Følg os på

Infrastruktur

Fremtidens Øresundstog: Øget kapacitet, kortere rejsetid og mulighed for nye regionale ruter til Ystad, Älmhult og Kristianstad

Publiseret

 

Trafikken med Øresundstogene mellem Danmark og Sverige vil stige frem til 2040 ifølge den nye "Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040". Grafik: News Øresund

Den nye generation af de Øresundstog, der i øjeblikket indkøbes, vil blive hurtigere og større. Hvilket vil gøre det muligt at forkorte rejsetiden og indsætte tre nye regionale ruter fra København til Älmhult, Kristianstad og Ystad. Det fremgår af den nye “Trafikstrategisk Plan Öresundståg 2030-2040”, der blev offentliggjort ugen op til midsommer. Hvis hele planen skal gennemføres, bliver det nødvendigt med en ny dansk-svensk trafikaftale, afskaffelse af ophold for grænsekontrol i Hyllie samt en udvidet jernbane.

Mellem 2024 og 2040 forventer den trafikstrategiske plan en stigning i rejseaktiviteten i København, Skåne, Halland og Göteborg med mellem 90 pct (“ønskescenarie, der relaterer til en historisk udvikling med en positiv målsætning”) og 120 pct (endemål). Den forventede stigning i passagertallet kræver et udvidet trafiksystem med Øresundstogene, men også en udbygning af jernbanen, som sine steder er overbelastet.

Nye Øresundstog med højkapacitet er ved at blive indkøbt. Ifølge den nye trafikstrategiske plan vil der være behov for op til 108 nye tog. Med en højere hastighed på 200 km/t og med plads til 920 passagerer i dobbeltkoblede togsæt giver det nye muligheder for trafikken over Øresund. Nutidens Øresundstog er i gennemsnit 20 år gamle med en kapacitet på 690 passagerer i tredobbelte togsæt med en maksimal hastighed på 180 km/t.

Det er tre vigtige ændringer, der nu er planlagt mellem 2030 og 2040: øget kapacitet, kortere rejsetider og nye toglinjer.

Helsingborg prioriteres

De nye, hurtigere højkapacitets-Øresundstog vil først blive sat i drift på regionsstrækningen mellem København og Helsingborg og derefter på de tre store regionale ruter:2033-2034 København-Helsingborg

2034-2037 København-Gøteborg
2037-2038 København-Kalmar
2038-2039 København-Karlskrona

Udviklingen af den regionale Øresundslinje Helsingborg-København kræver ifølge planen, at jernbanen udvides til dobbeltsporet Helsingborg-Maria, herunder vendekapacitet. Den forventes at stå klar omkring 2038.

17 minutter kortere rejsetid til Gøteborg

Udbygget jernbane og nye, hurtigere tog forventes også at forkorte rejsetiden. Hvis jernbanen udbygges efter ønskerne i den nye trafikstrategiske plan, forkortes rejsetiden med:
17 minutter mellem Malmø og Göteborg
15 minutter mellem Malmø og Kalmar
8 minutter mellem Malmø og Karlskrona

Den kortere rejsetid forventes at kræve følgende foranstaltninger:

  • Dobbeltspor Hamra-Varberg, færdiggjort i 2026
  • Västlänken, færdig omkring 2031
  • Firesporet Mölndal-Almedal, færdiggjort omkring 2033
  • Dobbeltspor Helsingborg-Maria, færdiggjort omkring 2038
  • Hastighedsforøgelse til 250 km/t Helsingborg-Kungsbacka, forberedende undersøgelse
  • Tuning af Emmaboda-Kalmar, nyt tiltag
  • Stoppested i Hovmantorp sløjfes og udbygning af parallel lokaltogstrafik
  • Stoppested i Lessebo sløjfes og udvikling af parallel lokaltogstrafik eller tuning af Växjö-Emmaboda, nyt tiltag
  • Ny jernbane Sölvesborg-Karlshamn uden for Mörrum, forberedende undersøgelse

Nye regionale Øresundslinjer København – Älmhult, Kristianstad og Ystad

Ud over de såkaldte store regionallinjer, hvor Øresundstogene på den svenske side har deres slutstationer i Göteborg, Kalmar og Karlskrona, er der i øjeblikket en regionallinje med en slutstation i Helsingborg. På sigt kan trafikken med Øresundstogene udvides med tre nye regionale ruter:
2040- København-Älmhult
2040- København-Kristianstad
2040- København-Ystad

At Älmhult fik en ny linje med Øresundstog direkte til København, skyldes de mange pendlere og besøgende hos IKEA i Älmhult. Genstarten af Øresundstrafikken mellem København og Ystad (tidligere drevet af DSB) hænger sammen med den danske transittrafik gennem Skåne af danske passagerer, der ankommer med færge fra Bornholm til Ystad og derefter rejser via Malm til København og resten af Danmark.

Ny dansk-svensk trafikaftale og sløjfet grænsekontrol påkrævet for nye togstrækninger
Hvis de tre nye regionale Øresundstog-linjer skal etableres fra 2040, er der behov for en række tiltag, herunder en ny dansk-svensk trafikaftale:

  • Udvidelse af rejseudbuddet i trafikaftalen mellem Region Skåne og Transportministeriet
  • Fire perronspor på Kastrup station; er under opførelse, klar i 2026
  • Adgang til øget kapacitet til vendeplads for tog i Københavnsområdet
  • Forlængelse af ophold under grænsekontrol i Hyllie afskaffes
  • Udvidelse af Älmhults banegård, der frigør spor 3 til vendeplads for Øresundstog, undersøgelse klar
  • To nye baner Lund-Hässleholm, klar omkring 2045
  • Udvidelse af Hässleholm C, ikke undersøgt
  • Dobbeltspor Hässleholm-Kristianstad, forundersøgelse
  • Dobbeltspor Skurup-Rydsgård, forundersøgelse

Fakta om trafikken med Öresundståg

Øresundstogenes største stationer
antal på-/afstigninger per hverdag 2023

København H.    22400
Kastrup. 22000
Malmø C.    20900
Lund C.    17200
Malmø/Hyllie.    13800
Malmø/Triangeln.    12400

55 pct. af passagererne er kvinder
50 pct. af rejserne med Øresundstog er fritidsrejser
46 pct. rejser med Øresundstog mindst en gang om ugen

Den svenske grænsekontrol i Hyllie kræver seks minutter ekstra i køreplanen i begge retninger, da den skal være symmetrisk. Påvirker ikke dem, der stiger på i Hyllie. Det svarer til 900.000 tabte arbejdstimer med en samfundsøkonomisk værdi på 100 millioner svenske kroner om året.

Den nye “Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040” er udviklet af Öresundståg AB og Sweco. Trafikken med Øresundstog i Sverige administreres af Öresundståg AB, som håndterer almindelige spørgsmål som trafikplanlægning, kontraktopfølgning og spørgsmål om varemærke. Öresundståg AB ejes af Region Blekinge, Region Halland, Region Kalmar, Region Kronoberg, Region Skåne og Västtrafik AB.

(News Øresund – Johan Wessman)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur3 timer ago

Skånsk skuffelse over svenske Trafikverkets forslag til ny plan for 2026 – 2037: strækningen Helsingborg C til Maria station skal omlægges

Forventningerne var høje, og skuffelserne stod i kø, da Trafikverket i denne uge afleverede sit forslag til regeringen om en...

Danmark6 timer ago

JP/Politikens Hus køber danske Altinget med aktiviteter også i Sverige og Norge

Med base i København er privatejede Altinget på 25 år vokset til at blive et digitalt nichemedie med redaktioner også...

Integration5 timer ago

Ministrene for nordisk samarbejde tilfredse efter Greater Copenhagens Task Force-møde og konference om grænsehindringer – stort fokus på forsvar, samarbejde og fællesskab

Arbejdsmarkedet på tværs af Øresund, nordisk forsvarssamarbejde, samt samarbejdet om AI og bandekriminalitet blev fremhævet af ministrene for nordisk samarbejde...

Samfund11 timer ago

EU-topmøde i København – Sverige bidrager med anti-drone-systemer

Onsdag mødtes EU’s ledere i København for at drøfte EU’s fælles forsvar og støtten til Ukraine. Mødet blev afholdt, efter...

Infrastruktur12 timer ago

Region Skåne giver grønt lys for indkøb af nye Øresundstog – nu skal de øvrige fem regioner træffe tilsvarende beslutninger

Region Skånes kommunalbestyrelse har besluttet, at der skal indkøbes en ny generation af større og hurtigere Øresundstog. Det meddelte Skånetrafikens...

Danmark11 timer ago

Øresunddirekt fejrede 25 år med stor konference om grænsehindringer

Onsdag fejrede den dansk-svenske informationstjeneste Øresunddirekt sit 25-års jubilæum med en konference og fest på Malmø Rådhus. Først i talerækken...

Danmark1 dag ago

Ny sommerrekord i antal turistovernatninger i Skåne – men færre danskere i Malmø

Der blev registreret 3,3 millioner turistovernatninger i Skåne i sommermånederne i år. Det er fire pct. mere end sidste sommer...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.