Infrastruktur
Ny rapport fra Nordregio: Dårlig nordisk planlægning og samarbejde om grænseoverskridende transportinfrastruktur

Infrastrukturplanlægning for grænseoverskridende transport er ikke et prioriteret område i de nordiske landes transportplaner. Selv om EU’s politik spiller en vigtig rolle i planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur, er det nordiske perspektiv ikke så nærværende. Det fremgår af en ny forskningsrapport fra Nordregio og Umeå Universitet.
Der er mange ligheder mellem Danmarks, Finlands, Norges og Sveriges planlægningssystemer for transportinfrastruktur. Landene har i vid udstrækning samme tidsramme for planlægningsperioden, hvilket forventes at lette planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastrukturobjekter. Men den slags planlægning er ikke en prioritet. Selv om alle landes nationale transportplaner vedrører prioriterede grænseoverskridende projekter, er det nationale perspektiv langt det mest fremtrædende.
Det fremgår af den første rapport fra forskningsprojektet Nordinfra, hvor planlægningssystemet for transportinfrastruktur i Danmark, Finland, Norge og Sverige er blevet gennemgået.
Siden Nordisk Ministerråd for Transport blev opløst i 2005, har der ikke været noget formelt politisk samarbejde mellem de nordiske lande om planlægning af transportinfrastruktur. Planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur er hovedsageligt udformet ud fra et europæisk perspektiv, viser rapporten. Især EU’s transportpolitik, hvor det transeuropæiske transportnet (TEN-T), der har til formål at forbinde territorier i hele EU via et hovednet af korridorer, er vigtig for de nordiske lande; ikke mindst korridorerne Scandinavian-Mediterranean og North Sea-Baltic. Det er også EU’s regionaludviklingspolitik og samhørighedspolitik, der er i højsædet i det grænseoverskridende samarbejde, ikke mindst gennem de såkaldte Interreg A-programmer.
Rapporten giver også et resumé af tidligere forskning og litteratur om udfordringer og muligheder for grænseoverskridende transportinfrastruktur på forskellige områder. (News Øresund)
Fakta: Nordinfra
Et forskningsprojekt udført af Nordregio og Umeå Universitet og finansieret af det svenske Trafikverket. Formålet er at øge kendskabet til de institutionelle forudsætninger for udviklingen af en mere koordineret transportplanlægning i Norden. I næste trin vil tre grænseoverskridende planlægningsobjekter for transportinfrastruktur i Norden blive undersøgt nærmere. Formålet er at undersøge, hvordan planlægningen af grænseoverskridende transportinfrastruktur udføres, og hvordan den kan forbedres yderligere.
Kilde: Nordregio
-
Danmark7 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Ejendomme9 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Erhverv10 måneder ago
Saab vil bygge den næste generation af kampfly
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske og danske investeringer vil give Karlskrona 5.000 nye arbejdspladser frem mod 2030
-
Øresund11 måneder ago
Flere pendler i bil over Øresundsbroen
-
Interviews7 måneder ago
Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark9 måneder ago
Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt
-
Danmark11 måneder ago
Dansk politi udstationeret i Stockholm og svensk i København efter svenske skyderier i Danmark