Samfund
Nye nordiske kostråd: Mere plantebaseret kost og fisk, mindre kød
De nordiske næringsstofanbefalinger 2023 er blevet præsenteret, og for første gang er der også taget hensyn til miljøaspektet i kostrådene. Ifølge anbefalingerne skal vi spise mere plantebaseret kost, mere fisk og mindre rødt kød. Anbefalingerne udarbejdes af Nordisk ministerråd i samarbejde med flere hundrede nordiske og internationale forskere.
En konklusion i rapporten er, at sund kost også normalt er den mest bæredygtige. Anbefalingerne omfatter at spise en hovedsageligt plantebaseret kost af grøntsager, frugt, bær, fuldkorn og kartofler. At vi skal spise mere fisk fra bæredygtigt forvaltede bestande, ca. 350-400 gram/uge, samt at forbruget af rødt kød af sundhedsmæssige årsager skal reduceres til højst 350 gram/uge.
Rapporten er baseret på den største videnskabelige dokumentation, siden den første rapport blev udgivet i 1980. Den seneste udgave blev udgivet i 2012. De nye kostråd skal danne grundlag for de nationale kostråd i Norden og Baltikum og dermed regulere, hvad der serveres i skoler, på hospitaler og i andre offentlige køkkener, fastslår Nordisk ministerråd.
(News Øresund)
-
Samfund4 måneder agoFødselsraten stiger i Danmark efter flere års tilbagegang
-
Arbejdsmarked8 måneder agoAndelen af personer, der modtager offentlig forsørgelse i Sverige, er på det laveste niveau siden 1970’erne – analytiker og journalist skriver en bog, der skal give et retvisende billede af Sverige.
-
Arbejdsmarked9 måneder agoArbejdsgivere tilfredse efter svensk-dansk jobmesse for stillinger inden for pleje i Helsingør
-
Infrastruktur10 måneder agoTil foråret begynder togene at køre direkte mellem København og Prag
-
Sverige10 måneder agoFordoblet kompensation til værnepligtige skal sikre det svenske forsvars fastholdelse af personel
-
Øresund12 måneder agoSydsvenskan: “Öresundsbron er dyrest i verden at køre over”
-
Arbejdsmarked6 måneder agoFlere i pensionsalderen fortsætter med at arbejde end tidligere – både i Danmark og Sverige
-
Danmark7 måneder agoRegeringen og støttepartier indfører aldersgrænse på 15 år for sociale medier

