Infrastruktur
Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur

Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en vigtig rolle i planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur, er det nordiske perspektiv ikke så nærværende. Det fremgår af en ny forskningsrapport fra Nordregio og Umeå Universitet.
Der er mange ligheder mellem Danmarks, Finlands, Norges og Sveriges planlægningssystemer for transportinfrastruktur. Landene har i vid udstrækning samme tidsramme for planlægningsperioden, hvilket forventes at lette planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastrukturobjekter. Men den slags planlægning er ikke en prioritet. Selv om alle landes nationale transportplaner vedrører prioriterede grænseoverskridende projekter, er det nationale perspektiv langt det mest fremtrædende.
Det fremgår af den første rapport fra forskningsprojektet Nordinfra, hvor planlægningssystemet for transportinfrastruktur i Danmark, Finland, Norge og Sverige er blevet gennemgået.
Siden Nordisk Ministerråd for Transport blev opløst i 2005, har der ikke været noget formelt politisk samarbejde mellem de nordiske lande om planlægning af transportinfrastruktur. Planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur er hovedsageligt udformet ud fra et europæisk perspektiv, viser rapporten. Især EU’s transportpolitik, hvor det transeuropæiske transportnet (TEN-T), der har til formål at forbinde territorier i hele EU via et hovednet af korridorer, er vigtig for de nordiske lande; ikke mindst korridorerne Scandinavian-Mediterranean og North Sea-Baltic. Det er også EU’s regionaludviklingspolitik og samhørighedspolitik, der er i højsædet i det grænseoverskridende samarbejde, ikke mindst gennem de såkaldte Interreg A-programmer.
Rapporten giver også et resumé af tidligere forskning og litteratur om udfordringer og muligheder for grænseoverskridende transportinfrastruktur på forskellige områder. (News Øresund)
Fakta: Nordinfra
Et forskningsprojekt udført af Nordregio og Umeå Universitet og finansieret af det svenske Trafikverket. Formålet er at øge kendskabet til de institutionelle forudsætninger for udviklingen af en mere koordineret transportplanlægning i Norden. I næste trin vil tre grænseoverskridende planlægningsobjekter for transportinfrastruktur i Norden blive undersøgt nærmere. Formålet er at undersøge, hvordan planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur udføres, og hvordan den kan forbedres yderligere.
Kilde: Nordregio
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge