Infrastruktur
Øresundsbroen blev fejret med debat om næste nye forbindelse over Øresund

I forbindelse med Øresundsbroens 20 års-jubilæum, har der været fokus på en ny fast forbindelse mellem Sverige og Danmark i svenske medier. Malmøs borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) og Københavns overborgmester Frank Jensen (S) opfordrer til en fælles statslig udredning af en Øresundsmetro i en debatartikel. Derudover er flere andre debatartikler om Øresundsmetroen og en fast HH-forbindelse blevet publiceret i svenske medier i de seneste dage. Og en ny interesseorganisation, Metroklubben, skal fremme idéen om en Øresundsmetro.
– Vi vil skabe den største ja-kampagne i Sverige, sagde Bengt E. Svensson, formand for den nystiftede interesseorganisation Future City Malmø, der også har taget initiativ til Metroklubben, som skal fremme idéen om en Øresundsmetro mellem Malmø og København.
På 20 års-jubilæet for Øresundsbroens indvielse, arrangerede Metroklubben et seminarie, hvor Malmøs borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) og oppositionens kommunalråd Thorbjörn Tegnhammar (M) deltog. På trods af de to politikere repræsenterer forskellige politiske partier, var de rørende enige om, at en satsning på en Øresundsmetro er vigtig for regionen.
– For at kunne klare godstrafikken fra Europa uden at Øresundsbroen bliver en flaskehals for svensk eksport og import, bliver vi nødt til at styre persontrafikken om. Vi har brug for, at knytte vores transportsystemer sammen i regionen på en hurtigere og mere effektiv måde, sagde Katrin Stjernfeldt Jammeh.
Selve debatten i panelsamtalen udeblev, eftersom der er stor enighed mellem malmøpolitikerne angående metroen. Både Katrin Stjernfeldt Jammeh og Torbjörn Tegnhammar mente, at med Femern Bælt-forbindelsen bliver der er stort behov for en Øresundsmetro, og begge politikere efterlyste et bedre samarbejde på nationalt niveau mellem Sverige og Danmark.
Politikere og erhvervslivet vil se nye Øresundsforbindelser
Også på de svenske avisers debatsider har Øresundsbroens 20 års-jubilæum været en anledning til at vække debat om en ny fast forbindelse over Øresund. Frank Jensen (S), overborgmester i København, og Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Malmøs borgmester, opfordrer, i en fælles debatartikel i Sydsvenskan, de nationale politikere til at nedsætte en fælles udredning af en Øresundsmetro mellem Malmø og København.
Borgmestrene i Malmø og Lund, en tidligere minister og flere repræsentanter fra erhvervslivet, deriblandt Vestas bestyrelsesformand Bert Nordberg og Axis Communications medstifter Martin Gren, publicerede en debatartikel i Aftonbladet tirsdag med titlen ”Byg en undergrundsbane til Danmark”. Debattørerne peger på fem fordele med en Øresundsmetro mellem Malmø og København.
I Øresunds nordlige del publicerede Helsingborgs Dagblad en debatartikel fra Peter Danielsson (M), borgmester i Helsingborg og Jan Björklund (S), oppositionens kommunalråd, som også fremhævede nødvendigheden af en ny fast forbindelse over Øresund – men i form af en tunnel mellem Helsingborg og Helsingør.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge