Følg os på

Infrastruktur

Københavns overborgmester: Hvis den svenske stat vil betale for en Øresundsmetro, kan vi komme hurtigere i gang

Publiseret

 

En Øresundsmetro fra København til Malmø ville være godt for regionen, mener politikere i begge byer. Men Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) er klar over, at en Øresundsmetro konkurrerer om penge og arbejdskraft med en udvidelse til flere dele af København og tror derfor, at der kan træffes en hurtigere beslutning, hvis Sverige tilbyder at betale for Øresundsmetroen. Det skriver Politiken. Foto: News Øresund

Borgmestrene i København og Malmø er sammen med Dansk Industri enige om, at en Øresundsmetro mellem byerne vil gavne hele regionen, skriver Politiken. Men det ville formentlig ske på bekostning af andre store danske infrastrukturprojekter, skriver avisen. Samtidig oplyser Transportministeriet til Politiken, at man ikke har fået indikationer på, at der fremover vil være kapacitetsmangel på Øresundsforbindelsen. Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) har dog bud på en løsning – lad Sverige betale for en Øresundsmetro.

“Hvis den svenske stat gerne vil betale for anlæggelsen af øresundsmetroen, så kunne vi komme hurtigere i gang uden at skulle gå på kompromis med de andre metrolinjer, som vi har et ønske om at udvikle i København”, siger Sophie Hæstorp Andersen til Politiken.

Nyt liv til idéen om Øresundsmetroen
Politiken fremhæver i sin overskrift, at “ideen om metro til Malmø får nyt liv”. I et interview med Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), formand for kommunalbestyrelsen i Malmø, fremhæves argumenterne for en Øresundsmetro:

  • Når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029, stiger trafikken af godstog, og der er risiko for, at jernbanen over Øresundsbroen ikke vil være tilstrækkelig.
  • En Øresundsmetro vil halvere rejsetiden mellem København og Malmø, fra 40 minutter med tog over broen til 20 minutter med metro.
  • Den høje arbejdsløshed i Malmø og manglen på arbejdskraft i København skaber i kombination med en Øresundsmetro gode rekrutteringsmuligheder for dansk erhvervsliv. Arbejdsmarkedsregionen vokser.

København undersøger flere nye metrolinjer – også til Malmø
Tidligere på foråret besluttede forligskredsen bag Lynetteholm at afsætte penge til at undersøge muligheden for at bygge yderligere metrolinjer ud over den planlagte M5. Det gælder både nye linjer i Storkøbenhavn og til Malmø (men i tilfælde af en Øresundsmetro kun hvis der er “ekstern finansiering til projektet”). “Det er en rigtig god idé med metro til Malmø. Det vil være en gamechanger”, siger Sophie Hæstorp Andersen til Politiken. Hendes borgmesterkollega på Frederiksberg, Michael Vindfeldt, er enig i, at en metro til Malmø er en god idé, men siger til Politiken, at det er en endnu bedre idé at starte med flere metroer til de tættest befolkede områder i København.

Flere udfordringer for en Øresundsmetro – ingen kapacitetsmangel på broen, mener Transportministeriet
Politiken konstaterer, at der er en række udfordringer for en metro mellem København og Malmø og påpeger, at der er yderligere to forslag til en ny fast forbindelse over Øresund: en vej- og togtunnel mellem Helsingør og Helsingborg samt Europasporet mellem København og Landskrona.

  • Trods eventuel EU-støtte forventes det ikke, at en Øresundsmetro vil være selvfinansierende. Desuden er der allerede mangel på arbejdskraft til udbygning af fjernvarme og anden infrastruktur i København. Derfor er der en risiko for, at etableringen af en Øresundsmetro vil være på bekostning af andre infrastrukturprojekter, konstaterer Politiken.
  • De samfundsøkonomiske effekter er negative. Kun hvis metroens større driftssikkerhed i forhold til jernbanen medregnes, bliver regnestykket positivt, skriver avisen med henvisning til trafikforsker og professor Otto Anker Nielsen fra DTU og rapporten fra 2021 fra Malmø og København udarbejdet af Incenetive. Otto Anker Nielsen er også skeptisk over for, om en metro reelt aflaster Øresundsbroen med tanke på de mange togpassagerer, der rejser fra Göteborg, Helsingborg og Växjö til Københavns Lufthavn, og som han ikke tror vil skifte fra tog til metro i Malmø.
  • Den danske transportminister Thomas Danielsen (V) siger i et skriftligt svar til Politiken, at der ikke er nogen nationale planer om en metro til Malmø. “Det vil forventeligt være et stort og omkostningstungt projekt, og vores fokus er for nuværende på etableringen af metroen til København Syd samt en metrolinje til Lynetteholm, som i sig selv er to store projekter.”
  • Der er ingen indikationer på kapacitetsproblemer på Øresundsforbindelsen for hverken gods eller passagerer, skriver Transportministeriet i samme svar.

(News Øresund)

 

 

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige5 dage ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund6 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige6 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur1 uge ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark1 uge ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund1 uge ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark6 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.