Infrastruktur
Fremtidens Øresundstog: Øget kapacitet, kortere rejsetid og mulighed for nye regionale ruter til Ystad, Älmhult og Kristianstad

Den nye generation af de Øresundstog, der i øjeblikket indkøbes, vil blive hurtigere og større. Hvilket vil gøre det muligt at forkorte rejsetiden og indsætte tre nye regionale ruter fra København til Älmhult, Kristianstad og Ystad. Det fremgår af den nye “Trafikstrategisk Plan Öresundståg 2030-2040”, der blev offentliggjort ugen op til midsommer. Hvis hele planen skal gennemføres, bliver det nødvendigt med en ny dansk-svensk trafikaftale, afskaffelse af ophold for grænsekontrol i Hyllie samt en udvidet jernbane.
Mellem 2024 og 2040 forventer den trafikstrategiske plan en stigning i rejseaktiviteten i København, Skåne, Halland og Göteborg med mellem 90 pct (“ønskescenarie, der relaterer til en historisk udvikling med en positiv målsætning”) og 120 pct (endemål). Den forventede stigning i passagertallet kræver et udvidet trafiksystem med Øresundstogene, men også en udbygning af jernbanen, som sine steder er overbelastet.
Nye Øresundstog med højkapacitet er ved at blive indkøbt. Ifølge den nye trafikstrategiske plan vil der være behov for op til 108 nye tog. Med en højere hastighed på 200 km/t og med plads til 920 passagerer i dobbeltkoblede togsæt giver det nye muligheder for trafikken over Øresund. Nutidens Øresundstog er i gennemsnit 20 år gamle med en kapacitet på 690 passagerer i tredobbelte togsæt med en maksimal hastighed på 180 km/t.
Det er tre vigtige ændringer, der nu er planlagt mellem 2030 og 2040: øget kapacitet, kortere rejsetider og nye toglinjer.
Helsingborg prioriteres
De nye, hurtigere højkapacitets-Øresundstog vil først blive sat i drift på regionsstrækningen mellem København og Helsingborg og derefter på de tre store regionale ruter:2033-2034 København-Helsingborg
2034-2037 København-Gøteborg
2037-2038 København-Kalmar
2038-2039 København-Karlskrona
Udviklingen af den regionale Øresundslinje Helsingborg-København kræver ifølge planen, at jernbanen udvides til dobbeltsporet Helsingborg-Maria, herunder vendekapacitet. Den forventes at stå klar omkring 2038.
17 minutter kortere rejsetid til Gøteborg
Udbygget jernbane og nye, hurtigere tog forventes også at forkorte rejsetiden. Hvis jernbanen udbygges efter ønskerne i den nye trafikstrategiske plan, forkortes rejsetiden med:
17 minutter mellem Malmø og Göteborg
15 minutter mellem Malmø og Kalmar
8 minutter mellem Malmø og Karlskrona
Den kortere rejsetid forventes at kræve følgende foranstaltninger:
- Dobbeltspor Hamra-Varberg, færdiggjort i 2026
- Västlänken, færdig omkring 2031
- Firesporet Mölndal-Almedal, færdiggjort omkring 2033
- Dobbeltspor Helsingborg-Maria, færdiggjort omkring 2038
- Hastighedsforøgelse til 250 km/t Helsingborg-Kungsbacka, forberedende undersøgelse
- Tuning af Emmaboda-Kalmar, nyt tiltag
- Stoppested i Hovmantorp sløjfes og udbygning af parallel lokaltogstrafik
- Stoppested i Lessebo sløjfes og udvikling af parallel lokaltogstrafik eller tuning af Växjö-Emmaboda, nyt tiltag
- Ny jernbane Sölvesborg-Karlshamn uden for Mörrum, forberedende undersøgelse
Nye regionale Øresundslinjer København – Älmhult, Kristianstad og Ystad
Ud over de såkaldte store regionallinjer, hvor Øresundstogene på den svenske side har deres slutstationer i Göteborg, Kalmar og Karlskrona, er der i øjeblikket en regionallinje med en slutstation i Helsingborg. På sigt kan trafikken med Øresundstogene udvides med tre nye regionale ruter:
2040- København-Älmhult
2040- København-Kristianstad
2040- København-Ystad
At Älmhult fik en ny linje med Øresundstog direkte til København, skyldes de mange pendlere og besøgende hos IKEA i Älmhult. Genstarten af Øresundstrafikken mellem København og Ystad (tidligere drevet af DSB) hænger sammen med den danske transittrafik gennem Skåne af danske passagerer, der ankommer med færge fra Bornholm til Ystad og derefter rejser via Malm til København og resten af Danmark.
Ny dansk-svensk trafikaftale og sløjfet grænsekontrol påkrævet for nye togstrækninger
Hvis de tre nye regionale Øresundstog-linjer skal etableres fra 2040, er der behov for en række tiltag, herunder en ny dansk-svensk trafikaftale:
- Udvidelse af rejseudbuddet i trafikaftalen mellem Region Skåne og Transportministeriet
- Fire perronspor på Kastrup station; er under opførelse, klar i 2026
- Adgang til øget kapacitet til vendeplads for tog i Københavnsområdet
- Forlængelse af ophold under grænsekontrol i Hyllie afskaffes
- Udvidelse af Älmhults banegård, der frigør spor 3 til vendeplads for Øresundstog, undersøgelse klar
- To nye baner Lund-Hässleholm, klar omkring 2045
- Udvidelse af Hässleholm C, ikke undersøgt
- Dobbeltspor Hässleholm-Kristianstad, forundersøgelse
- Dobbeltspor Skurup-Rydsgård, forundersøgelse
Fakta om trafikken med Öresundståg
Øresundstogenes største stationer
antal på-/afstigninger per hverdag 2023
København H. 22400
Kastrup. 22000
Malmø C. 20900
Lund C. 17200
Malmø/Hyllie. 13800
Malmø/Triangeln. 12400
55 pct. af passagererne er kvinder
50 pct. af rejserne med Øresundstog er fritidsrejser
46 pct. rejser med Øresundstog mindst en gang om ugen
Den svenske grænsekontrol i Hyllie kræver seks minutter ekstra i køreplanen i begge retninger, da den skal være symmetrisk. Påvirker ikke dem, der stiger på i Hyllie. Det svarer til 900.000 tabte arbejdstimer med en samfundsøkonomisk værdi på 100 millioner svenske kroner om året.
Den nye “Trafikstrategisk plan Öresundståg 2030-2040” er udviklet af Öresundståg AB og Sweco. Trafikken med Øresundstog i Sverige administreres af Öresundståg AB, som håndterer almindelige spørgsmål som trafikplanlægning, kontraktopfølgning og spørgsmål om varemærke. Öresundståg AB ejes af Region Blekinge, Region Halland, Region Kalmar, Region Kronoberg, Region Skåne og Västtrafik AB.
(News Øresund – Johan Wessman)
-
Danmark7 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Ejendomme9 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Erhverv11 måneder ago
Saab vil bygge den næste generation af kampfly
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske og danske investeringer vil give Karlskrona 5.000 nye arbejdspladser frem mod 2030
-
Øresund11 måneder ago
Flere pendler i bil over Øresundsbroen
-
Interviews7 måneder ago
Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark10 måneder ago
Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt
-
Kultur11 måneder ago
Historiefestival i Uppåkra byder på kunsthåndværk, krigsshow og børneteater