Følg os på

Infrastruktur

Ny historisk aftale om Øresundstog skal sikre flere afgange over broen

Publiseret

 

Danmarks Transportminister, Ole Birk Olesen (LA), og regionsrådsformand for Region Skåne, Henrik Fritzon (S), underskriver historisk aftale, der overdrager ansvaret for indkøb af togtrafik til Skånetrafiken, og DSB har dermed ikke længere medansvarlig. Aftalen skal træde i kraft fra december 2020, og indebærer flere togafgange i timen. Foto: News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen

Ansvaret for indkøb af Øresundstogtrafik overdrages til Skånetrafiken, hvilket er et naturligt valg, da de fleste passagerer ombord på togene er svenskere, siger Danmarks Transportminister Ole Birk Olesen (LA) i forbindelse med underskrivelse af aftalen i dag på Malmø Centralstation.

– Det betyder dog ikke, at interessen for togtrafikken over Øresund forsvinder fra dansk hold, tilføjer ministeren til underskrivelsesceremonien.

Økonomisk set deles ansvaret stadig mellem det danske transportministerium og Skånetrafiken.

Udover ministeren var regionrådsformand for Region Skåne, Henrik Fritzon (S), også til stede. Han underskrev aftalen på vegne af Region Skåne.

– I dag er en vigtig dag for Øresundstogtrafikken, da denne aftale skal styrke integrationen i Greater Copenhagen. Vores ambition er et stærkt samarbejde mellem Danmark og Sverige, og det sikrer vi blandt andet gennem en god infrastruktur landene imellem, supplerer Henrik Fritzon under ceremonien.

Aftalen indebærer, at ansvaret for indkøb af togtrafik nu ligger hos Skånetrafiken, og trafikdirektør for Skånetrafiken, Linus Eriksson, forventer, at aftalen træder i kraft december 2020.

– Når aftalen træder i kraft 2020 vil der gå fire Øresundstog i timen til sammenligning med de tre, der kører i dag. I myldretiden vil der gå seks tog i timen, ligesom der gør i dag, så på den front er der ingen ændringer, siger Linus Eriksson til News Øresund efter underskrivelsesceremonien var afsluttet.

Frem mod 2022 vil Øresundstogtrafikken fortsat håndteres af begge landes operatører, men herefter vil det fulde ansvar for indkøb af togtrafik overgå til Skånetrafiken, tilføjer han, og her vil Øresundstogene desuden stoppe med at fortsætte ud af Kystbanen, som de ellers gør i dag. Det betyder, at togene får Østerport som dansk endestation.

Denne historiske aftale er sat til at vare i otte år, forklarer Linus Eriksson, der samtidig peger på en anden aftale om nye togsystemer langs Øresundsstrækningen. Fra 2023 forventer Skånetrafiken at gå i luften med togsystemet ”System 3”, som indebærer indkøb af seks dobbeltdækkede tog, der skal imødekomme fremtidige kapacitetsproblemer.

(News Øresund – Nicklas Bunck Sørensen Andersen)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden1 dag ago

En fælles nordisk debatredaktion blev drøftet af chefredaktører fra Danmark, Sverige, Norge og Finland

En nordisk debatredaktion, hvor fælles emner kan diskuteres. Det var et forslag, der blev taget op af svenske Dagens Nyheters...

Sverige1 dag ago

Stigende antal eksplosioner i Sydsverige ifølge ny politirapport

På trods af færre eksplosioner på landsplan er antallet steget i Sydsverige ifølge en ny årsrapport om eksplosioner i Sverige...

Danmark1 dag ago

Efter Sveriges militære forstærkning på Gotland foretages en lignende dansk investering på Bornholm

Bornholm og Gotland er strategiske for Danmarks, Sveriges og NATO’s forsvar af Østersøen, og i 2018 genskabte Sverige et regiment...

Norden1 dag ago

Finland investerer milliarder i at fravælge russisk sporvidde og tilpasse jernbanen til europæisk standard

I Finland har jernbanen en sporvidde på 1.524 millimeter, det samme som i Rusland. Nu har Finland besluttet gradvist at...

Sverige1 dag ago

Den svenske grænsekontrol forlænges igen

Sverige vil fortsætte med kontrol ved de indre grænser i yderligere seks måneder. Når den nye tilladelse udløber, vil Sverige...

Energi1 dag ago

Vedvarende elproduktion i Sverige trues af nye regler

I marts blev der gennemført en reform af det svenske elnet, som har skabt uventet høje gebyrer for el-producenterne. Vedvarende...

Interviews2 dage ago

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.