Danmark
København vinder EU-turistpris inden for digitalisering


København vinder pris for bedst digitaliserede hovedstad. Det er European Capital of Smart Tourism, der uddeler prisen, og organisationen hører under EU-Kommissionen. Det er første gang prisen uddeles. Foto: News Øresund
En digital by anvender digitale teknologier til at forbedre alle aspekter af turistoplevelsen og til at hjælpe lokale virksomheder med at vokse. Det er sekretariatet for European Capital of Smart Tourisms definition på en digitaliseret by, og her er København bedst i hele Europa.
Smart tourism. For at fremme turisme i Europa har EU-Kommissionen oprettet et sekretariat – European Capital of Smart Tourism – der for første gang uddeler priser til de bedste og mest innovative europæiske hovedstæder, når det gælder turisme.
Og i år vinder København prisen for digitalisering. Der var i alt 38 nominerede byer. Det er turismeorganisationen Wonderful Copenhagen der sammen med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, som har indstillet den danske hovedstad til prisen.
At København vinder, kan blandt andet tilskrives et fokus på digital turistvejledning ved navn ”Know Your Bro”, der tager turister rundt i Nørrebros mindre kendte områder, siger Københavns kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld ifølge en pressemeddelelse.
Også Wonderful Copenhagen er tilfredse med prisen, da man i København netop har satset stort på digitale værktøjer til turistoplevelser:
– Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen i pressemeddelelsen.
De helt store vindere af EU-Kommissionens ’smart city’-konkurrence er dog Helsinki og Lyon, der vinder den overordnede pris som hovedstæder for Smart Tourism. Den fysiske prisoverrækkelse finder først sted ved en konference i Bruxelles d. 7. november.
Smart Tourism-prisen har fire underkategorier – (1) adgang, (2) bæredygtighed, (3) digitalisering og (4) kulturarv og kreativitet – hvor København altså vandt digitaliseringsprisen.
Málaga vinder prisen for adgang, Ljubljana for bæredygtighed og Linz for kulturarv og kreativitet.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Kultur12 måneder ago
91 svenske komponister bag 5.700 opdigtede kunstnernavne på Spotify
-
Okategoriserade12 måneder ago
Øresundsdebat uge 12: Forskellige holdninger til, at Sveriges nye danske fodboldlandstræner taler engelsk
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af tyskere flytter til Sverige – “Schwedenhaus” er nyt hashtag på sociale medier
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Malmøboen Kate Plaskonis er på Berlingskes Talent 100-liste
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø får midlertidig ABBA-udstilling
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Ejendomme12 måneder ago
Antallet af danske sommerhusejere i Sverige fortsætter med at falde