Følg os på

Infrastruktur

Finanslovsbesparelser rammer A/S Øresund, men ikke Øresundsbro Konsortiet

Publiseret

 

Øresundsbron webb

Besparelserne i regeringens finanslovsforslag vil alene ramme økonomien i A/S Øresund, der vil få forlænget sin tilbagebetalingstid med 7 år. Foto: News Øresund

Regeringen sparer 201,6 millioner på Øresundsforbindelsen. Men besparelserne vil alene ramme økonomien i den danske delejer af forbindelsen, A/S Øresund. Det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet rammes ikke.

 Øresundsbrons ejer, det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet, rammes ikke af de besparelser, der er med i regeringens finanslovsforslag for 2016, der blev præsenteret tidligere på ugen.

”Vi får de indtægter vi hele tiden skulle have haft” udtaler Øresundsbrons finansdirektør Kaj V. Holm til News Øresund.

Besparelserne vil alene ramme økonomien i A/S Øresund, der med finanslovsforslaget vil få forlænget sin tilbagebetalingstid med 7 år. A/S Øresund ejer de danske landanlæg samt halvdelen af Øresundsbro Konsortiet, den anden halvdel ejes af svenske SVEDAB AB.

Med finanslovsforslaget aftrappes det statslige tilskud til Banedanmark til jernbanen på Øresundsforbindelsen gradvist frem mod 2024. I 2015 var tilskuddet på 201,6 mio. kr. Som infrastrukturforvalter betaler Banedanmark en årlig afgift til såvel A/S Øresund og Øresundsbro Konsortiet for brugsretten på de danske jernbanetilslutningsanlæg (Kastrupbanen og Vigerslevbanen) og den faste forbindelse over Øresund. Pengene til at betale den årlige afgift kommer delvist fra de særlige broafgifter, som Banedanmark opkræver fra togoperatørerne, der benytter strækningen, og fra et statsligt tilskud. Og det er dette tilskud, der nu fases ud. Der kommer dog intet hul i Banedanmarks pengekasse af den grund, da den årlige afgift til den danske del af Øresundsforbindelsen samtidig nedsættes. Men det bliver A/S Øresund, der skal finansiere de manglende indtægter fra Banedanmark, således at Øresundsbro Konsortiets økonomi ikke påvirkes.

Med finanslovsforslaget forlænges tilbagebetalingstiden for A/S Øresund med cirka 7 år, mens tilbagebetalingstiden for selve kyst-til-kyst forbindelsen og Øresundsbro Konsortiets tilbagebetalingstid ikke påvirkes. (News Øresund)

 

Fakta om Øresundsbron

Øresundsbron er bygget og ejet af Øresundsbro Konsortiet, der er ejet ligeligt af den svenske og danske stat igennem henholdsvis SVEDAB AB samt A/S Øresund. Øresundsbro Konsortiet varetager driften af vejforbindelsen samt forvalter jernbaneforbindelsen.

Anlægsomkostningerne for den faste forbindelse og de tilknyttede landanlæg skal finansieres af brugerafgifter. Bilisterne betaler ved passage gennem betalingsanlægget, mens Trafikverket og Banedanmark betaler et fast årligt beløb der indeksreguleres, for retten til at anvendelse jernbanesporene. Trafikverket og Banedanmark fordeler togkanalerne samt opkræver afgifter fra togoperatørerne.

Anlægsprisen for den faste kyst-til-kyst forbindelse var i åbningsåret 2000 på 19,6 milliarder DKK. Hertil skal tillægges gælden i moderselskaberne, A/S Øresund og SVEDAB AB, på 10,5 milliarder DKK. Ved udgangen af 2014 havde Øresundsbro Konsortiet en nettogæld på 15,4 milliarder DKK. Øresundsbro Konsortiet forventer, at gælden er tilbagebetalt i 2033, 33 år efter indvielsen af forbindelsen.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Bæredygtighed4 timer ago

Rapport: Stormflodssikring i Københavnsområdet er samfundsøkonomisk rentabel

En række danske myndigheder har i tre år sammen med hovedstadskommunerne København, Dragør, Tårnby og Hvidovre undersøgt, hvordan en stormflodssikring...

Infrastruktur6 timer ago

Hård kritik af den svenske regerings arbejde for at fremme cykling

Den svenske rigsrevision underkender regeringens og de ansvarlige myndigheders arbejde for at fremme cykling i Sverige. Det kritiseres blandt andet,...

Danmark5 dage ago

Ny passagerrekord for Københavns Lufthavn i april – vokser hurtigere end Arlanda

Københavns Lufthavn i Kastrup styrker sin position som Nordens største lufthavn. I april fløj knap 2,7 millioner flypassagerer via København. Det...

Interviews5 dage ago

Pendlerserie: “En øjenåbner at se, hvordan et andet arbejdsmarked fungerer – vi er ofte lidt skråsikre i Sverige”

LUND. Den 21-årige studerende Malcolm Siljehag Alencar fra Lunds Tekniska Högskola (LTH) kombinerer sine studier med arbejde. Lige nu arbejder...

Øresund5 dage ago

Integrationen på tværs af Øresund er på rekordniveau, når broen fylder 25 år

Integrationen på tværs af Øresund er igen steget siden pandemien og er nu på nyt rekordniveau. Det viser jubilæumsudgaven af...

Danmark6 dage ago

Fokus på rekorder og sikkerhedspolitiske spørgsmål ved Øresund Talks 2025 i Operaen

Øresundsbrons 25-års jubilæum i år blev markeret ved Øresunds Talks 2025 i Operaen på Holmen i København i denne uge....

Okategoriserade3 uger ago

News Øresund tager en pause i ferien

News Øresund holder pause i de korte uger over påske og 1. maj. Vi er tilbage med nyheder om Øresundsregionen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.