Følg os på

Øresund

Danmark og Sverige vil slå ID- og grænsekontrollen ved Øresund sammen

Publiseret

 

Anders-Ygeman-webb

Han vil slå ID- og grænsekontrollen for togpassagerer over Øresund sammen til en kontrol på stationen i Københavns Lufthavn. Men Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman (S) ved endnu ikke om det er juridisk muligt at lade det svenske politi udføre grænsekontrol på dansk territorium. Foto: News Øresund – Johan Wessman

To kontroller kan blive en fælles ID- og grænsekontrol ved togstationen i Københavns Lufthavn. Det er målet for både Danmark og Sverige. Men juridisk set er det svært at løse hvordan svensk politikontrol skal gennemføres på dansk territorium. Det fortalte justitsminister Søren Pind (V) og Sveriges indenrigsminister Anders Ygeman (S), da de besøgte Kastrup mandag. Det skriver Sydsvenskan.

De to ministre mødtes en kort stund på togstationen i Københavns Lufthavn inden de fløj videre til Sønderjylland for at se på det danske grænsepolitis arbejde med stikprøvekontroller ved grænsen til Tyskland.

Budskabet var tydeligt. De vil skabe en kombineret ID- og grænsekontrol ved togstationen i Københavns Lufthavn for at gøre det lettere for alle togpassagerer som rejser over Øresund, opgiver Sydsvenskan. Det vil betyde at svensk politi skulle arbejde på dansk territorium.

”Det ville være en stor fordel, men juridisk set er det kompliceret” sagde Anders Ygeman.

”Der er flere juridiske problemer, hvis det svenske politi skal arbejde på dansk side. Men vi undersøger det” siger Søren Pind.

At danske og svenske myndigheder undersøger muligheden for at samordne ID- og grænsekontrollen for Øresundstogene, er kendt. Beskeden fra ministrene er et signal om at udredningsarbejdet fortsætter.

Der er stadig meget kritik af at ID- og grænsekontrollen forlænger rejsetiden med tog mellem Danmark og Sverige med mellem 10 og 60 minutter, afhængig af kø, afrejsested og destination, er fortsat stor. Passagererne bliver efter det nuværende kontrolsystem stoppet tre gange på rejsen fra Danmark til Sverige: ved stationen i Københavns Lufthavn skal alle stige af toget for at gå igennem en ID-kontrol og derefter tage et andet tog til Sverige. Det tager cirka 10 minutter, hvis man når det næste tog og 30 minutter, hvis man må vente på næste afgang. I Hyllie stiger det svenske grænsepoliti på toget, som ikke må køre videre før kontrollen er gennemført. Det tager i gennemsnit 7 minutter, men i myldretiden med fulde tog kan det tage op til et kvarter. Når toget kommer til Malmø centralstation står det stille i cirka 15 minutter for at vente på næste afgang i køreplanen, hvilket er for at undgå at forsinkelserne spreder sig til resten af tognettet i Sverige. Hvis ID- og grænsekontrollerne bliver slået sammen til en fælles kontrol i Københavns Lufthavn, så behøver toget ikke at stå stille i Hyllie og dermed ophører sandsynligvis også behovet for at vente på næste afgang på Malmø centralstation. Dermed bliver rejsetiden fra København til Malmø og resten af Skåne markant kortere.

I sidste uge publicerede Sydsvenska industri- och handelskammaren en analyse som viste at kontrollen koster 1,5 milliarder svenske kroner om året – det er dog et beløb som både Anders Ygeman og Sveriges Nordenminister Kristina Persson stiller spørgsmålstegn ved. Ifølge statistik fra DSB mindskede togrejserne over Øresund med 12 procent i løbet af årets to første måneder.

Læs mere:
ID-kontrollerne medfører opsigelser
Læs Øresundsinstituttets fakta om ID- og grænsekontrollen

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige2 timer ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur7 timer ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi1 dag ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed6 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik6 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur6 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.