Sverige
Fem svenske mediehuse opretter nyt medie til faktatjek


Åsa Linderborg er blandt de journalister, som har rettet skarp kritik mod det nye faktatjekkende medie Faktiskt.se. Hun kritiserer dem blandt andet for ikke at have ansvarlige afsendere på deres artikler. Foto: Frankie Fouganthin – (CC BY-SA 4.0)
For at bekæmpe fake news op til det svenske Riksdagsvalg har fem etablerede mediehuse, med støtte fra staten, oprettet en hjemmeside dedikeret til at tjekke fakta i nyhedsstrømmen. Hjemmesiden møder nu hård modstand fra svenske journalister, som blandt andet kritiserer, at det skaber en forestilling om, at medierne er elitære.
Fokus på faktatjek har i de seneste år set en stigende opmærksomhed verden over, særligt på baggrund af Donald Trumps erklærede krig mod fake news under det amerikanske præsidentvalg 2016.
Sverige er nu klar til at introducere sit andet medie dedikeret til at tjekke fakta på den daglige nyhedsstrøms utallige artikler. Mediet hedder Faktiskt.se, og havde lanceringsdag i onsdags. Sveriges første faktatjeksmedie hedder Metros Viralgranskaren, skriver Dagens Nyheter.
Faktiskt.se består af to public service medier, Sveriges Television og Sveriges Radio, og tre private medier, Dagens Nyheter, Sydsvenskan og Kit. Desuden har den svenske stat støttet projektet med 1,9 millioner svenske kroner.
Ifølge The International Fact-Checking Network, som hører under det journalistiske institut Poynter Institute, eksisterer der i dag 149 medier dedikeret til at tjekke fakta. Faktiskt.se bliver således nummer 150 i rækken.
Men selvom Faktiskt.se først gik i luften i onsdags, har hjemmesiden allerede mødt hård kritik fra flere svenske journalister. En af dem er journalist og ytringsfrihedsekspert Nils Funcke, som mener, at når store, etablerede mediehuse går sammen i projekt, kan det skabe forestillingen om, at de er en del af magteliten:
– Man skaber den her vrangforestilling om, at etablerede medier er en del af etablissementet. Det er skidt at så store redaktioner går sammen. Det ville være værre, hvis hele det svenske mediesamfund skulle med, siger Nils Funcke til Expressen.
Læs mere: Svenske medier starter fælles faktagranskning op til det svenske valg
Den kritik køber Olle Zachrison, chef for Ekot, ikke – Ekot hører under Sveriges Radio og er dermed inkluderet i samarbejdet om faktatjek. Han påpeger, at der har været mange lignende projekter i udlandet, hvor langt flere redaktioner er gået sammen. For eksempel i Frankrig, hvor 27 redaktioner gik sammen om projektet “Crosscheck”, siger Olle Zachrison til Expressen.
Aftonbladets kulturredaktør, Åsa Linderborg, er også kritisk indstillet over for projektet. Hun kritiserer blandt andet hjemmesiden for ikke at have nogen afsender på deres artikler:
– Der er ingen, der tager fuldt ansvar for, hvad der udgives på hjemmesiden. Mediehusene er kun ansvarlige for deres egne publikationer, skriver hun i en debatartikel i Aftonbladet.
– Derudover er artiklerne ikke underskrevet, de er helt anonyme; Mediehusenes logoer anses for at være tilstrækkelige afsendere, skriver hun videre.
(News Øresund)
-
Danmark6 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark12 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Samfund12 måneder ago
København ikke længere blandt verdens 10 dyreste byer at bo og arbejde i
-
Erhverv12 måneder ago
Microsoft investerer 34 milliarder i Sverige inden for cloud-tjenester, AI og et boost af AI-kompetencer
-
Danmark12 måneder ago
København skaber et verdensledende innovationsdistrikt med fokus på life science og kvanteteknologi
-
Ejendomme8 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Danmark12 måneder ago
Endnu en dansk færgerute bliver svenskejet – Gotlandsbolaget køber ruten København-Oslo af DFDS
-
Øresund12 måneder ago
Sverige fejrer på fredag midsommeraften – som svarer til Skt. Hans Aften