Infrastruktur
Dårligere punktlighed for Øresundtog fra Danmark


“Vi har noteret, at punktligheden fra Danmark er faldet og ligger omkring 85 procent, det er en lille tendens,” siger Gunnar Wulff, adm. direktør på Öresundståg AB.
Andelen af Øresundstog, som var forsinket i maj var dobbelt så mange i retning mod Sverige som i retning mod Danmark. Problemet fortsætter ind i juni måned, og nu skal Öresundståg AB kontakte DSB og Banedanmark for at få en forklaring.
I maj var 14,6 procent af Øresundstogene mod Sverige forsinket, mens den tilsvarende andel for tog mod Danmark var nogenlunde halvdelen, 7,6 procent. Gunnar Wulff, administrerende direktør på Öresundståg AB, som indkøber og planlægger trafikken i Sverige på vegne af seks skånske regionale trafikselskaber, følger udviklingen omhyggeligt hver uge.
”Vi har noteret, at punktligheden fra Danmark er faldet og ligger omkring 85 procent, det er en lille tendens. Vi ved ikke præcis hvorfor. Jeg har bedt vores analytiker se på det og kontakte DSB og Banedanmark for at høre, hvad det skyldes. Det virker til at være mange småting,” siger Gunnar Wulff til News Øresund.
Sidste uge skete der tre større fejl, som kan forklar det seneste rekordlave resultat.
”Sidste uge var punktligheden fra Danmark nede på 76,8 procent, hvilket er den laveste for hele året. Men da var der tre dage med signalfejl og nedrevne køreledninger, som gjorde punktligheden dårligere,” siger han.
Gunnar Wulff føler sig tryg forud for sommerens togtrafik, hvor blandt andet bemandingen, som skabte problemer sidste år, er sikret i år. Heller ikke når det gælder antallet af tog, som befinder sig på værksted, ser det ud at der vil opstå nogle større problemer, når det gælder punktlighed. Derimod arbejder de med såkaldte komfortfejl som fjernelse af graffiti og lukkede toiletter, fortæller Gunnar Wulff. Desuden vil de Øresundstog, der kører midt på dagen, blive forlænget i sommermånederne.
”Vi skal køre længere tog midt på dagen, fra to til tre togsæt, da vi ser, at passagererne gerne rejser fra København fra klokken ti og fremefter. Der er flere passagerer midt på dagen om sommeren end i resten af året. Behovet varierer selvfølgelig og hænger blandt andet sammen med, hvornår der lander fly i Kastrup, men det er bedre at køre med for store tog,” siger Gunnar Wulff til News Øresund.
Der er heller ikke nogen planlagte sporarbejder, som ventes forstyrre trafikken i sommermånederne. Derimod kan der, ligesom forrige sommer, opstå problemer, hvis der igen bliver rekordvarme temperaturer, men overordnet er Gunnar Wulff rolig forud for sommeren.
”Det føles stabilt med de faktorer, som vi kan have kontrol over”, siger han.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Andel (%) forsinkede Øresundstog inkl. aflyste afgange
Mod Danmark
januar 2015: 10,3
februar 2015: 11,1
marts 2015: 7,5
april 2015: 9,1
maj 2015: 7,6
Mod Sverige
januar 2015: 10,3
februar 2015: 9,9
marts 2015: 7,1
april 2015: 11,3
maj 2015: 14,6
Kilde: Øresundskomiteens bearbejdning af data fra Öresundståg/Trafikverket.
-
Danmark7 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Ejendomme9 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Politik12 måneder ago
Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær
-
Erhverv10 måneder ago
Saab vil bygge den næste generation af kampfly
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske og danske investeringer vil give Karlskrona 5.000 nye arbejdspladser frem mod 2030
-
Øresund11 måneder ago
Flere pendler i bil over Øresundsbroen
-
Interviews7 måneder ago
Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark9 måneder ago
Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt