Sverige
Fem svenske mediehuse opretter nyt medie til faktatjek


Åsa Linderborg er blandt de journalister, som har rettet skarp kritik mod det nye faktatjekkende medie Faktiskt.se. Hun kritiserer dem blandt andet for ikke at have ansvarlige afsendere på deres artikler. Foto: Frankie Fouganthin – (CC BY-SA 4.0)
For at bekæmpe fake news op til det svenske Riksdagsvalg har fem etablerede mediehuse, med støtte fra staten, oprettet en hjemmeside dedikeret til at tjekke fakta i nyhedsstrømmen. Hjemmesiden møder nu hård modstand fra svenske journalister, som blandt andet kritiserer, at det skaber en forestilling om, at medierne er elitære.
Fokus på faktatjek har i de seneste år set en stigende opmærksomhed verden over, særligt på baggrund af Donald Trumps erklærede krig mod fake news under det amerikanske præsidentvalg 2016.
Sverige er nu klar til at introducere sit andet medie dedikeret til at tjekke fakta på den daglige nyhedsstrøms utallige artikler. Mediet hedder Faktiskt.se, og havde lanceringsdag i onsdags. Sveriges første faktatjeksmedie hedder Metros Viralgranskaren, skriver Dagens Nyheter.
Faktiskt.se består af to public service medier, Sveriges Television og Sveriges Radio, og tre private medier, Dagens Nyheter, Sydsvenskan og Kit. Desuden har den svenske stat støttet projektet med 1,9 millioner svenske kroner.
Ifølge The International Fact-Checking Network, som hører under det journalistiske institut Poynter Institute, eksisterer der i dag 149 medier dedikeret til at tjekke fakta. Faktiskt.se bliver således nummer 150 i rækken.
Men selvom Faktiskt.se først gik i luften i onsdags, har hjemmesiden allerede mødt hård kritik fra flere svenske journalister. En af dem er journalist og ytringsfrihedsekspert Nils Funcke, som mener, at når store, etablerede mediehuse går sammen i projekt, kan det skabe forestillingen om, at de er en del af magteliten:
– Man skaber den her vrangforestilling om, at etablerede medier er en del af etablissementet. Det er skidt at så store redaktioner går sammen. Det ville være værre, hvis hele det svenske mediesamfund skulle med, siger Nils Funcke til Expressen.
Læs mere: Svenske medier starter fælles faktagranskning op til det svenske valg
Den kritik køber Olle Zachrison, chef for Ekot, ikke – Ekot hører under Sveriges Radio og er dermed inkluderet i samarbejdet om faktatjek. Han påpeger, at der har været mange lignende projekter i udlandet, hvor langt flere redaktioner er gået sammen. For eksempel i Frankrig, hvor 27 redaktioner gik sammen om projektet “Crosscheck”, siger Olle Zachrison til Expressen.
Aftonbladets kulturredaktør, Åsa Linderborg, er også kritisk indstillet over for projektet. Hun kritiserer blandt andet hjemmesiden for ikke at have nogen afsender på deres artikler:
– Der er ingen, der tager fuldt ansvar for, hvad der udgives på hjemmesiden. Mediehusene er kun ansvarlige for deres egne publikationer, skriver hun i en debatartikel i Aftonbladet.
– Derudover er artiklerne ikke underskrevet, de er helt anonyme; Mediehusenes logoer anses for at være tilstrækkelige afsendere, skriver hun videre.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Ejendomme12 måneder ago
Antallet af danske sommerhusejere i Sverige fortsætter med at falde
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur11 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Bæredygtighed12 måneder ago
Ny national strategi for klimatilpasning skal effektivisere det lokale arbejde i Sverige