Infrastruktur
Opstart af byggeriet af den tyske jernbaneforbindelse til Femern Bælt-tunnelen

Torsdag begyndte Deutsche Bahn (DB) byggeriet af den 88 kilometer lange jernbaneforbindelse mellem Lübeck og den kommende Femern Bælt-tunnel ved Puttgarden. Der blev afholdt en ceremoni, hvor repræsentanter fra Deutsche Bahn, delstaten Slesvig-Holsten og EU gav grønt lys til at gå i gang med arbejdet.
Ifølge Deutsche Bahn anslås den 88 kilometer lange jernbaneforbindelse, som består af en kombination af en udvidelse af den eksisterende jernbane og nybyggeri, at koste 3,5 milliarder euro. Projektet omfatter også en ny tunnel under Femernsund. Omkostningerne deles mellem DB, EU og Slesvig-Holsten, og den nye tyske jernbaneforbindelse forventes at være færdig i 2029, samtidig med Femern Bælt-tunnelen.
Tilsammen skønnes Femern Bælt-tunnelen og jernbaneudvidelsen i Danmark og Tyskland at reducere rejsetiden med tog mellem København og Hamborg til 2,5 timer. Regionalt i Nordtyskland vil rejsetiden også blive kraftigt reduceret, når der bygges seks nye stationer langs strækningen. (News Øresund)
-
Danmark7 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Ejendomme9 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Erhverv11 måneder ago
Saab vil bygge den næste generation af kampfly
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske og danske investeringer vil give Karlskrona 5.000 nye arbejdspladser frem mod 2030
-
Øresund11 måneder ago
Flere pendler i bil over Øresundsbroen
-
Interviews7 måneder ago
Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark10 måneder ago
Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt
-
Danmark11 måneder ago
Dansk politi udstationeret i Stockholm og svensk i København efter svenske skyderier i Danmark