Følg os på

Samfund

Direktøren for det svenske togselskab SJ afviser planer for HH-tunnel og Øresundsmetro og ønsker en ekstra forbindelse over Øresund, der kan håndtere både gods- og fjerntog

Publiseret

 

Hverken en HH-tunnel eller en Øresundsmetro opfylder jernbanebranchens behov, siger det statsejede svenske togselskab SJ's administrerende direktør Monica Lingegård i et interview med Sydsvenskan. I stedet efterlyser hun en løsning med en ny fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog. Foto: SJ

Både planerne om en Øresundsmetro mellem Malmø og København og en HH-tunnel mellem Helsingborg og Helsingør er blevet afvist af det statsejede svenske togselskab SJ. I et interview med Sydsvenskan påpeger SJ’s administrerende direktør Monica Lingegård, at det hverken er muligt at køre fjerntog og godstog i en metro eller i en HH-tunnel. I stedet efterlyser hun endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods- og fjerntog – men hun vil ikke svare på, om hun mener Europaspåret, som Landskrona vil bygge i en tunnel under Øresund til København.

– En jernbaneforbindelse mellem Helsingborg og Helsingør vil ikke kunne fungere. Det er ikke muligt. Danmark er meget tydelig med hensyn til, at man ikke ønsker gods- eller fjerntogstrafik fra Helsingør og sydpå. Der er heller ikke skinner til så tung trafik. En HH-tunnel til togtrafik er ikke et godt alternativ. Men en metro under Øresund fra Malmø til København vil heller ikke løse vores udfordringer, siger Monica Lingegård til Sydsvenskan.

Monica Lingegård siger, hun er glad for, at Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland bliver indviet i 2029 og i fremtiden vil køre tog fra Stockholm, Göteborg og Oslo til København, Hamborg og Berlin. Måske endnu længere ud i Europa. Men det vil kræve mere kapacitet og redundans til togtrafikken over Øresund, påpeger hun og udtrykker bekymring over, at Sverige og Danmark endnu ikke har kunnet blive enige om, hvordan man skal håndtere den øgede togtrafik over Øresund i fremtiden. Der er behov for endnu en fast forbindelse over Øresund, der kan håndtere tung trafik med gods og fjerntog, slutter hun.

Monica Lingegård fortæller, at hun i øjeblikket forhandler med de danske myndigheder om, at SJ kan beholde Københavns Hovedbanegård som permanent destination og ikke skal tvinges til at flytte til det nye knudepunkt, Ny Ellebjerg Station, sydvest for København. Passagererne vil gerne komme netop til hovedbanegården, siger hun. SJ ønsker også at kunne køre længere tog med flere passagerer over Øresund.

SJ har vendt de seneste års underskud til et overskud på 713 millioner i årets første ni måneder og investerer nu 19 milliarder svenske kroner i nye tog og sovevogne. I løbet af de næste seks år ønsker hun, at SJ skal vokse markant med 2.500 nye medarbejdere og et 70 pct. større udbud af ydelser. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur2 dage ago

Skånsk skuffelse over svenske Trafikverkets forslag til ny plan for 2026 – 2037: strækningen Helsingborg C til Maria station skal omlægges

Forventningerne var høje, og skuffelserne stod i kø, da Trafikverket i denne uge afleverede sit forslag til regeringen om en...

Danmark2 dage ago

JP/Politikens Hus køber danske Altinget med aktiviteter også i Sverige og Norge

Med base i København er privatejede Altinget på 25 år vokset til at blive et digitalt nichemedie med redaktioner også...

Integration2 dage ago

Ministrene for nordisk samarbejde tilfredse efter Greater Copenhagens Task Force-møde og konference om grænsehindringer – stort fokus på forsvar, samarbejde og fællesskab

Arbejdsmarkedet på tværs af Øresund, nordisk forsvarssamarbejde, samt samarbejdet om AI og bandekriminalitet blev fremhævet af ministrene for nordisk samarbejde...

Samfund2 dage ago

EU-topmøde i København – Sverige bidrager med anti-drone-systemer

Onsdag mødtes EU’s ledere i København for at drøfte EU’s fælles forsvar og støtten til Ukraine. Mødet blev afholdt, efter...

Infrastruktur2 dage ago

Region Skåne giver grønt lys for indkøb af nye Øresundstog – nu skal de øvrige fem regioner træffe tilsvarende beslutninger

Region Skånes kommunalbestyrelse har besluttet, at der skal indkøbes en ny generation af større og hurtigere Øresundstog. Det meddelte Skånetrafikens...

Danmark2 dage ago

Øresunddirekt fejrede 25 år med stor konference om grænsehindringer

Onsdag fejrede den dansk-svenske informationstjeneste Øresunddirekt sit 25-års jubilæum med en konference og fest på Malmø Rådhus. Først i talerækken...

Danmark3 dage ago

Ny sommerrekord i antal turistovernatninger i Skåne – men færre danskere i Malmø

Der blev registreret 3,3 millioner turistovernatninger i Skåne i sommermånederne i år. Det er fire pct. mere end sidste sommer...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.