Følg os på

Danmark

Ny analyse om Øresundsregionen: Togrekord, succes for regionalt og nationalt samarbejde, men udfordring med lavere befolkningstilvækst

Publiseret

 

Trendbrud: Efter et årti med kraftig stigning i befolkningen i den arbejdsdygtige alder i Øresundsregionen vil arbejdsstyrken falde en smule i løbet af de næste 10 år. Foto: News Øresund

Meget passende her til Öresundsbrons 25 års jubilæum næste år er der grøde i den dansk-svenske grænseregion. Flere svenskere arbejder i Danmark, og flere danskere er turister i Sverige. Det er en del af grunden til, at rejser og pendling over Øresund er i en opadgående tendens, hvor Øresundstogene satte ny rekord i andet kvartal med fire millioner passagerer. En ny generation af højkapacitetstog til Øresund er nu ved at blive indkøbt. Biltrafikken over broen nærmer sig et nyt rekordniveau. I 2029 indvies Femern Bælt-tunnelen mellem Tyskland og Danmark, og en forventet stigning i trafikken vil kræve udvidet jernbanenet i Nordtyskland og Sydsverige. Det regionale og nationale samarbejde i Greater Copenhagen Task Force har ført til en aftale om en fornyet dansk-svensk skatteaftale, Øresundsaftalen, som nu er til behandling i danske Folketinget og svenske Riksdagen. En udfordring er, at befolkningstilvæksten aftager, mens at konkurrencen om arbejdskraften øges. En anden udfordring er tendensen til, at danske bander hyrer unge svenskere til voldsforbrydelser i Danmark. Kriserne har dog som regel ført til nye samarbejder; senest et samarbejde, hvor svensk politi er udstationeret i København og dansk politi i Malmø og Stockholm. Det er nogle af de punkter, som Øresundsinstituttet fremhæver i sin nye analyse af samarbejdet på tværs af Øresund, State of the Region.

Forskelle og kriser fører til nye samarbejder
I analysen peger Øresundsinstituttet på, hvordan forskelle og kriser påvirker udviklingen på tværs af Øresund og ofte fører til nye samarbejder. Dansk personalemangel fremmer øget pendling over Øresund, mens den gode danske økonomi kombineret med den svage svenske krone tiltrækker flere og flere danskere til Skåne, hvilket øger fritidstrafikken over Øresund. At Danmark og Sverige delvist lukkede grænsen mellem landene under pandemien skabte irritation, men førte også til et øget antal ministermøder, som blandt andet resulterede i en aftale om at sikre transittrafikken i regionen i tilfælde af fremtidige kriser. Bornholmerne vil være sikret mulighed for at tage færgen til Ystad og rejse gennem Skåne på vej til København. Indbyggerne i Skåne er garanteret muligheden for at rejse til Københavns Lufthavn i Kastrup. Svenske voldsforbrydelser i Danmark har ført til et uddybet dansk-svensk politisamarbejde.

Ny tunnel mellem Danmark og Tyskland samt nye Øresundstog
Investeringerne i ny infrastruktur fortsætter. I 2029 indvies den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel, og netop nu udvides jernbanen mellem København og tunnelåbningen, hvor strækningen København-Ringsted allerede er færdig og kan håndtere trafik med 250 km/t. Femern Bælt-tunnelen øger også jernbaneinvesteringer i Nordtyskland og Sydsverige, dog med forsinkelser. Øresundstogene nærmer sig enden på deres tekniske levetid, samtidig med at den kraftige stigning i antallet af passagerer betyder, at kapacitetsloftet også er tæt på. Derfor er der igangværende indkøb af nye højkapacitetstog til Øresund, som vil kunne være i drift i første halvdel af 2030’erne. Efter 2050 vil der være behov for ny kapacitet over Øresund, hvilket fremgik af sommerens analyse fra Trafikverket, som ønsker en dansk-svensk regeringsundersøgelse samt en anden fast forbindelse over Øresund. I Danmark er der planer om en Østlig Ringvej, populært kaldet Havnetunnelen, der skal forbinde det nordlige København med Nordhavn, den kommende Lynetteholm, Refshaleøen og Amager. En anden politisk debat handler om en Kattegatforbindelse, som, hvis den bliver en realitet, vil forkorte rejsetiden mellem København og Aarhus betydeligt. En beslutning i Folketinget betyder, at Femern Bælt-projektets tunnelfabrik vil blive permanent og kunne bruges til fremtidige infrastrukturprojekter.

Den svenske regering ønsker, at Öresundsbrons overskud skal forblive i regionen
I en årrække har aktører i regionen krævet, at Öresundsbrons fremtidige overskud skal investeres i regionen. Nu hvor den svenske regering er kommet med et sådant forslag, skriver Øresundsinstituttet: “I lighed med trængselsafgifterne i Göteborg og Stockholm ønsker den svenske regering at bruge fremtidige overskud fra Öresundsbron til infrastrukturinvesteringer i regionen. Yderligere tre projekter i forskellige dele af Sverige kan være relevante for alternativ finansiering.”

Brud på trenden for befolkningsudviklingen giver øget konkurrence om arbejdskraften
Mellem 2014 og 2023 steg befolkningen i Øresundsregionen med gennemsnitligt 34.500 indbyggere om året. Nye nedjusterede befolkningsfremskrivninger peger nu på, at befolkningen i grænseregionen kun vil stige med 10.500 personer om året mellem 2024 og 2033. Dette store trendbrud gælder især for befolkningen i den arbejdsdygtige alder mellem 20 og 64 år. I løbet af de sidste 10 år er antallet af personer i den arbejdsdygtige alder i Øresundsregionen steget med over 18.300 personer om året. I løbet af de næste 10 år forventes arbejdsstyrken at falde marginalt, med 200 personer om året. Det er på den danske side af Øresund, at arbejdsstyrken falder, mens den på den svenske side stiger, men i langsommere tempo end tidligere. Den nye tendens betyder øget konkurrence om arbejdskraften og sætter fokus på pendling over Øresund.

Regeringens udspil betyder, at danske regioner ikke længere må samarbejde på tværs af grænserne
Samarbejdsanalysen belyser også, hvordan indenrigspolitiske strukturreformer påvirker samarbejdet på tværs af grænserne. Senest drejer det sig om den danske regerings udspil til en ny sundhedsreform. Forslaget betyder også, at Region Hovedstaden og Region Sjælland fusioneres til Region Østdanmark, samt at de danske regioner ikke længere må deltage i det tværregionale samarbejde. Ifølge forslaget skal det tværregionale samarbejde overføres til kommunalt niveau. Det nuværende tværregionale samarbejde i Greater Copenhagen omfatter fire regioner og 85 kommuner i Østdanmark og Sydsverige. Det danske regeringsforslag har fået skånske regionalpolitikere til at skrive breve til den danske regering i et forsøg på at redde regionernes samarbejde på tværs af Øresund. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark3 dage ago

Europas eneste beredskabsministre drøftede dansk-svensk beredskab

ALLINGE. Torsten Schack Pedersen (Venstre) er Danmarks første minister for samfundssikkerhed og beredskab. Det er det samme ansvarsområde, som Sveriges...

Danmark4 dage ago

40.000 løbere indtager Øresundsbron – sådan påvirkes trafikken

Når 40.000 løbere på søndag starter på ruten fra Øresundsparken i Tårnby til Sibbars-området i Malmø, forventes der at blive...

Okategoriserade6 dage ago

Den svenske regering vil leje fængselspladser i Estland

Sverige vil leje op til 600 fængselspladser i Estland for at lette byrden for det svenske fængselsvæsen. For at aftalen...

Danmark2 uger ago

Den svenske regering forbereder dansk-svensk undersøgelse af ny fast forbindelse over Øresund

Den svenske regering har givet en undersøger til opgave at klarlægge, hvordan en bilateral udredning om en ny forbindelse over...

Danmark2 uger ago

København undersøger otte mulige nye metrolinjer, heriblandt en Øresundsmetro til Malmø

Efter en screening foretaget af Metroselskabet har et politisk flertal i København besluttet, at otte mulige nye metrolinjer skal undersøges...

Infrastruktur2 uger ago

Ny rapport: sådan skal Arlanda Lufthavns konkurrenceevne styrkes

Mens Kastrup Lufthavn vinder terræn i Norden, ser det anderledes ud for Stockholms lufthavn Arlanda, som har tabt passagerer de...

Sverige2 uger ago

Færre børn betyder, at Malmø sænker befolkningsprognosen

For nogle år siden talte man om den kommende halvmillionby Malmø. Nu konstaterer Sydsvenskan, at ”Malmøs babymangel fortsætter – langt...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.