Erhverv
Forskellige byggeregler giver dyrere eksportpriser
Sammen byggestandarder i de nordiske lande vilåbne markedet for virksomhederne, mener personer i branchen. Men samtidig nævnes bekymring for, om at miljøet vil blive en taber.
Det nordiske ministerråd arbejder for at skabe fælles standarder for byggemarkedet i Norden.
Læs mere: Nordisk minister vil af med byggebøvl
Typehusvirksomheden Hjältevadshus er især aktiv på det svenske marked, men sælger også en del til Norge.
”Der, der er standard i Sverige, bliver en specialløsning i Norge. Vi skal foretage ændringer, og det medfører en del bureaukrati for at få teknisk godkendelse, tager tid og presser priserne op på eksportvarerne. Fælles byggestandarder i Norden vil gøre det nemmere for os,” siger virksomhedens tekniske ansvarlige Gunnar Sand til News Øresund.
For konkurrenten Svensk Husproduktion, med hovedkontor i skånske Bromölla, har byggereglerne medvirket til, at selskabet kun er aktiv i Sverige. Det kræver øget kompetence at sætte sig ind i de forskellige standarder på alt fra materialevalg til taget, mener selskabets administrerende direktør, Stefan Holmberg.
”Hvis reglerne havde været mere harmoniserede, havde forudsætningerne for at arbejde til eksport været større. Men der er også andre grunde til, at vi har valgt kun at fokusere på Sverige,” siger han.
Større tvivl mod fælles nordiske byggestandarder findes hos det netop børsnoterede vindues- og dørproducent Inwido, med produktion og salg i samtlige nordiske lande undtagen Island.
”Vi mener, at standardisering ikke altid er godt for forbrugeren. Man må tage hensyn til den kultur og de traditioner, som findes på de respektive markeder,” siger kommunikationsansvarlig Jonna Opitz.
Yderligere mener hun, at en harmonisering vil være til fordel for Inwido rent effektivitetsmæssig, ikke mindst i større projekter. Men det er ikke sikkert, at klimaet ville vinde på en sådan ændring.
”Vi har valgt at have produktion i de forskellige nordiske lande. Der er også en miljømæssig begrundelse for det, da der bliver kortere transport. Med samme standard i alle lande, vil risikoen være, at meget produktion ville blive lagt i lavlønslande, og så ville det give en anden påvirkning,” siger hun. (News Øresund – Anna Palmehag)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø