Danmark
Greater Copenhagens formand ser en mulig dansk åbning for en HH-forbindelse kun for biler – men den danske transportminister vil prioritere Øresundsbroen

På det fjerde møde i Greater Copenhagen Task Force deltog den danske transportminister Thomas Danielsen (V). Ifølge Greater Copenhagens formand, Carl-Johan Sonesson (M), præsenterede han en mulig dansk “game changer” – en øget interesse for en vejtunnel mellem Helsingborg og Helsingør. Men den danske transportminister ønsker først og fremmest at maksimere kapaciteten på Øresundsbroen, hvor danskerne investerer 4 milliarder kroner.
Det var transportminister Thomas Danielsens (V) første møde med Greater Copenhagen Task Force i Kastrup den 10. oktober. Task Force blev etableret i 2021 og mødes en gang hvert halve år. En vigtig pointe med møderne er, at de nationale ministre møder regionale aktører for i fællesskab at diskutere regionens udfordringer.
– Jeg synes, det er et rigtig godt forum. Vi har meget stærke fælles interesser, både når det gælder arbejdsmarkedet, turister, pendling og så videre, sagde han efter mødet.

Den danske transportminister Thomas Danielsen (V) deltog i sit første Task Force-møde den 10. oktober i Kastrup. Foto: Finn Möller/News Øresund
Mulig dansk åbning for HH-tunnel – uden tog: “en game changer”
Transportministerens tilstedeværelse gjorde det lettere at tale “i dybden” om Øresundsforbindelsen, mener Carl-Johan Sonesson (M), formand for Greater Copenhagen, som håber, at den svenske bolig- og infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) også vil deltage i det næste møde.
Ifølge Sonesson bragte Danielsen frivilligt HH-forbindelsen på banen, som en vejtunnel uden tog mellem Helsingborg og Helsingør.
– Det synes jeg, var lidt nyt og interessant, en game changer, at den danske minister sagde det. Før har de været fuldstændig imod en HH-forbindelse. Men nu accepterer han stadig at diskutere den del.
– Han sagde, at hvis der er argumenter for det og en selvfinansierende model, er de parate til at diskutere det yderligere, siger Tue David Bak, administrerende direktør i Greater Copenhagen.
Danmark investerer 4 milliarder kroner for at øge kapaciteten over Øresundsbroen
Thomas Danielsen understreger dog, at det først og fremmest handler om at øge kapaciteten på landforbindelserne til Øresundsbroen, så man kan få flere passagerer og godstog over sundet, før man taler om behovet for en ny forbindelse.
– Fra dansk side investerer vi omkring 4 milliarder kroner på fastlandet for at udbygge landforbindelserne, både til ombygning af togstationer og spor, men også motorveje, som vil få trafikken til at flyde bedre. Og det er det, der er diskussionen nu: Er det det, vi skal investere i, eller skal vi investere i en helt ny bro et andet sted?
Tidligere danske transportministre har afvist en kombineret vej- og jernbanetunnel. Danmark har dog i perioder overvejet en ren motorvejstunnel mellem Helsingborg og Helsingør
(News Øresund – Finn Möller & Henrik Smångs)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø