Følg os på

Øresund

Derfor er den økonomiske vækst i København lavere end i Stockholm

Publiseret

 

Vaekstanalyse Kbh Sthlm webbVæksten i Stockholm har været næsten dobbelt så høj som i Region Hovedstaden de seneste 20 år. Forskellen skyldes en lavere befolkningsvækst, lavere vækst i beskæftigelsen samt lavere vækst i produktiviteten i den danske hovedstadsregion. Det viser en analyse foretaget af politikernes samarbejdsorganisation Öresundskomiteen.

Mellem 1993 og 2013 steg bruttoregionalproduktet med 56 procent i Region Hovedstaden, mens den steg 98 procent i Stockholms län. Mere end en tredjedel af forskellen i den økonomiske vækst kan forklares af lavere indvandring og et lavere fødselstal i Region Hovedstaden, viser analysen.

I 2013 blev der født 40 procent flere børn i Stockholms län i forhold til Region Hovedstaden. Også når man ser på fødselstallet længere tilbage i tiden havner København efter Stockholm. Hvad angår fødselstallet er der en naturlig forsinkelse inden børnene bliver voksne og påvirker arbejdskraftsudbuddet positivt. Men fødselstallet forklarer kun 47 procent af forskellen i befolkningsudviklingen. Indvandringen til Sverige er væsentligt større end til Danmark, og har bidraget til en stærkere økonomisk udvikling i Stockholmsregionen, samtidig med at der er en indenlandsk flyttestrøm mod hovedstæderne.
“Der kan også være grund til at undersøge, hvordan forskellene mellem den danske og svenske indvandringspolitik har påvirket den økonomiske udvikling i de to landes hovedstadsregioner”, skriver Öresundskomiteen i sin analyse.

Forskelle i produktivitetsvækst er en anden vigtig forklaring på, at Stockholms økonomiske udvikling har været bedre. Denne analyse peger på flere delforklaringer:
* Stockholmsregionen har nydt godt af en stærk position inden for IT- og tele brancherne, hvor væksten har været høj.
*Investeringsniveauet i Region Hovedstaden har været lavere end i Stockholm, når det gælder patenter, software og andre immaterielle rettigheder.
* Stordriften i dansk detailhandel er ikke lige så udpræget som i Sverige og den danske detailhandel er ikke lige så effektiv som den svenske på grund af mere regulering. “I Danmark er udviklingen mod ​​stordrift i detailhandlen gået væsentligt langsommere end i Sverige”, skriver Öresundskomiteen i analysen.

Under finanskrisen ramtes København hårdere end Stockholm på grund af en boligboble, der brast med faldende boliginvesteringer og forbrug som følge.

Analysens hovedforfatter, Öresundskomiteens senioranalytiker Tore Englén, understreger samtidig, at ​​velfærdsudviklingen per indbygger ikke adskiller sig væsentligt. Eller som han udtrykker det: regionernes vækst i købekraftskorrigeret BNP per indbygger er nogenlunde den samme i løbet af perioden.

Öresundskomiteen lister i analysen en række foranstaltninger, der kan løfte væksten i Region Hovedstaden:
* Ændring af reglerne for etablering af ny detailhandel.
* Øget brug af ​​IT for at forbedre produktiviteten.
* Udbygning af transportinfrastrukturen – veje, jernbaner, metro etc.
* Forbedre koblingen mellem forskning – industri – offentlige sektor.
* Øge integrationen over Øresund, bl.a. ved at fjerne flere grænsehindringer.

– På kort sigt er der behov for bedre og billigere transport i Öresundsregionen. Kapacitet skal styrkes, punktligheden blive bedre og billetpriser på Øresundstogene skal sænkes. På længere sigt er der behov for at styrke infrastrukturen med både en fast HH forbindelse og Øresundsmetro mellem Malmø og København, siger Öresundskomiteens direktør Finn Lauritzen i en kommentar til analysen. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige12 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur3 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark3 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund3 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.