Infrastruktur
Danmark og Sverige enige om at indlede en strategisk analyse af fast HH-forbindelse


Danmark og Sverige går videre og laver en strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Foto: News Øresund
Danmark og Sverige er nu enige om at påbegynde en strategisk analyse af en brugerbetalt tunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Det oplyser Transportministeriet. Analysen bliver en forsættelse af landenes fælles trafikudredning, præsenteret mandag morgen. Den viser at der kapacitetsmæssigt ikke findes behov for yderligere en fast forbindelse over Øresund ”indenfor en overskuelig fremtid” men at der kan findes andre motiver som robusthed, rejsetidsforkortninger eller ønsker om at fremme integrationen.
Transportministeriet peger deres pressemeddelelse på at ”En fast HH-forbindelse kan øge tilgængeligheden. Det vil gavne hovedstadsområdet og dermed styrke Danmarks muligheder for at skabe vækst og velstand”.
– Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne, siger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en kommentar.
– Der er især gode perspektiver i en ren vejforbindelse, som ser ud til at have en solid business case. Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog. Så må vi efterfølgende drøfte de forskellige modeller og risikodelingen med svenskerne.
Ifølge rapporten som Sverigeförhandlingen mandag sendte til Näringsdepartementet i Sverige ”… fortsætter samarbejdet nu med Transportministeriet og Trafikverket med målet at i 2017 at producere en detaljeret projektplan som underlag for arbejdsfordelingen mellem parterne samt indkøb af konsulenttjenester.” Ifølge Transportministeriet forventes den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse at tage omkring tre år at gennemføre.
Den dansk-svenske rapport – Resande och transporter över Öresund – præsenteret mandag morgen konstaterer at ”det ud fra et kapacitetsmæssigt synspunkt ikke findes behov for en ny forbindelse over Øresund indenfor en overskuelig fremtid, selv om de største flaskehalse i forbindelserne behøver at blive løst. Det udelukker dog ikke at en ny forbindelse kan udredes ud fra andre aspekter, såsom robusthed, rejsetidsforkortninger eller ønskemål om at fremme yderligere integration over Sundet”. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge