Infrastruktur
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø

En station på eksisterende grund i den nordlige del af Västra Hamnen, Galeonen+, via en boret tunnel til den næste station ved Stora Varvsgatan, Masttorget, og så den endelige destination, Malmö Centralstation. Sådan kan Malmøs første metrostationer komme til at se ud, hvis byggeriet af en metrotunnel, Øresundsmetro, til København bliver en realitet. Det besluttede Malmøs kommunalbestyrelse i sidste uge, da de vedtog retningen for en dybdegående oversigtsplan for Øresundsmetroen. I praksis betyder det, at planlægningen og undersøgelserne af en tunnelforbindelse fremover vil blive samlet i én plan. Malmø undersøger stadig muligheden for at bygge flere metrostationer til andre bydele efter Malmö C, og København har netop afsluttet en miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af metronettet med linje M5, hvor der ville være mulighed for at bygge en forbindelse til en Øresundsmetro. I løbet af sommeren forventes Trafikverket også at præsentere sin undersøgelse om kapacitet og redundans over Øresund.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Forskning12 måneder ago
Lund-professor ny rektor for Malmö Universitet
-
Ejendomme12 måneder ago
Svenske Catena ønsker at vokse mere i Danmark og rekrutterer en dansk regionschef