Infrastruktur
Øresund centralt i ny SJ-satsning – vil ekspandere i Danmark

SJ vil ekspandere på det danske togmarked. Indenfor de nærmeste 2–3 år er planen at danske rejsende ikke kun skal kunne rejse mellem Sverige og København, men også kunne rejse med SJ mellem Fyn og Jylland. Bag planerne er der dels et øget antal rejser mellem Sverige og København, men også den kommende Femern Bælt-forbindelse. ”Malmø og København bliver den skandinaviske halvøs midtpunkt, og så er det en naturlig konsekvens at vi kigger på Danmark”, siger Jonas Nilsson, pressechef hos SJ til News Øresund.
Hver dag ruller tog i SJ’s regi mellem Stockholm og København. SJ har siden slut 2012 også kørt tog mellem Göteborg og København i sommerperioden, og denne strækning er i dag vokset til 800.000–900.000 rejsende årligt. I foråret 2018 var København det af SJ’s rejsemål som voksede mest, og dette og den kommende Femern Bælt-forbindelse lægger altså grunden for at SJ nu ekspanderer deres togsatsning i Danmark.
– Der er 1,3 millioner mennesker, der bor i Københavnsområdet, og med en ny Femern Bælt-forbindelse til Hamburg og 350.000 mennesker i Malmø ser vi et skift i tyngdepunktet. Det er grunden til, at vi ser på Danmark, der er et grundlag af rejsende. Og endelig er det de rejsende, der gør det muligt for os at investere, siger Jonas Nilsson fra SJ.
I dag findes der ikke der har den rigtige teknologi til danske baner, men inden for de næste 2-3 år vil alle de nye X2000-tog kunne rulle i Danmark. Torsdag næste uge møder SJ trafikkommissionen i Folketinget og præsenterer sine planer. De konkrete forslag er at togene mellem Sverige og København skal udvides, og at SJ også kører mellem København, Odense og Århus og på sigt håber SJ også at kunne være en del af af yderligere et projekt i regionen:
– Jeg plejer at tale om Stockholm som et hjertemuskel, der pumper tog ud til Gøteborg, Malmø, Sundsvall og så videre. Når en forbindelse åbner til Hamburg, ser vi Øresund som en lignende hjertemuskel, fortæller Jonas Nilsson.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø