Følg os på

Danmark

Beslutning til foråret kan åbne op for privat finansiering af en HH-forbindelse

Publiseret

 

I dag trafikeres strækningen Helsingborg og Helsingør af færger. Til foråret beslutter den svenske regering om det kan blive aktuelt for private virksomheder at deltage i byggeriet af en fast forbindelse mellem byerne. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Til foråret skal der tages beslutninger, som kan afgøre om det bliver aktuelt med andre finansieringskilder end statslige bevillinger til at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Den svenske regering skal da træffe beslutninger om den nationale plan for infrastrukturinvesteringer, samt om opgavebeskrivelsen for den fælles statelige udredning af en HH-forbindelse. Skanska har for længst meldt deres interesse i at bygge forbindelsen og beregner byggetiden for en vej- og togtunnel til seks år. 

I foråret træffer den svenske regering beslutning om en national plan for infrastrukturinvesteringer frem til år 2029. Desuden skal der træffes beslutning om opgavebeskrivelsen for den fælles dansk-svenske udredning om en HH-forbindelse initieret af Sverigeförhandlingen.

– Den nationale plan og Sverigeförhandlingen har aktualiseret diskussionen om alternative finansieringskilder. Alternative løsninger er nøglen til en hurtigere og tidligere afslutning, siger Alexander Kielland, kommerciel chef hos Skanska, til News Øresund.

I forslaget til den nationale plan, som blev fremlagt af Trafikverket i efteråret, blev der blandt andet åbnet op for alternative udførsler når det gælder vejprojektet Tvärförbindelse Södertörn som planlægges syd for Stockholm.

– Den status ser vi gerne at HH også får. Jeg tror at der vil finde en del politisk påvirkning sted for at få det i stand inden den nationale plan besluttes, siger Alexander Kielland, og fortsætter:

– Det værste for HH-forbindelsen som projekt er at ikke få nogen udredningsstatus, at blive sat på pause på ubestemt tid. Siger man snævert at den skal finansieres af staten, havner projektet tidsmæssigt længere fremme end hvis man åbner op for alternativ finansiering – statslån eller private aktører. At lukke døren helt eller at give et snævert udredningsgrundlag vil være negativt for projektet og negativt for os, siger han.

Skanska har tidligere udarbejdet flere forslag til hvordan en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil kunne bygges med privat finansiering. Ifølge det seneste forslag vil det tage seks år at bygge forbindelsen, samt indebære en omkostning på 28 milliarder danske kroner for en vej- og en togtunnel. Indtjeningstiden beregnet til 30 år gennem brugerafgifter, hvilket også ville være aftaletiden inden forbindelsen derefter overleveres til den danske og svenske stat.

– Vi synes at det her er et af de mest interessante og mest egnede projekter i Sverige. Herefter er det valgår og kan være politisk følsomt med private firmaers indblanding i tjenester til medborgarne. Vi presser ikke på for at ang. spørgsmålet, men stiller gerne op og forklarer hvordan et offentligt-privat alternativ skulle kunne se ud, siger Alexander Kielland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur3 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed3 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik3 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur3 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv4 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed4 dage ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund4 dage ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.