Følg os på

Danmark

København og regionerne i brev til Folketinget – vi har brug for Femernforbindelsen

Publiseret

 

Danska politiker webb

De er bekymrede for at beslutningsprocessen om Femern bælt-forbindelsen bliver trukket i langdrag og kræver i et brev at politikerne i Folketinget arbejder aktivt for, at forbindelsen ikke skal blive endnu mere forsinket. Fra venstre: Københavns Overborgmester Frank Jensen (S), Region Hovedstadens formand Sophie Hæstorp Andersen (S) og Region Sjællands formand Jens Stenbæk (V). Foto: News Øresund

Det er bekymrende, hvis beslutningsprocessen omkring Femernforbindelsen bliver trukket i langdrag, så åbningen skubbes frem til 2025 eller senere. Det anser Københavns Overborgmester Frank Jensen (S) og regionpolitikerne Sophie Hæstorp Andersen (S) og Jens Stenbæk (V), som sendte et brev til Folketingets politikere i fredags, hvor de kræver et fortsat aktivt arbejde for at få den dansk-tyske forbindelse på plads.

”Det er 
meget bekymrende, at processen ser ud til at blive trukket i langdrag og dermed vil forsinke åbningen af den faste forbindelse til 2025 eller endnu længere ud i fremtiden… Derfor forventer vi, at forligspartierne bag Femernforbindelsen fortsat arbejder aktivt for etableringen af forbindelsen med henblik på at skabe vækst og bæredygtighed for kommende generationer.” skriver Københavns Overborgmester Frank Jensen, Region Hovedstadens regionrådsformand Sophie Hæstorp Andersen og Region Sjællands regionrådsformand Jens Stenbæk i et brev til forligspartierne bag Femernforbindelsen.

De peger på, at de seneste ugers debat om Femernforbindelsen har skabt en del uro og giver derfor politikerne i Folketinget en række argumenter for at gå videre med tunnelprojektet. Blandt andet fremhæver de tre politikere, at forbindelsen skal være brugerfinansieret og derfor ikke belaster statens finanser og at selve byggeriet vil skabe flere tusinde arbejdspladser og give udviklingen, ikke mindst på Lolland, et løft. De tilsluttende landanlæg og moderniseringen af jernbanen fra København til Rødby er til gavn for hele Sjælland, mener de tre politikere, som også anser at Femernkorridoren vil blive en vækstmotor for hele Nordeuropa, der skaber nye arbejdspladser, forskning og innovation. Derudover vil metropolerne Hamborg og København blive knyttet nærmere til hinanden og materialeforskningen med DESY i Hamborg og ESS i Lund og København vil sammen blive førende i verden.

Selvom Folketinget i slutningen af april antog anlægsloven for Femernforbindelsen, så kræver det yderligere en dansk beslutning om finansiering og tidsplan samt en tysk miljøgodkendelse inden tunnelprojektet kan sættes i gang. (News Øresund)

 

Baggrunden for de tre politikers uro er de seneste måneders udmeldinger og diskussion omkring Femernforbindelsen

  • I sommers kom besked fra EU om, at deres støtte til Femernforbindelsen bliver mindre end det halve af hvad Danmark har ansøgt om – knapt 4,4 milliarder kroner. Men EU-beslutningen gælder kun frem til 2019 og tunnelprojektet skal derefter søge igen.
  • Den nye Venstre-regering har signaleret, at de holder hårdt i pengene også når det handler om store infrastrukturprojekter – dele af udbygningen og moderniseringen af det danske jernbanenet er allerede omdiskuteret.
  • De første tilbud viste at byggeomkostningen ser ud til at stige med 8,9 milliarder kroner til 64,4 milliarder inklusiv landanlæg. Femern A/S fik derfor direktiv fra den tidligere transportminister Magnus Heunicke om at presse priserne og det foreslås at flytte indvielsen tre år frem til 2024 for at mindske byggeomkostningerne.
  • Tysklands etablering af en tosporet elektrisk jernbane til Femern bælt forventes først at blive færdig i 2024
  • Schleswig-Holsteins transportminister Renhard Meyer signalerede i slutningen af august at den tyske miljøprøvning kan tage længere tid end ventet. Tidligst i slutningen af 2016 kan miljøgodkendelsen være klar og hvis nogle af de 3.100 klager, som er blevet indsendt, havner i domstol, kan processen fortsætte til 2019. Det kan betyde, at indvielsen af tunnelen flyttes frem til 2016-2017.
  • Rederiet Scandlines, som har meget at vinde på at den nuværende færgetrafik over Femern bælt fortsætter, driver en kraftfuld lobbykampagne, hvor de blandt andet med hjælp af tyske konsulenter har gransket og stillet spørgsmålstegn ved tunnelprojektets budget. (News Øresund)

 

Læs mere

Trods skuffelse for Femern Bælt-forbindelsen – Femern Bælt og Øresund, dansk-svenske vindere i kampen om EU’s transportstøtte

Tyske OL-planer kan redde Femern-aftale fra genforhandling

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Erhverv6 dage ago

Øresundsbroens 25-års jubilæum i fokus, da svensk CEO-netværk mødtes i København

Da det sydsvenske CEO-netværk Friends of Executive samlede 170 personer i en af de store sale på Hotel D’Angleterre i...

Danmark7 dage ago

Arla Foods fusionerer med tysk mejerikoncern

I denne uge blev det annonceret, at mejerikoncernen Arla Foods slår sig sammen med sin tyske pendant, DMK Group, og...

Danmark7 dage ago

Kongelig tilstedeværelse ved Öresundsbrons 25-års jubilæum

Öresundsbron fejrer 25-års jubilæum, og ligesom ved indvielsen fejres den med kongelig pragt. Den 1. juli modtager det svenske kongepar...

Øresund7 dage ago

Flytning tværs over Øresund er stigende – men kun fra Skåne til Østdanmark

Ifølge nye statistikker fra Region Skåne er antallet af flytninger tværs over Øresund steget i løbet af året. Det skyldes...

Politik1 uge ago

Helsingborg bliver vært for Sveriges første NATO-møde

I maj næste år får Helsingborg besøg af NATO-landenes udenrigsministre til et uformelt udenrigsministermøde. – Det er med stolthed, at...

Politik2 uger ago

Svensk politik: En minister og to partiledere i Liberalerna fratræder deres poster

Mandag meddelte tre tunge navne inden for Liberalerna, at de trækker sig fra deres poster. Først trådte ligestillingsminister Paulina Brandberg...

Sverige2 uger ago

Den svenske inflation faldt i marts

Inflationen faldt fra februar til marts; det viser foreløbige tal fra SCB, den svenske statistikmyndighed. På årsbasis faldt forbrugerprisindekset målt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.