Følg os på

Øresund

Øresundsdebatten uge 36: Danske ministre, der belærer deres svenske kolleger og et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Publiseret

 

Foto og montage: News Øresund

Hvorfor er det så herligt for danske politikere, at de kan belære deres svenske kolleger? Et Sverige, der ikke udbygger jernbanen inden indvielsen af Femern Bælt-tunnelen i 2029. En folketingsbeslutning forhindrer danske kommuner i at beskytte sig mod skybrud. København misser klimamålet 2025. Vil Novo Nordisk stå for halvdelen af den økonomiske vækst i Danmark?  Det er indholdet af nogle overskrifter fra den seneste Øresundsdebat. News Øresund følger og udarbejder løbende aktuelle debatartikler og klummer samt dybdegående reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.

Altinget Danmark 4. september 2024: Trods historisk meget regn skruer kommuner ned for sikring mod skybrud
Det regner mere i Danmark samtidig med, at kommunerne nedjusterer deres ambitioner om at beskytte samfundet mod følgerne af skybrud. Altinget Danmark melder, at de nedsatte ambitioner sker mod kommunernes vilje og skyldes de regler, som et flertal i Folketinget vedtog i 2020, men som nu har vist sig at have den stik modsatte effekt. De nye regler indeholder også en samfundsøkonomisk beregningsmodel, der ifølge kommunerne fremtvinger et lavere serviceniveau. For eksempel siges det nu, at København kun må gennemføre beskyttelse mod såkaldte 10-årshændelser, med undtagelse af i “indre by”, som må sikres mod en 30-årshændelse.
”Det er fuldstændig absurd. I 2011 oplevede vi i København et meget voldsomt skybrud som forårsagede store skader. Efterfølgende lavede vi store planer og vedtog milliardinvesteringer i skybrudssikring, hvilket kommunen og vores forsyningsselskab, Hofor, har lagt store kræfter i. Det har Folketinget så bestemt, at vi ikke kan gennemføre. Jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hoved, at det ikke er bedre at forebygge end at udbedre skader efter vand,”, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Line Barfod till Altinget.
I juli rapporterede Danmarks Meteorologiske Institut en ny dansk rekord: De sidste tolv måneder i træk havde været de vådeste, siden DMI begyndte at føre statistik i 1874.
En 10årig hændelse defineres af DMI som nedbør på mere end 24,69 mm i timen og en 100årig hændelse 44,48 mm i timen.

Dagens Nyheter 4. september 2024: Er det payback time for de såkaldte ”danskjävlar”?
I løbet af sommeren blev de svenske beslutningstagere belært af deres danske kolleger – hvordan kan man tillade børnesoldater at komme hertil og begå kriminalitet? I denne uges Älskade Politik graver vi ned i det evige had-kærligheds-forhold omkring Øresund. Hvorfor er det så herligt for danskerne nu at kunne belære Sverige? Sådan beskriver Dagens Nyheter  denne uges afsnit i podcasten ” Älskade Politik”.

TT 3. september 2024: Halvdelen af Danmarks vækst fra Novo Nordisk
“Danske Novo Nordisk – som med sin succes med slankemedicin på få år er blevet en verdensførende medicinalgigant – vil formentlig stå for halvdelen af Danmarks vækst i år, mener økonomer i storbanken Danske Bank.” Det rapporterer det svenske nyhedsbureau TT.

Sydsvenskan 2. september 2024: København opgav sit berømte klimamål – sådan gik det til
“København skulle være en CO2-neutral by senest i 2025. Klimamålet blev rost over hele verden. Men blev opgivet. Ikke desto mindre endte Københavns tidligere overborgmester og nyudnævnte social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen på en prestigefyldt klimalederliste. Hvad skete der?”, skriver Sydsvenskan. Avisens konklusion er, at den danske hovedstad blandt andet ikke har formået at reducere bilismen, mens statsstøttereglerne gjorde det for dyrt for Københavns Kommune at investere i CO2-fangst på Amager Bakke. Det nye mål er, at København skal være klimaneutral i 2035.

Dagens Nyheter 31. august 2024: Sverige er på vej til at blive en taber – tunnelen til Tyskland er en mulighed, vi går glip af
“Med tunnelen under Femern Bælt følger enorme muligheder for både mennesker og virksomheder i hele Nordeuropa. Sveriges elendige infrastruktur betyder, at det hele risikerer at gå vores næse forbi.” Sådan skriver Dagens Nyheter i en leder. Avisen peger på, hvordan den nye faste forbindelse under Femern Bælt vil reducere rejsetiden mellem Hamborg og København til 2,5 timer og skabe en region bestående af Nordtyskland, Danmark og Sydsverige. Mulighederne for passagerrejser og virksomheder forbedres, ligesom betingelserne for den grønne omstilling fremmes. Tyskland og især Danmark investerer i jernbaneforbindelser på begge sider af Femern Bælt, mens Dagens Nyheter slår fast, at Sverige indtil videre ikke har gjort noget. For eksempel forventes udvidelsen til en firesporet jernbane mellem Lund og Hässleholm først at være færdig i 2040’erne.

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 uge ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 uger ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.