Følg os på

Øresund

Færre penge til informationsservicen Øresunddirekts danske del

Publiseret

 

Oresunddirekt webbI budgettet for 2016 mindsker Region Hovedstaden sin støtte til den danske del af informationsservicen Øresunddirekt fra 1,8 til 1 million kroner. Det indebærer at de samlede udgifter skal reduceres med 24 procent.

Øresunddirekts danske del driver hjemmesiderne med information til grænsependlere, virksomheder og arbejdsformidlere, der kigger over sundet. Den danske del har i dag fire ansatte og deler lokaler med det politiske samarbejde Öresundskomiteen i København.

I år har den danske del et budget på 3,3 millioner kroner, men i 2016 er der kun sat 2,5 millioner kroner af på Region Hovedstadens budget. Det er en halvering sammenlignet med 2008-2009, hvor Øresunddirekts danske del fik støtte på 5,4 millioner kroner. På den tid bidrog Beskæftigelsesministeriet med 500.000 kroner mens bidraget fra Erhvervsministeriet var 2,0 millioner kroner per år sammenlignet med 200.000 kroner i dag.

Der er et forslag om at Øresunddirekts danske kontor skal flytte til International House næste år. Det er et samarbejde mellem Københavns Kommune, organisationer og erhvervslivet. Øresunddirekt håber derfor på at kunne få midler også fra Københavns Kommune.

Den svenske del af Øresunddirekt bliver drevet med svensk finansiering. Det er et myndighedssamarbejde mellem Länsstyrelsen i Skåne, Region Skåne, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan og Skatteverket. De driver et informationskontor i Malmø med en personalestyrke på 30 personer, der arbejder 25 procent hver på Øresunddirekt og den resterende tid i sin egen myndighed.

Selvom den danske og svenske del drives som separate organisationer, så deler de logotype og er afhængige af hinanden. Det svenske informationskontor får hver uge cirka 500 besøg af pendlere og virksomheder, som vil have hjælpe med information. Øresunddirekts danskproducerede og tosprogede hjemesider har hver måned mere end 30.000 besøg. Der er en hjemmeside for arbejdspendlere, en for virksomheder som vil rekruttere og en for arbejdsformidlere i begge lande.

Ifølge Øresunddirekts beregninger koster det sammenlagt 12 millioner svenske kroner om året at drive den danske og svenske del. Økonomisk er det kun Region Skåne og Det Nordiske Ministerråd, som er med til at finansiere arbejdet på begge sider af Øresund. Ifølge rapporter ”Broeffekter og muligheder i Øresundsregionen” skaber informationsservicen en samfundsnytte på 250 millioner kroner om året. (News Øresund)

 

Sådan finansieres Øresunddirekts danske del (danske kroner)

 

Region Hovedstaden

2015: 1.800.000
2016: 1.000.000

 

Region Skåne

2015: 400.000
2016: 400.000

 

Erhvervs- og vækstministeriet

2015: 200.000
2016: 200.000


SKAT

2015: 350.000
2016: 350.000*


Nordisk Ministerråd

2015: 593.750
2016: 593.750


I alt

2015: 3.343.750
2016: 2.543.750

 

*SKAT har i skrivende stund ikke bekræftet beløbet for 2016

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Energi14 timer ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed6 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik6 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur6 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv7 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed6 dage ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.