Følg os på

Danmark

Første spadestik til udvidelsen af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup

Publiseret

 

Billeder fra det første spadestik samt af, hvordan den nye del af stationen i Københavns Lufthavn kommer til at tage sig ud. Ved overrækkelsen deltog overborgmester i København, Lars Weiss, borgmester i Tårnby Kommune, Allan S. Andersson, administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen, og iværksætter Aarsleffs afdelingsdirektør Claus Elleman. Foto: Sund & Bælt

Mandag blev det første spadestik taget til udvidelsen af togstationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup, skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse. Udvidelsen af stationen er et vigtigt led i at øge kapaciteten på den danske del af Øresundsbanen mellem Københavns Hovedbanegård og Malmø C. Det er i dag en af de travleste jernbanestrækninger i Danmark, og der forventes yderligere trafik, når Femern Bælt-tunnelen indvies i 2029. Ifølge Femern A/S forventes op mod 100 tog om dagen at passere gennem den dansk-tyske tunnel, når den står færdig.

Udvidelsen af togstationen i Københavns Lufthavn skal ske ved at udstyre de to godsspor, der går under metrostationen, med perroner til passagertog som supplement til de to eksisterende perroner under Terminal 3. Herefter vil gods- og passagertogtrafikken være fælles om jernbanedriften på alle de fire spor; det vil sige, at togtrafikken vil køre i én retning på de to eksisterende spor under Terminal 3 og i modsat retning på de to tidligere godsspor, som nu er udstyret med perroner. Den udvidede station i lufthavnen forventes at stå færdig i 2026.

Ud over udvidelsen af togstationen i lufthavnen får den danske del af Øresundsbanen to nye overhalingsspor til tog mellem stationerne København Syd og Ørestad Station. Dette vil øge kapaciteten for både gods- og passagertogstrafik forud for indvielsen af Femern Bælt-tunnelen. Ifølge en pressemeddelelse fra Sund & Bælt er initiativet en del af Danmarks Infrastrukturplan 2035, hvilket er en del af det transeuropæiske transportnetværk TEN-T, som har fået støtte fra EU.

Sund & Bælt er det statsejede holdingselskab, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen samt den kommende Femern Bælt-tunnel gennem datterselskaber, og derudover er halvejer af Øresundsbro Konsortiet.
(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark10 timer ago

Direktøren for svensk tænketank:”Sådan byggede København Nordens hovedstad “

Under overskriften “Sådan byggede København Nordens hovedstad” har den svenske tænketank Timbros administrerende direktør PM Nilsson skrevet en kronik i...

Infrastruktur11 timer ago

Selskab bag lyntoget Arlanda Express køber nye tog til 2,75 milliarder danske kroner

Selskabet A-Train, der driver og ejer Arlanda Express, der kører mellem Stockholm og Arlanda Lufthavn, køber syv nye lyntog, der...

Erhverv11 timer ago

Stadig recession i Skåne – og forskellene inden for amtet bliver større

Recessionen fortsætter i hele landet, også i Skåne. Men udviklingen er ikke så dramatisk som tidligere, og der er tegn...

Bæredygtighed12 timer ago

Svensk klimaundersøgelse vil afskære Østersøen fra verdenshavene

For at mindske risikoen for oversvømmelser ved Sveriges og Danmarks kyster bør der anlægges en gigantisk dæmning mellem Skagen og...

Interviews1 dag ago

Broens 25-års jubilæum: “Hvis vi gør gode ting, flytter naturen ind”

Da planlægningen af Øresundsbroen for alvor gik i gang, var mange bekymrede for, hvordan havmiljøet i Øresund ville blive påvirket....

Ejendomme1 dag ago

Valutakurs og prisforskelle gavner danskere, som køber sommerhus i Skåne  

Svenske sommerhus er billigere at købe end danske, og særligt mellem Sjælland og Sydsverige er prisforskellene markante. Det viser en...

Okategoriserade3 dage ago

Svag svensk krone og stærkt dansk arbejdsmarked sætter skub i integrationen på tværs af Øresund

Den svage svenske krone kombineret med et fortsat stærkt dansk arbejdsmarked betyder, at flere og flere pendler over Øresund for...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.