Danmark
Kraftig vind bremser brotrafik


Kraftig vind fik sidste år Øresundsbroen til at fraråde varebiler og andre høje lette køretøjer at krydse broen i 392 timer. Bild: News Øresund – Johan Wessman.
Næsten 400 timer sidste år blæste det så meget, at vindfølsomme køretøjer blev frarådet at køre over Øresundsbroen. Det viser data fremtaget for News Øresund.
– Det er utroligt høje tal, siger broeksperten Niels Jørgen Gimsing.
Når det blæser kraftigt, især med sidevind, kan turen ryste over Øresundsbroen. Ved 15 sekundmeter eller mere anbefales vindfølsomme køretøjer som campingvogne og tomme varebiler derfor at vente, mens personbiler kan køre over sundet med lav hastighed.
Det er frivilligt for trafikanterne at følge anbefalingen, så længe det ikke er rigtig storm – så lukkes broen for alle køretøjer.
I 2013 var der vindadvarsel i sammenlagt 392 timer, det vil sige mere end en time om dagen igennemsnit. Det blæser mest mellem oktober og marts, hvor enkelte storme kan holde vindfølsomme køretøjer væk fra broen i over et døgn.
”Det er ret ofte, vi bliver rådet til at vente, til det ikke længere blæser,” siger Arne Lindskog, administrerende direktør for A. Lindskogs Transport i Malmø, som dagligt køre over broen.
Frem til midten af oktober har der været vindvarsel i sammenlagt 155 timer.
Niels Jørgen Gimsing er ingeniør og professor ved DTU og en af Danmarks førende broeksperter. Han er overrasket over hvor ofte der advares mod vind på Øresundsbroen.
”Det er et utroligt højt tal, der godt kunne lede til overvejelser om at opsætte vindskærme,” siger Niels Jørgen Gimsing til News Øresund.
Vindskærme, der giver læ for blæsten, skulle ifølge ham mindske problemet. Det er et forslag, som Arne Lindskog støtter.
”Rent sikkerhedsmæssigt vil det være bedst med vindskærme hele vejen over broen, også selvom det vil gøre udsigten mere kedelig,” siger Arne Lindskog.
Men ifølge Caroline Ullmann-Hammer, administrerende direktør for Øresundsbroen er det ikke aktuelt med vindskærme.
“Jeg mener ikke, at der skal være vindskærme på broen, for det vil blive meget svært at montere og heller ikke fungere,” siger Caroline Ullman-Hammer.
Hun siger også, at man hverken har overvejet eller besluttet om trafikanterne skal beskyttes mod vinden. Hun er dog åben for at genvurdere, hvis mange trafikanter klager over vinden. (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Kultur12 måneder ago
91 svenske komponister bag 5.700 opdigtede kunstnernavne på Spotify
-
Okategoriserade12 måneder ago
Øresundsdebat uge 12: Forskellige holdninger til, at Sveriges nye danske fodboldlandstræner taler engelsk
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af tyskere flytter til Sverige – “Schwedenhaus” er nyt hashtag på sociale medier
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Malmøboen Kate Plaskonis er på Berlingskes Talent 100-liste
-
Bæredygtighed12 måneder ago
Antallet af marsvin i Øresund og Kattegat er mere end halveret
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø får midlertidig ABBA-udstilling