Danmark
Forslag om udbygning af Arlanda og lukning af Bromma i 2038


Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Luk Stockholms citylufthavn Bromma i 2038 og byg i stedet for 30.000 boliger der samtidig med at Arlanda bygges ud med en fjerde landingsbane og en ny terminal. Det foreslår Anders Sundström, som har udarbejdet en rapport om lufthavnenes fremtid for den svenske regering. Han fik skånsk kritik for ikke at nævne udviklingen for Sydsveriges største lufthavn; Københavns Lufthavn. Sverige vil gøre Arlanda til en nordisk storlufthavn, men selv om alle Brommas linjer flyttes derop, så er det ikke nok til at blive større end København. Når det handler om den vigtige internationale trafik havde København sidste år 6,6 millioner flere udenrigspassagerer end Arlanda og Bromma tilsammen.
Bromma Lufthavns aftale løber ud år 2038 og derefter ser Anders Sundström, som undersøger fremtidens lufthavnsbehov for den svenske regering, ikke nogen fremtid for Stockholms relativt centralt beliggende lufthavn. Han foreslår i stedet for, med tanke på den aktuelle boligmangel, at bruge området til at bygge cirka 30.000 boliger. Arlanda, som ligger mellem Stockholm og Uppsala, skal i stedet bygges ud med en fjerde landingsbane, en ny terminal og bedre vej- og jernbaneforbindelser. Men der er ikke meget tid, hvis Arlanda skal kunne overtage trafikken fra Bromma i tid.
”Arlanda skal kunne hævde sig i forhold til de andre nordeuropæiske lufthavne”, sagde Anders Sundström da hans rapport blev præsenteret.
At han ikke nævnte det sydlige Sverige, hvor Københavns Lufthavn er den største lufthavn, har fået skånsk kritik. Kritikerne mener, at det er forkert at have en national strategi som i et internationalt perspektiv kun handler om at ekspandere Arlanda. København er Sveriges anden største lufthavn, men den ligger lige uden for landets grænser. Sammen med Øresundsbroen er den en vigtig grund til at alt flere svenske hoved- og specialistkontorer bliver etableret i Malmø.
Såvel i Skåne som i Stockholm retter repræsentanter fra erhvervslivet også kritik mod at lukke den centralt beliggende lufthavn Bromma. Stockholms handelskammer vil både bygge ud på Arlanda og beholde Bromma som lufthavn.
Forslaget er heller ikke populært hos det norskejede svenske indenrigsluftfartselskab BRA (Braathens Regional Airlines, som blandt andet omfatter det tidligere Malmö Aviation), der har Bromma som kernen for deres flytrafik.
Selvom Arlanda og Brommas flytrafik bliver lagt sammen, så rækker det ikke til at nå op til passagertallene i Københavns Lufthavn. I 2015 rejste 26,6 millioner passagerer via Københavns Lufthavn mens Arlanda og Bromma havde 25,6 millioner passagerer tilsammen. I forhold til udenrigstrafikken er forskellen større. Her havde Københavns Lufthavn 6,6 millioner flere passagerer. For Arlanda og Bromma står udenrigstrafikken for 72 procent af passagererne mens udenrigspassagererne står for en en andel på 94 procent i Københavns Lufthavn. Københavns internationale storlufthavn har den fordel, at den er mere centralt placeret end Arlanda samtidig med at den ligger længere syd på, hvilket gør det lettere i forhold til rollen som nordisk flyhub. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø