Følg os på

Infrastruktur

Politisk enighed om nye højhastighedstog

Publiseret

 

Den svenske regering er for nylig blevet enige om at satse på de hurtigere tog. I dag er Sveriges hurtigste tog SJ Snabbtåg X 2000 med en tophastighed på 200 km/t, som inden for de næste 25-35 år kan blive erstattet af nye højhastighedstog med en tophastighed på 320 km/t. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Sveriges to regeringspartier, Socialdemokraterna og Miljøpartiet, er blevet enige om, hvordan man skal komme videre med de nye højhastighedstog, som har været på tegnebrættet siden 2014. Projektet skal være klar senest 2045, og der skal sættes et loft for, hvor meget det skal koste.

Den svenske regering er blevet enige om en model for udbygningen af nye højhastighedstog, som kommer til at køre med op til 320 km/t. Og de hurtigere tog vil blive nødvendige med de udfordringer, som infrastrukturen oplever i dag, mener Sveriges infrastrukturminister, Tomas Eneroth (S):

– Vi skal bygge hovedbaner for højhastighedstog, det er nødvendigt, ikke mindst med tanke på den udfordring, som der i dag eksisterer i jernbanesystemet, siger ministeren til SVT Nyheter.

De hurtigere tog har været på tegnebrættet siden 2014, hvor regeringen oprettede komiteen Sverigeförhandlingen, som har til opgave at undersøge forudsætningerne for at bygge nyt jernbanenet og indsætte højhastighedstog

Læs mere: Dansk regeringsrapport: I fremtiden skal højhastighedstoge og metroer aflaste en stigende trafiktrængsel

Indtil nu har spørgsmålet om de nye tog delt vandene mellem de to regeringspartier. På den ene side har Miljøpartiet slået slag for at projektet senest skal være klar 2035, at projektet skal finansieres via lån og at togene skal køre med op til 320 km/t.

På den anden side har Socialdemokraterna blankt afvist at finansiere projektet med lån, og ser hellere at det finansieres gennem bevillinger. Den finansieringsmodel vil dog betyde, at projektet vil tage 70 år at udføre.

Men nu er partierne altså kommet til enighed. Bag kompromissen ligger en aftale om, at projektet først kommer til at stå klar 2045, og at det samlet set skal koste mindre, end de 230 milliarder svenske kroner, som den svenske trafikstyrelse er kommet frem til i sine beregninger.

Læs mere: Finansiering af højhastighedstog i fokus på konference i Malmø fredag

– Vores vurdering er, at der findes forudsætninger for at være klar med nye hovedbaner i 2040-2045, hvilket er hurtigere, end det som tidligere har været diskuteret, og vi vil også gerne se en omkostningsramme. Alt er naturligvis inden for det statsfinansielle rammeværk, siger Tomas Eneroth.

Næste skridt i planen er at invitere oppositionspartierne til forhandlingsbordet. Her skal rammerne for projektet præciseres: Hvor meget skal projektet maksimalt koste i alt, hvilke finansieringsmodeller skal benyttes, hvem skal togene købes af, hvor hurtigt skal togene køre og så videre.

– Det er godt, at regeringen nu endelig er blevet enige, og at den invitation til dialog, som man har snakket om længe, endelig er kommet. Vi antager, at det ikke er en halvhjertet aftale, men at regeringen vil snakke om rigtige højhastighedstog, som kører med 320 km/t, siger Anders Åkesson, Centerpartiets trafikpolitiske talsperson, til SVT Nyheter.

De borgerlige oppositionspartier lovede selv i optakten til forrige valg at udbygge jernbanenettet til højhastighedstog, hvilket understreger den brede politiske vilje der er bag projektet. Der er dog ikke nogen decideret enighed blandt oppositionspartierne endnu om, hvordan rammerne for projektet skal lægges. Det må forhandlingerne med tiden vise.

Læs mere: Hurtigere højhastighedsbane betaler sig længden

(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden1 dag ago

En fælles nordisk debatredaktion blev drøftet af chefredaktører fra Danmark, Sverige, Norge og Finland

En nordisk debatredaktion, hvor fælles emner kan diskuteres. Det var et forslag, der blev taget op af svenske Dagens Nyheters...

Sverige1 dag ago

Stigende antal eksplosioner i Sydsverige ifølge ny politirapport

På trods af færre eksplosioner på landsplan er antallet steget i Sydsverige ifølge en ny årsrapport om eksplosioner i Sverige...

Danmark1 dag ago

Efter Sveriges militære forstærkning på Gotland foretages en lignende dansk investering på Bornholm

Bornholm og Gotland er strategiske for Danmarks, Sveriges og NATO’s forsvar af Østersøen, og i 2018 genskabte Sverige et regiment...

Norden1 dag ago

Finland investerer milliarder i at fravælge russisk sporvidde og tilpasse jernbanen til europæisk standard

I Finland har jernbanen en sporvidde på 1.524 millimeter, det samme som i Rusland. Nu har Finland besluttet gradvist at...

Sverige1 dag ago

Den svenske grænsekontrol forlænges igen

Sverige vil fortsætte med kontrol ved de indre grænser i yderligere seks måneder. Når den nye tilladelse udløber, vil Sverige...

Energi1 dag ago

Vedvarende elproduktion i Sverige trues af nye regler

I marts blev der gennemført en reform af det svenske elnet, som har skabt uventet høje gebyrer for el-producenterne. Vedvarende...

Interviews2 dage ago

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.