øresundsbroen sendes frem så snart, der er plads til det.
”Der findes en plan for driftsproblemer, og den er blevet svigtet. Det er nødvendigt at følge driftsplanen, for ellers bliver der anarki,” siger han.
Efter togforsinkelserne i går har Banedanmark holdt et telefonmøde sammen med det svenske Trafikverket og togoperatørerne DSB Øresund og Veolia. Her blev parterne ifølge Banedanmark enige om en handlingsplan i fire punkter, der udover at følge den allerede eksisterende driftsplan også omfatter skarpere kommunikation mellem de driftsansvarlige på telefon og øget fokus på det reservetog, der holder i beredskab i Malmø. (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur11 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet