Danmark
København vinder EU-turistpris inden for digitalisering


København vinder pris for bedst digitaliserede hovedstad. Det er European Capital of Smart Tourism, der uddeler prisen, og organisationen hører under EU-Kommissionen. Det er første gang prisen uddeles. Foto: News Øresund
En digital by anvender digitale teknologier til at forbedre alle aspekter af turistoplevelsen og til at hjælpe lokale virksomheder med at vokse. Det er sekretariatet for European Capital of Smart Tourisms definition på en digitaliseret by, og her er København bedst i hele Europa.
Smart tourism. For at fremme turisme i Europa har EU-Kommissionen oprettet et sekretariat – European Capital of Smart Tourism – der for første gang uddeler priser til de bedste og mest innovative europæiske hovedstæder, når det gælder turisme.
Og i år vinder København prisen for digitalisering. Der var i alt 38 nominerede byer. Det er turismeorganisationen Wonderful Copenhagen der sammen med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, som har indstillet den danske hovedstad til prisen.
At København vinder, kan blandt andet tilskrives et fokus på digital turistvejledning ved navn ”Know Your Bro”, der tager turister rundt i Nørrebros mindre kendte områder, siger Københavns kultur- og fritidsborgmester Niko Grünfeld ifølge en pressemeddelelse.
Også Wonderful Copenhagen er tilfredse med prisen, da man i København netop har satset stort på digitale værktøjer til turistoplevelser:
– Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen i pressemeddelelsen.
De helt store vindere af EU-Kommissionens ’smart city’-konkurrence er dog Helsinki og Lyon, der vinder den overordnede pris som hovedstæder for Smart Tourism. Den fysiske prisoverrækkelse finder først sted ved en konference i Bruxelles d. 7. november.
Smart Tourism-prisen har fire underkategorier – (1) adgang, (2) bæredygtighed, (3) digitalisering og (4) kulturarv og kreativitet – hvor København altså vandt digitaliseringsprisen.
Málaga vinder prisen for adgang, Ljubljana for bæredygtighed og Linz for kulturarv og kreativitet.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Politik12 måneder ago
Skjult kamera afslører, at Sverigedemokraterna nedgør andre partier anonymt