Følg os på

Øresund

Øresundsdebat uge 33: Skånes jernbane skal udvides inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen

Publiseret

 

Foto: News Øresund

Om seks år indvies den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel, og det kræver en udvidelse af jernbanen i Sydsverige dels for at undgå trafikkaos og dels for at få den øgede trafik til at ende på klimavenlige jernbanespor og ikke ad landevej. Sveriges kommende NATO-medlemskab øger behovet for robuste faste relationer på tværs af Øresund. Det er nogle af overskrifterne fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger løbende og samler aktuelle debatartikler og kronikker samt dybdegående rapporter og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.

Greater Copenhagen 18. august 2023: Øget integration kan styrke arbejdsmarkedet i Greater Copenhagen og det er på tide at tænke over den næste faste forbindelse.

Da den danske minister for nordiske anliggender, Louise Schack Elholm (Venstre), i onsdags besøgte det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagens formand og Region Skånes regionsbestyrelsesformand Carl Johan Sonesson (Moderaterne) i Malmø, var budskabet klart: Øresundsbroens fulde potentiale er ikke nået, når det gælder det fælles arbejdsmarked, samt at det nu er på tide at lægge planer for den næste faste forbindelse over Øresund. Omkring 16.000 mennesker pendler over Øresund for at arbejde, men Greater Copenhagens ambition er, at tallet skal stige til 30.000. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Greater Copenhagen.

– Med alle de givne vilkår og det potentiale, der er i Greater Copenhagen, er der desværre en række grænsehindringer, som bremser den økonomiske vækst og arbejdsmarkedsintegrationen i regionen. Løsningen på disse grænsehindringer ligger ofte hos de nationale beslutningstagere i Sverige og Danmark, siger Carl Johan Sonesson i en kommentar. En anden pressemeddelelse fremhæver behovet for en ekstra fast forbindelse over Øresund som følge af indvielsen af den dansk-tyske Fehmern Bælt-tunnel i 2029. Greater Copenhagen påpeger, at den svenske nationale infrastrukturplan gælder indtil 2033, og den danske indtil 2035, og ingen af planerne adresserer behovet for flere forbindelser over Øresund.

– Da infrastrukturbeslutninger er en langsigtet proces i både Sverige og Danmark, er det på tide, at landene begynder at tænke på fremtiden. Derfor bør der iværksættes en bilateral undersøgelse af fremtidige behov for kapacitet og redundans inden for passager- og godstransport over Øresund, såvel ad vej og jernbane, og det er et spørgsmål, der hurtigst muligt skal sættes på hvert lands dagsorden. Ikke mindst fordi der kræves militær mobilitet, når Sverige bliver medlem af NATO. Hvis Øresund bliver en flaskehals for transport fra kontinentet, vil det ikke kun påvirke Sverige, men også Norge og Finland, siger Anna Jähnke (M), formand for det regionale udviklingsudvalg, i en kommentar.

Sydsvenskan 16. august 2023: NATO kan fremskynde ny HH-forbindelse
“Et blik på et kort eller vores historie giver svaret. Skåne er strategisk vigtig. Og med en indtræden i NATO lige rundt om hjørnet øges betydningen af mobilitet, efterhånden som naboerne på den anden side af strædet bliver allierede.” Det udtalte Sveriges forsvarsminister Pål Jonson (M), da han besøgte Helsingborg i denne uge. Det skriver Sydsvenskan, der påpeger, at Helsingborg er Sveriges næststørste containerhavn og en vigtig forsvarsbrik, når Sverige bliver medlem af NATO og militært kommer tættere på Danmark. På mødet fremhævede Helsingborgs kommunalbestyrelsesformand Christian Orsing (M) vigtigheden af at bygge en fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør, HH-forbindelsen. Under sin rejse til Skåne besøgte forsvarsministeren også det sydskånske regiment P7 i Revingehed, som er under stor udvidelse, samt Ljungbyhed Lufthavn, en tidligere militær lufthavn, der nu huser Luftfartsskolen, samt et SAAB-anlæg, der nu får en ny renoveringsopgave for det svenske JAS-fly.

Svenska Dagbladet 20. juli 2023: “Togproblemer kan løses med flere spor
“Det er ikke længere nok at vedligeholde jernbanen. Løsningen på Sveriges togproblem er mere kapacitet,” skriver repræsentanter for togselskaberne og Øresundsbro Konsortiet i en debatartikel i Svenska Dagbladet.

Sydsvenskan 10. juli 2023: “Sikre togfærgeforbindelsen mellem Sverige og kontinentet”
“Togfærgerne er vigtige for den fortsatte drift af togtrafikken til og fra Sverige. Derfor giver regeringen den svenske transportstyrelse til opgave at foreslå foranstaltninger til at sikre forbindelsen mellem Trelleborg og Tyskland, skriver infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en debatartikel i Sydsvenskan.

Sydsvenskan 7. juli 2023: Femern-guld blev til sand
“Der bliver alt fr lidt plad. Kaos. Sverige er ikke klar, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, påviser Trafikverket nu. Det kommer ikke bag på nogen i Skåne,” skriver Sydsvenskans politiske chefredaktør Heidi Avellan i en leder. Hun peger på, at Skåne i mere end 10 år har “talt og snakket” om mulighederne og udfordringerne ved den nye faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Sveriges Radio 7. juli 2023: Ny tunnel kan skabe trafikkaos i Sverige.

Når Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland indvies i 2029, forventes godstrafikken til og fra Sverige at stige, og Sveriges Radio fremhæver i en feature, at det kan blive svært for Sverige at håndtere den øgede godstrafik. “Det vil proppe til igen,” siger Anna Jähnke, Moderaternas formand for Region Skånes regionale udviklingsudvalg. Trafikverket har foreslået flere tiltag for at håndtere stigningen i trafikken, og radioen bemærker, at det nu er op til regeringen at træffe en beslutning.

Sydsvenskan 5. juli 2023: “Regeringen forfordeler Skåne på en jernbane finansieret af EU”
“Skåne er broen mellem Skandinavien og det kontinentale Europa, hvilket regeringen synes at mangle forståelse for. Da lovforslaget blev behandlet i EU’s Ministerråd, valgte regeringen at fjerne nye hovedlinjer i Sverige fra planen,” skriver Jakop Dalunde (MP) og Jesper Olsson (MP) i en debatartikel i Sydsvenskan.

Dagens Nyheter 4. juli 2023: Rapport advarer: Lastbilchok kan tilstoppe svenske veje, når kæmpetunnel åbner om seks år.

Med henvisning til rapporter fra den svenske transportstyrelse og fra de politiske samarbejdsorganisationer Greater Copenhagen og STRING skriver Dagens Nyheter, at de øgede trafikstrømme, der forventes at opstå, når den dansk-tyske Femern Bælt-tunnel indvies i 2029, kan resultere i, at svenske veje og jernbaner igen bliver en flaskehals.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 uge ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur1 uge ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark1 uge ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund1 uge ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark1 uge ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.