Danmark
Øresundsmetro gør 500.000 arbejdspladser tilgængelige indenfor en times rejsetid

En Øresundsmetro kan forkorte rejsetiden over Sundet med omkring 20 minutter, uanset hvor rejsen starter. Det kan resultere i 500.000 flere tilgængelige arbejdspladser, som kan nås indenfor en time med afrejse fra enten Hovedbanegården eller Malmö Central. Det viser arbejdet i fjerde etape af både Københavns Kommune og Malmø Kommunes undersøgelse af en Øresundsmetro, der er delfinansieret af EU.
Ifølge beregninger skulle en rejse fra eksempelvis Malmø Central til Københavns Hovedbanegård tage 23 minutter, mens turen fra forskningsanlægget ESS i Lund til Copenhagen Bio Science Park – hvor ESS’ datacenter er placeret – skulle tage en time og 24 minutter.
At den generelle rejsetid bliver cirka 20 minutter kortere kan desuden betyde, at det grænseoverskridende arbejdsmarked vil øge, viser undersøgelsen. Antallet af personer, der har en rejsetid over Sundet på højst en time, vil stige med op til en million til i alt 2,3 millioner personer i år 2035, hvor København og Malmø håber at metroen står klar. Derudover skulle antallet af arbejdspladser, som kan tilgås på under en time, stige med 500.000 til i alt 1,3 millioner.
(News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø