Infrastruktur
Metroens nye Cityring indvies næste søndag – skal forbinde flere af Københavns bydele
Snart åbner den nye metrolinje, M3 Cityringen, i København. Med metroen bliver det nu lettere at rejse mellem Vesterbro, Østerbro, Nørrebro og andre bydele. Metrotogene skal gå med tre minutters mellemrum i myldretiden. Samtidig forhøjes billetpriserne.
Arbetet med att testa driften av tågen längs linjen är snart avslutat och söndagen den 29 september invigs Metrolinjen med stort firande och fri transport för alla resenärer den dagen.
M3 Cityringen förväntas ge köpenhamnare, turister och andra resenärer en smidigare och snabbare resa genom staden. Totalt uppskattas antalet resenärer med metron öka från 65 miljoner under 2018 till 122 miljoner redan till år 2020.
När Cityringen öppnas kommer 10 av de mest använda stationerna i Danmark att ha en Metroförbindelse, skriver Metroselskabet, som äger Köpenhamns metrolinjer.
Tanken är att Cityringen ska minska trängseln och skapa ett mer hållbart och effektivt resande i centrala Köpenhamn.
”Anläggningen av Metron är en riktigt stor vinst – inte bara för dem som bor i Köpenhamn – utan också för pendlare, turister och andra besökare” säger transportminister Benny Engelbrecht (S) i ett pressmeddelande.
Den utbyggda Metron minskar restiden inom Köpenhamn men innebär också att resenärer som åker kollektivt i Köpenhamn i fortsättningen måste betala 80 danska kronor extra per månad i ett kvalitetstillägg om de vill åka med Metron. Tillägget utgör en del av finansieringen av den utbyggda Metron. Resenärer som kommer med Öresundståg från Sverige behöver inte betala tillägget förrän i januari 2020 eftersom Skånetrafiken fått dispens för att hinna anpassa sitt biljettsystem och få ett politiskt godkännande inom Region Skåne av den nya extrataxan som är fastställd av dansk lag.
Förutom Cityringen pågår dessutom anläggandet av en annan ny metrolinje i Köpenhamn. Från och med 2020 ska man kunna ta metron till Nordhavn och från 2024 ska sträckan till Sydhavn vara klar. Därmed kommer huvudstaden att vara sammanbunden av totalt 44 metrostationer. Nu utreds en ytterligare utbyggnad av Metron i Köpenhamn samtidigt som Köpenhamn och Malmö nästa år är klara med en utredning om möjligheten att bygga en tunnelbana mellan städerna, Öresundsmetron. (News Øresund – Erik Ottosson)
Fakta: Metroselskabet
Äger och driver Köpenhamns tunnelbana med förarlösa tåg. De första två linjerna till Ørestad och Kastrup invigdes år 2002. Metroselskabet ägs till 50 procent av Köpenhamns kommun, 8,3 procent av Frederiksbergs kommun och 41,7 procent av danska staten.
Läs mer: Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020
-
Samfund4 måneder agoFødselsraten stiger i Danmark efter flere års tilbagegang
-
Arbejdsmarked8 måneder agoAndelen af personer, der modtager offentlig forsørgelse i Sverige, er på det laveste niveau siden 1970’erne – analytiker og journalist skriver en bog, der skal give et retvisende billede af Sverige.
-
Arbejdsmarked10 måneder agoArbejdsgivere tilfredse efter svensk-dansk jobmesse for stillinger inden for pleje i Helsingør
-
Infrastruktur10 måneder agoTil foråret begynder togene at køre direkte mellem København og Prag
-
Sverige10 måneder agoFordoblet kompensation til værnepligtige skal sikre det svenske forsvars fastholdelse af personel
-
Øresund12 måneder agoSydsvenskan: “Öresundsbron er dyrest i verden at køre over”
-
Danmark7 måneder agoRegeringen og støttepartier indfører aldersgrænse på 15 år for sociale medier
-
Arbejdsmarked7 måneder agoFlere i pensionsalderen fortsætter med at arbejde end tidligere – både i Danmark og Sverige
