Danmark
Første spadestik til udvidelsen af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup

Mandag blev det første spadestik taget til udvidelsen af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse. Udvidelsen af stationen er et vigtigt led i at øge kapaciteten på den danske del af Øresundsbanen mellem Københavns Hovedbanegård og Malmø C. Det er i dag en af de travleste jernbanestrækninger i Danmark, og der forventes yderligere trafik, når Femern Bælt-tunnelen indvies i 2029. Ifølge Femern A/S forventes op mod 100 tog om dagen at passere gennem den dansk-tyske tunnel, når den står færdig.
Udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn skal ske ved at udstyre de to godsspor, der går under metrostationen, med perroner til passagertog som supplement til de to eksisterende perroner under Terminal 3. Herefter vil gods- og passagertogtrafikken være fælles om jernbanedriften på alle de fire spor; det vil sige, at togtrafikken vil køre i én retning på de to eksisterende spor under Terminal 3 og i modsat retning på de to tidligere godsspor, som nu er udstyret med perroner. Den udvidede station i lufthavnen forventes at stå færdig i 2026.
Ud over udvidelsen af togstationen i lufthavnen får den danske del af Øresundsbanen to nye overhalingsspor til tog mellem stationerne København Syd og Ørestad Station. Dette vil øge kapaciteten for både gods- og passagertogstrafik forud for indvielsen af Femern Bælt-tunnelen. Ifølge en pressemeddelelse fra Sund & Bælt er initiativet en del af Danmarks Infrastrukturplan 2035, hvilket er en del af det transeuropæiske transportnetværk TEN-T, som har fået støtte fra EU.
Sund & Bælt er det statsejede holdingselskab, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen samt den kommende Femern Bælt-tunnel gennem datterselskaber, og derudover er halvejer af Øresundsbro Konsortiet.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø