Følg os på

Infrastruktur

Danmark og Sverige enige om at indlede en strategisk analyse af fast HH-forbindelse

Publiseret

 

Danmark og Sverige går videre og laver en strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Foto: News Øresund

Danmark og Sverige er nu enige om at påbegynde en strategisk analyse af en brugerbetalt tunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Det oplyser Transportministeriet. Analysen bliver en forsættelse af landenes fælles trafikudredning, præsenteret mandag morgen. Den viser at der kapacitetsmæssigt ikke findes behov for yderligere en fast forbindelse over Øresund ”indenfor en overskuelig fremtid” men at der kan findes andre motiver som robusthed, rejsetidsforkortninger eller ønsker om at fremme integrationen. 

Transportministeriet peger deres pressemeddelelse på at ”En fast HH-forbindelse kan øge tilgængeligheden. Det vil gavne hovedstadsområdet og dermed styrke Danmarks muligheder for at skabe vækst og velstand”.
– Det tegner til, at der er gode muligheder for at bygge og finansiere en fast HH-forbindelse med brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund. Det skal vi nu have undersøgt nærmere i en strategisk analyse sammen med svenskerne, siger Danmarks transportminister Ole Birk Olesen (LA) i en kommentar.
– Der er især gode perspektiver i en ren vejforbindelse, som ser ud til at have en solid business case. Efter svensk ønske undersøger vi også en baneforbindelse for persontog. Så må vi efterfølgende drøfte de forskellige modeller og risikodelingen med svenskerne.

Ifølge rapporten som Sverigeförhandlingen mandag sendte til Näringsdepartementet i Sverige ”… fortsætter samarbejdet nu med Transportministeriet og Trafikverket med målet at i 2017 at producere en detaljeret projektplan som underlag for arbejdsfordelingen mellem parterne samt indkøb af konsulenttjenester.” Ifølge Transportministeriet forventes den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse at tage omkring tre år at gennemføre.

Den dansk-svenske rapport – Resande och transporter över Öresund – præsenteret mandag morgen konstaterer at ”det ud fra et kapacitetsmæssigt synspunkt ikke findes behov for en ny forbindelse over Øresund indenfor en overskuelig fremtid, selv om de største flaskehalse i forbindelserne behøver at blive løst. Det udelukker dog ikke at en ny forbindelse kan udredes ud fra andre aspekter, såsom robusthed, rejsetidsforkortninger eller ønskemål om at fremme yderligere integration over Sundet”. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden1 dag ago

En fælles nordisk debatredaktion blev drøftet af chefredaktører fra Danmark, Sverige, Norge og Finland

En nordisk debatredaktion, hvor fælles emner kan diskuteres. Det var et forslag, der blev taget op af svenske Dagens Nyheters...

Sverige1 dag ago

Stigende antal eksplosioner i Sydsverige ifølge ny politirapport

På trods af færre eksplosioner på landsplan er antallet steget i Sydsverige ifølge en ny årsrapport om eksplosioner i Sverige...

Danmark2 dage ago

Efter Sveriges militære forstærkning på Gotland foretages en lignende dansk investering på Bornholm

Bornholm og Gotland er strategiske for Danmarks, Sveriges og NATO’s forsvar af Østersøen, og i 2018 genskabte Sverige et regiment...

Norden2 dage ago

Finland investerer milliarder i at fravælge russisk sporvidde og tilpasse jernbanen til europæisk standard

I Finland har jernbanen en sporvidde på 1.524 millimeter, det samme som i Rusland. Nu har Finland besluttet gradvist at...

Sverige2 dage ago

Den svenske grænsekontrol forlænges igen

Sverige vil fortsætte med kontrol ved de indre grænser i yderligere seks måneder. Når den nye tilladelse udløber, vil Sverige...

Energi2 dage ago

Vedvarende elproduktion i Sverige trues af nye regler

I marts blev der gennemført en reform af det svenske elnet, som har skabt uventet høje gebyrer for el-producenterne. Vedvarende...

Interviews2 dage ago

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.