Følg os på

Danmark

Forskellige regler gør det vanskeligt at harmonisere billetsystemer over Sundet

Publiseret

 

At skabe et sammenhængende billetsystem i Øresundsregionen ville være vanskeligt. Foto: News Øresund - Johan Wessman

Bedre overførsel af trafikinformation mellem Skånetrafiken og DSB forventes, men at skabe et sammenhængende billetsystem i Øresundsregionen ville være vanskeligt. Det fremgik af et seminar arrangeret af interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen” i denne uge.

Både hos danske DSB og svenske Skånetrafiken er de i gang med at gøre det lettere for rejsende at rejse mellem landene. Den, der er kommet længst, er Skånetrafiken, hvor kunderne ifølge salgschef Camilla Bunke kan købe billetter til stort set hele den danske side af Øresundsregionen.

– Vi venter nu spændt på, at det også fungerer i den anden retning, sagde hun under seminaret.

DSB har indtil videre prioriteret intern dansk trafik, da den er betydeligt mere omfattende, men ønsker nu også at gøre det lettere for Øresundsrejsende, som der bliver flere og flere af, sagde Aske Mastrup Wieth-Knudsen, underdirektør hos DSB.

– Vi mangler på billetsiden og den digitale side. At vi i Danmark ikke har så fin app som I har på Skånetrafiken er ikke helt optimalt. Vi skal længere med mobilen, sagde han.

Operatørerne sigter også mod at være bedre i stand til at udveksle trafikinformation med hinanden, så kunderne får de samme oplysninger, uanset hvilken app de bruger. Forudsætningerne findes, fordi både Skånetrafiken og DSB er villige til at dele informationen, men indtil videre mangler en fungerende teknisk løsning.

– Vi prøver at få de danske og svenske kommunikationssystemer til at fungere sammen, men det er svært, sagde Patrik Engfors, pris- og forretningsansvarlig hos Skånetrafiken.

Ud over de tekniske vanskeligheder er der også mange andre forskelle mellem de svenske og danske billetsystemer. Det handler om alt fra forskellige aldersgrænser for, hvornår en person regnes i kategorierne ungdom eller voksen, og spørgsmålet om en hund, der rejser gratis med Skånetrafiken, men skal have en billet i DSB’s tog, til forskellige regler for kompensation for forsinkelser. En anden forskel er, at Skånetrafikens månedlige billet kan lånes, mens DSB’s ækvivalent er personlig. Disse forskelle gør det endnu sværere at harmonisere billetsystemerne, sagde Camilla Bunke fra Skånetrafiken.

– Man kan sandsynligvis løse det meste af det tekniske, men det er vanskeligere at enes om forretningsregler og billetsortimentet. Der er et stort udvalg af forskellige billettyper, sagde hun. News Øresund – Anna Palmehag 

Fakta: Interreg-projektet ”Ett sammanhängande transportsystem i Greater Copenhagen”

– Målet med projektet er at “fremme tilgængeligheden af ​​bæredygtige transportformer i Greater Copemhagen og styrke regionen som et knudepunkt i det trans-europæiske transportnet TEN-T”.
– Deltagare er Region Skåne (lead partner), Region Hovedstaden (koordinerende partner), Region Sjælland, Helsingør Kommune, Københavns Kommune, Malmö stad, Helsingborgs stad, Kristianstads kommun, Aalborg Universitet og Lunds universitet.
– Projektet løber fra 2018 til 2021 og har et budget på godt 3 mio. EUR.

Læs mere: Rejsende mangler et fælles søgesystem til rejser over Sundet

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige2 dage ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund3 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige3 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur5 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark5 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund4 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark4 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.