Følg os på

Øresund

Greater Copenhagen-brandet bruges primært i Danmark mens Øresundsmetroen omtales mest i Sverige

Publiseret

 

Der er store geografiske forskelle på, hvordan de forskellige brands relateret til steder omkring Øresund anvendes, bemærker professor Jesper Falkheimer. Foto: Bättre affärer-dagens livestream.

Mere end ni ud af ti personer, der nævner stedbrandet Greater Copenhagen, er i Danmark, mens Øresundsmetroen hovedsageligt diskuteres på den svenske side af Øresund. Udtrykkene Øresundsregionen og HH-tunnelen anvendes derimod hyppigere i både Danmark og Sverige. Det er nogle af konklusionerne i en ny grænseregional analyse, der for nylig blev præsenteret på Bättre affärer-dagen i Helsingborg.

Af de forskellige regionale stedbrands, der indgår i analysen, er Greater Copenhagen det mest anvendte, idet det tegner sig for næsten halvdelen af alle omtaler – men da stort set kun på den danske side af Øresund.
– Greater Copenhagen helt dansk som koncept. Over 90 procent af de drøftelser, hvor Greater Copenhagen nævnes, finder sted i Danmark. Det er ikke slået igennem på den svenske side, sagde Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation ved Lunds Universitet, da han præsenterede den nye AI-baserede analyse Crossborder Insight, som er udviklet af det skånske konsulentfirma Navet i samarbejde med det britiske Quilt.ai. Analysen er baseret på ca. 2.000 stillingsannoncer og cirka en million online-søgninger mellem november 2018 og april 2021.

Øresundsbron og Øresundsregionen har derimod en ret jævn fordeling af brugen. Her har vi begreber, der synes at eksistere på begge sider, fortsatte Jesper Falkheimer. Øresundsregionen tegner sig for mellem 20 og 25 procent af alle omtaler af de stedbrands, der indgår i analysen, med 33 procent i Sverige og 67 procent i Danmark.

Hvad angår planerne for nye faste forbindelser over Øresund, viser analysen, at Øresundsmetroen er det brand, der er steget mest i antallet af omtaler, mens HH-forbindelsen har mistet opmærksomhed. En væsentlig forskel er, at mens HH-tunnelen har en næsten ligelig fordeling af omtaler i Danmark og Sverige, er 78 procent af omtalerne af Øresundsmetroen i Sverige.

– Øresundsmetroen bliver næsten kun diskuteret i Sverige, konstaterer Jesper Falkheimer.

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Okategoriserade9 timer ago

News Øresund tager en pause i ferien

News Øresund holder pause i de korte uger over påske og 1. maj. Vi er tilbage med nyheder om Øresundsregionen...

Erhverv2 uger ago

Øresundsbroens 25-års jubilæum i fokus, da svensk CEO-netværk mødtes i København

Da det sydsvenske CEO-netværk Friends of Executive samlede 170 personer i en af de store sale på Hotel D’Angleterre i...

Danmark2 uger ago

Arla Foods fusionerer med tysk mejerikoncern

I denne uge blev det annonceret, at mejerikoncernen Arla Foods slår sig sammen med sin tyske pendant, DMK Group, og...

Danmark2 uger ago

Kongelig tilstedeværelse ved Öresundsbrons 25-års jubilæum

Öresundsbron fejrer 25-års jubilæum, og ligesom ved indvielsen fejres den med kongelig pragt. Den 1. juli modtager det svenske kongepar...

Øresund2 uger ago

Flytning tværs over Øresund er stigende – men kun fra Skåne til Østdanmark

Ifølge nye statistikker fra Region Skåne er antallet af flytninger tværs over Øresund steget i løbet af året. Det skyldes...

Politik2 uger ago

Helsingborg bliver vært for Sveriges første NATO-møde

I maj næste år får Helsingborg besøg af NATO-landenes udenrigsministre til et uformelt udenrigsministermøde. – Det er med stolthed, at...

Politik3 uger ago

Svensk politik: En minister og to partiledere i Liberalerna fratræder deres poster

Mandag meddelte tre tunge navne inden for Liberalerna, at de trækker sig fra deres poster. Først trådte ligestillingsminister Paulina Brandberg...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.