Danmark
København kan få dobbelt så stor krydstogtterminal


Nu vil Copenhagen Malmö Port (CMP) forlænge den nye krydstogtkaj i København for at bygge yderligere en terminal med plads til dobbelt så store fartøjer. Foto: News Øresund
I 2014 blev den nye krydstogtkaj i København indviet med plads til tre store krydstogsfartøjer i Nordhavn. Nu vil Copenhagen Malmö Port (CMP) forlænge den for at bygge yderligere en terminal med plads til dobbelt så store fartøjer. Samtidigt satser havnen og turistaktørerne på at lokke krydstogtsgæsterne til at gå fra borde – men uden at forstyrre byens beboere.
Udviklingen i krydstogtsbranchen peger i retning af større både og priser som gør at mange flere har råd til at tage på krydstogt. Selvom det altså ikke er længe siden den svensk-danske havneoperatør indviede den seneste krydstogtkaj, så er der ifølge CMP behov for en ny terminal allerede nu for at kunne tage imod de største fartøjer.
– Det er hvad vi tror det vil kræve at den her destination fremover, sagde Ulrika Prytz Rugfelt, kommunikationschef for CMP, ved et netværksmøde med Øresundsinstituttet torsdag.
At tage imod de tusinder af passager som kan komme med et enkelt fartøj er et stort apparat. Ulrika Prytz Rugfelt fortalte som eksempel om at hvis fire krydstogsfartøjer, som starter og slutter deres rute i København ligger til kaj samme dag, så betyder det at 12.000 passagerer først skal gå i land, for så at nogle timer senere at erstattes af samme antal der skal gå ombord. Det indebærer at 36.000 kufferter skal håndteres og at der er brug for 40 lastbiler bare til at forsyne fartøjerne med det der skal lastes på, såsom mad og drikke. For at passagerne kan transporteres til og fra Københavns centrum eller lufthavnen behøves 500 taxier og 40 busser.
– Til tider opstår der flaskehalse med taxierne, men vi samarbejder med taxifirmaerne for at kunne meddele hvornår krydstogsgæsterne kommer og forsøger at planlægge bedst muligt, sagde hun.
Til næste år forventer man også at Malmø vil få flere krydstogtspassagerer, efter at beregninger har vist at havnen kan tage imod større fartøjer end før troet.
Samtidig med at der arbejdes intensivt på at få flest mulig af passagerne der ankommer med skibene til København til også at gå i land og besøge byen, så er der samtidig dialog omkring udfordringerne ved at tage imod så mange gæster på en gang.
– På nogle områder er jeg lidt bekymret. Det bekymrer mig med så store fartøjer. Det er virkelig mange mennesker som skal gøre noget, sagde Pia Jönsson Rajgård, adm. direktør for Tourism in Skåne ved mødet.
Hun påpegede især sin uro for Visby på Gotland, hvor CMP sammen med Region Gotland bygger en ny krydstogtterminal. Den vil muliggøre at flere og større fartøjer kan lægge til, hvilket vil øge antallet af turister i verdensarvsbyen.
– Jag er virkelig nervøs på Visbys vegne – hvad siger lokalbefolkningen om at de rigtig store skibe kommer? sagde Pia Jönsson Rajgård.
Samtidig mente hun at det er muligt at får noget godt ud af situationen, hvis alle aktører samarbejder om at give turister og lokalbefolkningen en god oplevelse.
– Det er ikke kun et problem. Tager vi hånd om det på en god måde, så er der et kæmpe potentiale, sagde hun. (News Øresund – Anna Palmehag)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Kultur12 måneder ago
91 svenske komponister bag 5.700 opdigtede kunstnernavne på Spotify
-
Okategoriserade12 måneder ago
Øresundsdebat uge 12: Forskellige holdninger til, at Sveriges nye danske fodboldlandstræner taler engelsk
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af tyskere flytter til Sverige – “Schwedenhaus” er nyt hashtag på sociale medier
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Malmøboen Kate Plaskonis er på Berlingskes Talent 100-liste
-
Bæredygtighed12 måneder ago
Antallet af marsvin i Øresund og Kattegat er mere end halveret
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø får midlertidig ABBA-udstilling
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september