Okategoriserade
Øresundspendlere: “Husk at medbringe en gyldig coronatest, pas og ansættelseskontrakt”
Tre spørgsmål til Theresia Swanholm der bor i Malmø, og mandag startede på nyt job som pressechef for Din Offentlige Transport, DOT, i København. Hun kommer fra en stilling som fungerende pressechef hos Skånetrafiken og har tidligere både arbejdet og uddannet sig i Danmark.
Kan du fortælle om din nye stilling, og hvad der tiltrak dig ved jobbet?
– Jeg er presseansvarlig for DOT, din o-Offentlige Transport. Det er en organisation, der kort sagt har til formål at gøre det nemmere for kunderne at rejse med offentlig transport i København og på Sjælland. De tre interessenter er DSB, Metroselskabet og Movia. At gøre det så nemt som muligt at rejse med offentlig transport, fordi det er den bæredygtige løsning, handler bl.a. om bedre service, nemme skift og øget kundetilfredshed. Et overordnet mål, når pandemien er overstået, er, at flere mennesker vil vælge at rejse med offentlig transport, dvs. at antallet af rejser vil stige.
– Der er tale om en ny stilling som pressechef i DOT. Jeg har arbejdet i 3,5 år hos Skånetrafiken, så jeg ved en hel del om offentlig transport. Fra august til marts var jeg fungerende pressechef hos Skånetrafiken og indså, at det sjoveste er at arbejde med pressen. Da jeg så, at stillingen var slået op, tænkte jeg, at det var det helt rigtige at gøre. Jeg har savnet Danmark og at have danske kolleger, det er en ny stilling, som jeg kan sætte mit eget præg på, og som kræver ekspertise, som jeg allerede har en del af.
Du er uddannet i Roskilde og har arbejdet på begge sider af sundet, oplever du nogen forskelle mellem at arbejde i Danmark og i Sverige?
– Ja, det tror jeg. Så vil jeg sige, at jeg ofte støder på dette spørgsmål om de store forskelle, at der er forskelle, og at man bestemt ikke skal være blind for dem. Jeg mener dog, at der ofte kan være lige så store forskelle mellem to virksomheder – selv i samme land. Nogle arbejder topstyret, mens andre har en flad organisation. Det kan være, hvordan kolleger behandler hinanden, hvordan disciplinen er til møder, og hvordan beslutninger træffes. I min verden handler det ikke kun om, hvilken side af sundet man befinder sig på, men også om, at der kan være store forskelle mellem virksonheder i det samme land. Men et eksempel på en forskel, som jeg oplever, er, at man i Danmark kan være meget ligefrem og sige, hvad man mener, og ikke pakke det så meget ind. I Sverige kan jeg næsten nogle gange være usikker på, om en lang redegørelse fra lederen betyder, at noget skal gøres om – eller måske kunne have været bedre. Sådan behøver jeg sjældent at spekulere, når jeg har en dansk chef. Det passer godt til min personlighed, jeg synes, det er vigtigt at være meget tydelig og samtidig skelne mellem sagen og personen. Man skal være flink, men man skal også kunne kommunikere direkte. Især når det drejer sig om pressespørgsmål, har du ikke tid til at pakke tingene ind. Det skal foregå gnidningsløst, og man skal få klare og tydelige oplysninger.
Hvordan har du det med at begynde at pendle over Øresund lige nu under coronapandemien?
– Det er naturligvis kompliceret. Du skal huske at have en gyldig coronatest, pas og ansættelseskontrakt med dig, så jeg rejser rundt med en solid plastikmappe med alt dette i. Men det varer ikke evigt, det er en forbigående fase. Det er ikke svært at få en plads i togene i dag, sidste gang jeg pendlede til Danmark for ti år siden måtte man ofte stå. Jeg synes dog, at det er lidt bekymrende, at der ikke er sket meget for at gøre det lettere at bo i det ene land og arbejde i det andet siden da. Det er ikke blevet lettere at krydse grænserne. Bliver du pludselig beskattet i et andet land, hvis du har været mere eller mindre end 50 % på kontoret eller hjemme? Det er noget, som jeg håber, at landene vil vågne op til og løse. Der er altså ikke sket meget i de sidste ti år for at gøre det lettere at pendle. Men det handler ikke om selve rejsen, det handler mere om at få livet som grænsependler til at hænge sammen med alt det, det indebærer.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge