Følg os på

Infrastruktur

Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur

Publiseret

 

Infrastruktur til grænseoverskridende transport er ikke prioriteret i de nordiske landes transportplaner, viser ny rapport. Foto: News Øresund

Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en vigtig rolle i planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur, er det nordiske perspektiv ikke så nærværende. Det fremgår af en ny forskningsrapport fra Nordregio og Umeå Universitet.

Der er mange ligheder mellem Danmarks, Finlands, Norges og Sveriges planlægningssystemer for transportinfrastruktur. Landene har i vid udstrækning samme tidsramme for planlægningsperioden, hvilket forventes at lette planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastrukturobjekter. Men den slags planlægning er ikke en prioritet. Selv om alle landes nationale transportplaner vedrører prioriterede grænseoverskridende projekter, er det nationale perspektiv langt det mest fremtrædende.

Det fremgår af den første rapport fra forskningsprojektet Nordinfra, hvor planlægningssystemet for transportinfrastruktur i Danmark, Finland, Norge og Sverige er blevet gennemgået.

Siden Nordisk Ministerråd for Transport blev opløst i 2005, har der ikke været noget formelt politisk samarbejde mellem de nordiske lande om planlægning af transportinfrastruktur. Planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur er hovedsageligt udformet ud fra et europæisk perspektiv, viser rapporten. Især EU’s transportpolitik, hvor det transeuropæiske transportnet (TEN-T), der har til formål at forbinde territorier i hele EU via et hovednet af korridorer, er vigtig for de nordiske lande; ikke mindst korridorerne Scandinavian-Mediterranean og North Sea-Baltic. Det er også EU’s regionaludviklingspolitik og samhørighedspolitik, der er i højsædet i det grænseoverskridende samarbejde, ikke mindst gennem de såkaldte Interreg A-programmer.

Rapporten giver også et resumé af tidligere forskning og litteratur om udfordringer og muligheder for grænseoverskridende transportinfrastruktur på forskellige områder. (News Øresund)

Fakta: Nordinfra
Et forskningsprojekt udført af Nordregio og Umeå Universitet og finansieret af det svenske Trafikverket. Formålet er at øge kendskabet til de institutionelle forudsætninger for udviklingen af en mere koordineret transportplanlægning i Norden. I næste trin vil tre grænseoverskridende planlægningsobjekter for transportinfrastruktur i Norden blive undersøgt nærmere. Formålet er at undersøge, hvordan planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur udføres, og hvordan den kan forbedres yderligere.

Kilde: Nordregio

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige5 dage ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund6 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige6 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur1 uge ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark1 uge ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund1 uge ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark7 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.