Samfund
Øresundsdebatuge 42: Danske erfaringer med svensk migrationspolitik, HH-forbindelse fra et NATO-perspektiv samt et skånsk nej til ID-kontrol

Danske ministre, der besøgte Sverige for 13 år siden som ungdomspolitikere, reagerede allerede dengang på den store andel af udenlandske elever i svenske skoler og mener, at en stram indvandringspolitik er nødvendig for at klare integrationen i samfundet. Politikere i Helsingborg mener, at planen om en fast forbindelse til Helsingør også er vigtig ud fra et NATO-perspektiv, og den svenske regerings planer om at kunne genindføre ID-kontrol for rejsende over Øresund møder hård skånsk kritik fra både erhvervsliv og politik. Det er nogle af overskrifterne fra den seneste debat om Øresund. News Øresund følger og samler løbende aktuelle debatartikler og klummer samt dybdegående reportager og interviews med fokus på Øresundsregionen, Danmark og Sverige.
Altinget Sverige 18. oktober 2023: NATO-medlemskab øger behovet for en forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør
“Sverige har i øjeblikket kun én fast forbindelse til kontinentet, Øresundsbroen. Det er for sårbart og dækker ikke de behov, der følger med et NATO-medlemskab,” skriver Helsingborgs kommunalbestyrelsesformand Christian Orsing (M) og næstformand Jan Björklund (S) i en debatartikel i det svenske Altinget. De påpeger, at Øresundsbroen i dag håndterer mere end 80 pct. af jernbanegodset til og fra resten af Europa samt næsten halvdelen af alle lastbiler, der kører ind i Sverige. En fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør i form af en tunnel til veje og jernbaner “vil reducere Sveriges sårbarhed betydeligt i tilfælde af et angreb eller en naturkatastrofe, der kan ramme Øresundsbroen”, skriver de to Helsingborg-politikere og understreger, at en fast HH-forbindelse ikke alene er et regionalt eller nationalt anliggende, men en mulighed for et styrket beredskab i hele Nordeuropa.
Berlingske 16. oktober 2023: Besøget i nabolandet gjorde stort indtryk – 13 år senere kommer de to topministre med en advarsel
“For Peter Hummelgaard og Kaare Dybvad er den svenske bandekrig en forudsigelig tragedie og en påmindelse om at lægge »de fine fornemmelser til side«”, skriver Berlingske i et interview med justitsministeren og udlændinge- og integrationsministeren. I interviewet fortæller de om, hvordan de besøgte Sverige for 13 år siden som medlemmer af Danmarks Socialdemokratiske Ungdom for at hjælpe deres svenske partifæller under en valgkamp. De husker deres besøg i svenske boligområder, hvor syv ud af ti skoleelever havde udenlandsk baggrund, hvilket de mener trækker en linje til nutidens voksende svenske problemer med bandekrig, mord og eksplosioner. Berlingske bemærker, at mens Sverige har modtaget næsten 440.000 asylansøgere de seneste 10 år, har Danmark modtaget knap 70.000. »Tilstandene i Sverige er en stærk påmindelse om, at en stram udlændingepolitik også er en forudsætning for at have tilstrækkelig kontrol over situationen; at man er nødt til at lægge de fine fornemmelser til side samt udstyre politi og myndigheder med de nødvendige værktøjer,« siger Peter Hummelgaard til Berlingske.
Svenska Dagbladet 17. oktober 2023: “Ulovlig ID-kontrol bør ikke indføres”
I en debatartikel i Svenska Dagbladet skriver tre ledere i Sydsvenska Handelskammaren om tidligere dårlige erfaringer med den såkaldte ID-kontrol på tværs af Øresund. De påpeger, at disse ID-kontroller ikke har haft den tilsigtede effekt, samt at de er blevet prøvet ved EU-Domstolen, som har dømt dem ulovlige. De sætter også spørgsmålstegn ved rimeligheden af, at for eksempel buschauffører skal være ansvarlige for at udføre ID-kontrollen. “Når det kommer til effekten på kriminalitet, kan man hurtigt konstatere, at Sverige har en enestående høj kriminalitet – på latinamerikansk niveau. Alle vores naboer forbliver derimod på traditionelt og mere moderat europæisk niveau. At skyde skylden for kriminalitet på import fra Finland, Danmark, Polen og Tyskland er måske praktisk, men også direkte latterligt,” skriver de i debatartiklen.
Sydsvenskan 15. oktober 2023: Kontrol ved Sundet bliver igen et stridsemne
I en leder sætter Sydsvenskan fokus på den skånske enighed på tværs af parti-skel om at sige nej til, at ID-kontrol genindføres ved rejser over Øresund. “Det er umuligt for os,” sagde Region Skånes regionsbestyrelsesformand Carl Johan Sonesson (M), da han sidste torsdag på et pressemøde meddelte, at en enig regional bestyrelse giver “en direkte afvisning” af det svenske lovforslag om at indføre en permanent lov, der vil give den svenske regering mulighed for at indføre ID-kontrol gennem et såkaldt transportøransvar. ID-kontrollen vil betyde, at blandt andre Skånetrafiken og rederiet Öresundslinjen vil blive tvunget til at kontrollere, at boardingpassagerer i lufthavnen i Kastrup og Helsingør Havn har gyldige og godkendte ID-dokumenter, før de får lov til at rejse til Sverige. På den svenske side er der allerede indført grænsekontrol, som varetages af politiet. “Da regeringen sidst ville indføre ID-kontrol med henvisning til flygtningene fra Ukraine, måtte forslaget trækkes tilbage efter massiv kritik fra Skåne. Nu, hvor alle partier i Region Skåne står sammen, kan justitsministeren igen regne med problemer og bør lytte – også selv om Sundet ligger langt fra regeringskontorerne i Stockholm,” slutter Sydsvenskans leder.
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge