Samfund
Øresundsdebatten uge 3: Novo Nordisk løfter Kalundborg og den skånske kollektive trafik som forbillede for Danmark

Medicinalvirksomheden Novo Nordisks enorme investeringer øger BRP-væksten i havnebyen Kalundborg, danske forskere efterlyser samme debat som i Sverige om risikoen for krig, og den kollektive trafik i Skåne som forbillede for Danmark. Det er nogle af overskrifterne fra den seneste tids Øresundsdebat. News Øresund følger og samler løbende aktuelle debatartikler og klummer samt dybdegående reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.
Politiken 13. januar 2024: Vilde investeringer forandrer Kalundborg: “Man skal lige nive sig selv i armen”
Kalundborg, hvor Novo Nordisk investerer historisk stort i produktionsanlæg, har landets højeste kommunale bnp-vækst på hele 26,9 procent”, skriver Politiken, som sammenligner med, at Danmark som helhed havde en bnp-stigning på 2,7 procent i 2022.
Den lille havneby på Vestsjælland er hjemsted for en af verdens største medicinalfabrikker, hvor Novo Nordisk producerer halvdelen af verdens insulin, og hvor nye lægemidler kræver store investeringer. Politiken skriver, at Novo Nordisk mellem 2000 og 2020 investerede 18 milliarder kroner i fabrikken i Kalundborg. I 2021-2022 blev der investeret yderligere 18 milliarder kroner, og i november 2023 annoncerede virksomheden en yderligere investering på 42 milliarder kroner frem til 2029.
Sydsvenskan 17. januar 2024: “Den øgede risiko for krig betyder, at regering og riksdag må beslutte sig for endnu en fast Øresundsforbindelse”
Formanden for regionsrådet i Region Skåne, Carl Johan Sonesson, skriver i et debatindlæg i Sydsvenskan, at den øgede risiko for, at Sverige bliver trukket ind i en krig, betyder, at regering og rigsdag må beslutte at investere i endnu en fast forbindelse over Øresund. “Hvad med muligheden for at få forsyninger, medicin og brændstof ind?” afslutter han sit indlæg.
Altinget Danmark 16. januar 2024: I Sverige taler de åbent om risikoen for krig: Nu efterlyser forsker samme debat i Danmark
“Det er bekymrende, at Danmark ikke har taget hul på den samme debat som vores svenske naboer, mener Rasmus Dahlberg, lektor og faglig leder for Center for Samfundssikkerhed på Forsvarsakademiet.” “Historien om, at der aldrig kan ske noget slemt i Danmark, holder ikke længere,” siger han til Altinget.
TV2 Kosmopol 17. januar 2024: Mens den kollektive transport fejler i Danmark, går den sejrstog i Skåne
Mens 11 procent af indbyggerne i det danske hovedstadsområde rejser med offentlig transport, er andelen i Skåne 33 procent, rapporterer danske Tv2 Kosmopol, og noterer, at “Der er rekordlav tilfredshed med den kollektive transport i Danmark, men i Skåne er situationen en helt anden. Her er de lykkedes med at få talrige passagerer ombord”.
Tidningen Näringslivet 16. januar 2024: Elmanglen har kostet Skåne 4.500 arbejdspladser – “Katastrofe”
“Tusindvis af arbejdspladser er allerede gået tabt på grund af elmanglen i Skåne, viser nye tal, som TN har fået adgang til. Nu kommer der signaler om, at virksomhederne i Sydsverige har givet op. De søger ikke længere om øget effekt. “Erhvervslivet vælger andre steder”, siger Anna Jähnke (M), formand for Skånes effektkommission, til Tidningen Näringslivet.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge