Følg os på

Danmark

Beslutning til foråret kan åbne op for privat finansiering af en HH-forbindelse

Publiseret

 

I dag trafikeres strækningen Helsingborg og Helsingør af færger. Til foråret beslutter den svenske regering om det kan blive aktuelt for private virksomheder at deltage i byggeriet af en fast forbindelse mellem byerne. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Til foråret skal der tages beslutninger, som kan afgøre om det bliver aktuelt med andre finansieringskilder end statslige bevillinger til at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør. Den svenske regering skal da træffe beslutninger om den nationale plan for infrastrukturinvesteringer, samt om opgavebeskrivelsen for den fælles statelige udredning af en HH-forbindelse. Skanska har for længst meldt deres interesse i at bygge forbindelsen og beregner byggetiden for en vej- og togtunnel til seks år. 

I foråret træffer den svenske regering beslutning om en national plan for infrastrukturinvesteringer frem til år 2029. Desuden skal der træffes beslutning om opgavebeskrivelsen for den fælles dansk-svenske udredning om en HH-forbindelse initieret af Sverigeförhandlingen.

– Den nationale plan og Sverigeförhandlingen har aktualiseret diskussionen om alternative finansieringskilder. Alternative løsninger er nøglen til en hurtigere og tidligere afslutning, siger Alexander Kielland, kommerciel chef hos Skanska, til News Øresund.

I forslaget til den nationale plan, som blev fremlagt af Trafikverket i efteråret, blev der blandt andet åbnet op for alternative udførsler når det gælder vejprojektet Tvärförbindelse Södertörn som planlægges syd for Stockholm.

– Den status ser vi gerne at HH også får. Jeg tror at der vil finde en del politisk påvirkning sted for at få det i stand inden den nationale plan besluttes, siger Alexander Kielland, og fortsætter:

– Det værste for HH-forbindelsen som projekt er at ikke få nogen udredningsstatus, at blive sat på pause på ubestemt tid. Siger man snævert at den skal finansieres af staten, havner projektet tidsmæssigt længere fremme end hvis man åbner op for alternativ finansiering – statslån eller private aktører. At lukke døren helt eller at give et snævert udredningsgrundlag vil være negativt for projektet og negativt for os, siger han.

Skanska har tidligere udarbejdet flere forslag til hvordan en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil kunne bygges med privat finansiering. Ifølge det seneste forslag vil det tage seks år at bygge forbindelsen, samt indebære en omkostning på 28 milliarder danske kroner for en vej- og en togtunnel. Indtjeningstiden beregnet til 30 år gennem brugerafgifter, hvilket også ville være aftaletiden inden forbindelsen derefter overleveres til den danske og svenske stat.

– Vi synes at det her er et af de mest interessante og mest egnede projekter i Sverige. Herefter er det valgår og kan være politisk følsomt med private firmaers indblanding i tjenester til medborgarne. Vi presser ikke på for at ang. spørgsmålet, men stiller gerne op og forklarer hvordan et offentligt-privat alternativ skulle kunne se ud, siger Alexander Kielland.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere: Dansk-svensk undersøgelse af HH-forbindelse søger EU-midler

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 dag ago

Sverige og Ukraine vil styrke forsvarsinnovation i Kiev – åbner nyt center

Samarbejdet inden for forsvarsinnovation mellem Ukraine og Sverige bliver yderligere fordybet med etableringen af et svensk-ukrainsk forsvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraine....

Øresund1 dag ago

10 år siden Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser – som stadig er gældende

Onsdag den 12. november er det 10 år siden, Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser for trafik fra...

Danmark2 dage ago

Børsen skal genopføres med svensk fyrretræ

Børsen i København vil blive genopbygget som bygningen stod i fordums tid. Det betyder, at man skal bruge træ fra...

Miljø2 dage ago

Rapport: For store mængder af farligt giftstof er pumpet fra Lynetteholmen ud i Øresund

Der er fundet for høje mængder af giftstoffet cyanid i vand, der er blevet pumpet direkte fra byggeriet af halvøen...

Infrastruktur2 dage ago

Region Skåne imødegår Trafikverkets plan – vil prioritere Vestkystbanan og Södra Stambanan

To vigtige jernbaneprojekter i Skåne blev nedprioriteret i Trafikverkets forslag til en national infrastrukturplan. Nu kæmper Region Skåne om både...

Sverige2 dage ago

Rapport: Lavere priser på andelslejligheder i Sverige end i 2021

Svenske andelslejligheder i kommuner uden for storbyerne falder i værdi. Det viser en ny analyse fra Swedbank og Sparbankerna. De...

Danmark3 dage ago

Premiere på DSB’s nye EuroCity-togvogne på ruten København–Hamborg

Mandag var der premiere på DSB’s nye røde EuroCity-togsæt, som skal indsættes på ruten København-Hamborg. DSB oplyser, at de hos...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.